Letar bil som ett as nu, vill ha något nu när våren kommer Kikat runt på blocket i cirka 1 månad men behöver dock hjälp med att hitta en som uppfyller de "krav" jag har och vill gärna diskutera lite om de olika bilarna som jag hittat och de som eventuellt föreslås.
De jag vill ha är:
- Bra acceleration.
- Manuell låda
- Inga stora reparationskostnader/service:ar helst.
- Hyffsat snygg, dock kan detta eventuellt skippas om bilen ger mycket hk för pengarna eller är väldigt billig.
- 0 till 15 000kr. Kan dock sträcka mig upp till 20 000 men då ska bilen verkligen vara värd det.
- Gärna under 30 000mil
Några av de bilar som jag märkt passat in bäst på mina krav är:
Saab 9000
Har hittat ett par 200hk som sett helt okej ut för runt 12 000- 20 000kr. Dock vill jag helst slippa ytlig rost och det är ju inte 9000 starkaste sida. Gillar dock looken och 200hk nöjer jag nog mig med ett tag och om jag vill ha mer så kan jag chippa för hyffsad billig peng(3000kr) De svagare motorerna, -200hk alltså, är ju också ett alternativ men dock så blir chippningen så mycket dyrare(6000kr) så måste hitta en rätt så billig vilket inte verkar allt för lätt. Har även läst att 200hk:n delar vissa delar med Aeron och är då lite mer stryktålig.
Saab 9-5
Kollat in dessa senaste dagarna. Har råd med första generationen 98-01. Gillar utseendet på både kombin och sedanen. Dock så har ju alla dessa T7 motorer, vilka ska vara sämre än T5 motorerna som sitter i 9000. Eftersom jag inte kommer ha råd med någon Aero på 230hk så måste jag ju då chippa för att bli nöjd. Familjen har en 185hk 02:a och den går väll dugligt men känner att jag behöver mer kraft i min bil så den motorn på högst HK som jag har råd med är då är 2.3t(170hk) vilket gör att jag måste chippa den. Chipp är dock billigt på dessa(3000kr), kvittar motorstorlek, bara dom har turbo. Dock är jag kritisk till hur den bilen skulle palla att bli chippad eftersom den är vekare än T5:an. Är kopplingen också svagare? Läste att 9-5:ans koppling inte bör behöva behandla mer än 380nm. Sen verkar det som 1/3 9-5:or på 20 000mil+ har fått sin turbo bytt. Men sen ska den ju också ha problem som oilsludge osv. Vilka saker skiljer på de olika motorerna?
Saab 900
Gillar inte utseendet på dessa särskilt mycket, särskilt inte dom som är olackade under kofångaren. Men denna bil har dock T5 motorn och vad jag har förstått så finns den endast med 185hk om man ska ha turbo? Billiga att chippa också, 220hk för 3000kr. Men har ingen koll på hur hållbara dessa är? Är dom trimvilliga?
Saab 9-3
Utseendet på dessa funkar för mig. Är hyffsat snygg faktiskt. Jag har råd med 98-02. Men vilka av dessa har den hederliga T5 motorn? Är det några skillnader på koppling, turbo, drivknutar osv på 150hk, 185hk, 200hk och Aero? Chipp är billigt till dessa om man har en 2000 års eller under, 3000kr. Har heller ingen koll på hur tåliga dessa är.
Volvo 850 T5
Gillar dessa starkt. Dock hittar jag väldigt få under 30 000mil i min prisklass. 225/210hk orginal lär ju duga ett tag och chip steg 1 på denna så närmar man sig 300hk vilket är välldans nice. Motorljudet är ju också riktigt nice! Har dock fått uppfattningen att lådan på dessa inte är den bästa. T.ex skrap mellan vissa växlar. Vet dock inte vilka fler svagpunkter denna har? Hur ofta behöver man byta kamrem?
BMW 525+ E34
En sån här skulle inte sitta fel Gillar utseendet skarpt, dock inte kombin så mycket. Bakhjulsdrift gör att jag kan sänka mig till 525:ans 191hk. Dessa känns dock inte som ett särskilt säkert köp. Ett vanligare fel på dessa verkar bara att topplockspackningen går? Har sett detta i många annonser. Vet dock inte om det finns andra svagpunkter på dessa då jag inte har "forskat" så hemskt mycket om dom. Är det någon stor skillnad på 525, 530, 535? Är någon mer självmordsbenägen än den andra? Vilka skillnader har dom? Hur ofta behöver man byta kamrem? Vad är det för skillnad på Vanos och icke Vanos motorer?
Frågor:
- Hur värdefullt är det med full servicebok? Svårt att hitta bilar med detta i min prisklass.
- Hur ofta bör växelådsolja bytas?
- Hur mycket bör jag prioritera bilar med nybytt turbo?
Tacksam för alla svar och synpunkter Tar gärna emot tips på andra bilar i min prisklass.
De jag vill ha är:
- Bra acceleration.
- Manuell låda
- Inga stora reparationskostnader/service:ar helst.
- Hyffsat snygg, dock kan detta eventuellt skippas om bilen ger mycket hk för pengarna eller är väldigt billig.
- 0 till 15 000kr. Kan dock sträcka mig upp till 20 000 men då ska bilen verkligen vara värd det.
- Gärna under 30 000mil
Några av de bilar som jag märkt passat in bäst på mina krav är:
Saab 9000
Har hittat ett par 200hk som sett helt okej ut för runt 12 000- 20 000kr. Dock vill jag helst slippa ytlig rost och det är ju inte 9000 starkaste sida. Gillar dock looken och 200hk nöjer jag nog mig med ett tag och om jag vill ha mer så kan jag chippa för hyffsad billig peng(3000kr) De svagare motorerna, -200hk alltså, är ju också ett alternativ men dock så blir chippningen så mycket dyrare(6000kr) så måste hitta en rätt så billig vilket inte verkar allt för lätt. Har även läst att 200hk:n delar vissa delar med Aeron och är då lite mer stryktålig.
Saab 9-5
Kollat in dessa senaste dagarna. Har råd med första generationen 98-01. Gillar utseendet på både kombin och sedanen. Dock så har ju alla dessa T7 motorer, vilka ska vara sämre än T5 motorerna som sitter i 9000. Eftersom jag inte kommer ha råd med någon Aero på 230hk så måste jag ju då chippa för att bli nöjd. Familjen har en 185hk 02:a och den går väll dugligt men känner att jag behöver mer kraft i min bil så den motorn på högst HK som jag har råd med är då är 2.3t(170hk) vilket gör att jag måste chippa den. Chipp är dock billigt på dessa(3000kr), kvittar motorstorlek, bara dom har turbo. Dock är jag kritisk till hur den bilen skulle palla att bli chippad eftersom den är vekare än T5:an. Är kopplingen också svagare? Läste att 9-5:ans koppling inte bör behöva behandla mer än 380nm. Sen verkar det som 1/3 9-5:or på 20 000mil+ har fått sin turbo bytt. Men sen ska den ju också ha problem som oilsludge osv. Vilka saker skiljer på de olika motorerna?
Saab 900
Gillar inte utseendet på dessa särskilt mycket, särskilt inte dom som är olackade under kofångaren. Men denna bil har dock T5 motorn och vad jag har förstått så finns den endast med 185hk om man ska ha turbo? Billiga att chippa också, 220hk för 3000kr. Men har ingen koll på hur hållbara dessa är? Är dom trimvilliga?
Saab 9-3
Utseendet på dessa funkar för mig. Är hyffsat snygg faktiskt. Jag har råd med 98-02. Men vilka av dessa har den hederliga T5 motorn? Är det några skillnader på koppling, turbo, drivknutar osv på 150hk, 185hk, 200hk och Aero? Chipp är billigt till dessa om man har en 2000 års eller under, 3000kr. Har heller ingen koll på hur tåliga dessa är.
Volvo 850 T5
Gillar dessa starkt. Dock hittar jag väldigt få under 30 000mil i min prisklass. 225/210hk orginal lär ju duga ett tag och chip steg 1 på denna så närmar man sig 300hk vilket är välldans nice. Motorljudet är ju också riktigt nice! Har dock fått uppfattningen att lådan på dessa inte är den bästa. T.ex skrap mellan vissa växlar. Vet dock inte vilka fler svagpunkter denna har? Hur ofta behöver man byta kamrem?
BMW 525+ E34
En sån här skulle inte sitta fel Gillar utseendet skarpt, dock inte kombin så mycket. Bakhjulsdrift gör att jag kan sänka mig till 525:ans 191hk. Dessa känns dock inte som ett särskilt säkert köp. Ett vanligare fel på dessa verkar bara att topplockspackningen går? Har sett detta i många annonser. Vet dock inte om det finns andra svagpunkter på dessa då jag inte har "forskat" så hemskt mycket om dom. Är det någon stor skillnad på 525, 530, 535? Är någon mer självmordsbenägen än den andra? Vilka skillnader har dom? Hur ofta behöver man byta kamrem? Vad är det för skillnad på Vanos och icke Vanos motorer?
Frågor:
- Hur värdefullt är det med full servicebok? Svårt att hitta bilar med detta i min prisklass.
- Hur ofta bör växelådsolja bytas?
- Hur mycket bör jag prioritera bilar med nybytt turbo?
Tacksam för alla svar och synpunkter Tar gärna emot tips på andra bilar i min prisklass.
Senast redigerat av Crille-swe (29 mars 2012)
0
0
0
0