rätta mig omm jag har fel men har inte saab ganska dyra försäkringar?
Det är väl jäkligt individuellt. Jämfört med BMW är de inte dyr för mig.
Jag har pröjsat 500 spänn helförsäkring på en 9-3 Aero 205 hk 288 spänn halvförsäkring på en 9000 2,3T 200 hk 512 spänn helförsäkring på en 9-5 2,3T reggad med 220 hk.
Då är jag 29 år och har vanlig parkering och bor i lägenhet i knarkarkvarteret i en håla med 20 000 invånare.
Det skumma är att jag betalade nästan precis samma premie för samma försäkring på en 9000 2,3i 150 hk som för 2,3T, skiljde ett par kronor. Jag betalar ungefär 300 för Aset också, 150 hästar i den med.
När jag kollade på BMW 330 hamnade jag på runt 600-700 spänn för helförsäkring, och en 328 är dyrare av någon anledning. Kanske fler ungdomar som har 328?
525:an är väl snordyr i försäkring och reparationskostnader?
850 T5an är förmodligen sönderkörd.
Hade valt 900/9-3.
En fördom som envist hänger sig fast vid BMW-märket, för mig blir en 525i 192hk 100kr billigare per år att försäkra jämfört med en 9000 2.3t 170hk. Försäkring är dock individuellt, det varierar alltid mellan olika personer.
BMW har inte heller dyrare delar än Volvo och SAAB, det finns snarare mindre på BMW´n som kan krångla eftersom du behöver en Volvo/SAAB Turbo för att matcha effekten och på en sådan bil finns det en Turbo (förstås) och ett ormbo av slangar och dylikt som kan ställa till med problem när åldern haft sin påverkan. SAAB 9000 fanns visserligen med en V6 på strax över 200hk om jag minns rätt, men är inte den dels väldigt ovanlig och dels ökänd för att vara törstig?
Och jag kan inte heller se några belägg för att en BMW skulle hålla sämre än vad Volvo och SAAB gör? Nej den erfarenhet jag har av dessa modeller är att det blir billigare att köra BMW.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
525:an är väl snordyr i försäkring och reparationskostnader?
850 T5an är förmodligen sönderkörd.
Hade valt 900/9-3.
En fördom som envist hänger sig fast vid BMW-märket, för mig blir en 525i 192hk 100kr billigare per år att försäkra jämfört med en 9000 2.3t 170hk. Försäkring är dock individuellt, det varierar alltid mellan olika personer.
BMW har inte heller dyrare delar än Volvo och SAAB, det finns snarare mindre på BMW´n som kan krångla eftersom du behöver en Volvo/SAAB Turbo för att matcha effekten och på en sådan bil finns det en Turbo (förstås) och ett ormbo av slangar och dylikt som kan ställa till med problem när åldern haft sin påverkan. SAAB 9000 fanns visserligen med en V6 på strax över 200hk om jag minns rätt, men är inte den dels väldigt ovanlig och dels ökänd för att vara törstig?
Och jag kan inte heller se några belägg för att en BMW skulle hålla sämre än vad Volvo och SAAB gör? Nej den erfarenhet jag har av dessa modeller är att det blir billigare att köra BMW.
Det är billigt att köra alla bilar så länge de inte krånglar
525:an är väl snordyr i försäkring och reparationskostnader?
850 T5an är förmodligen sönderkörd.
Hade valt 900/9-3.
En fördom som envist hänger sig fast vid BMW-märket, för mig blir en 525i 192hk 100kr billigare per år att försäkra jämfört med en 9000 2.3t 170hk. Försäkring är dock individuellt, det varierar alltid mellan olika personer.
BMW har inte heller dyrare delar än Volvo och SAAB, det finns snarare mindre på BMW´n som kan krångla eftersom du behöver en Volvo/SAAB Turbo för att matcha effekten och på en sådan bil finns det en Turbo (förstås) och ett ormbo av slangar och dylikt som kan ställa till med problem när åldern haft sin påverkan. SAAB 9000 fanns visserligen med en V6 på strax över 200hk om jag minns rätt, men är inte den dels väldigt ovanlig och dels ökänd för att vara törstig?
Och jag kan inte heller se några belägg för att en BMW skulle hålla sämre än vad Volvo och SAAB gör? Nej den erfarenhet jag har av dessa modeller är att det blir billigare att köra BMW.
Det är billigt att köra alla bilar så länge de inte krånglar
Helt rätt men det var inte riktigt det jag svarade på, finns det några belägg för att en BMW som krånglar blir dyrare än en Volvo eller SAAB som krånglar? Eller att en BMW är benägen att krångla mer frekvent än en Volvo eller SAAB? Jag ser inga sådana som sagt.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
525:an är väl snordyr i försäkring och reparationskostnader?
850 T5an är förmodligen sönderkörd.
Hade valt 900/9-3.
En fördom som envist hänger sig fast vid BMW-märket, för mig blir en 525i 192hk 100kr billigare per år att försäkra jämfört med en 9000 2.3t 170hk. Försäkring är dock individuellt, det varierar alltid mellan olika personer.
BMW har inte heller dyrare delar än Volvo och SAAB, det finns snarare mindre på BMW´n som kan krångla eftersom du behöver en Volvo/SAAB Turbo för att matcha effekten och på en sådan bil finns det en Turbo (förstås) och ett ormbo av slangar och dylikt som kan ställa till med problem när åldern haft sin påverkan. SAAB 9000 fanns visserligen med en V6 på strax över 200hk om jag minns rätt, men är inte den dels väldigt ovanlig och dels ökänd för att vara törstig?
Och jag kan inte heller se några belägg för att en BMW skulle hålla sämre än vad Volvo och SAAB gör? Nej den erfarenhet jag har av dessa modeller är att det blir billigare att köra BMW.
Min 9000 v6 var inte så törstig men det största problemet med don bilarna är deras motorer som var gjorda av Opel/gm. Köpet min för en billig peng men sen rappade kamremen och då vart det snor dyrt att laga. En motor hos laga skulle kosta mig nästan 10k så jag gav upp idén att laga den bilen.
jag skulle tipsa om en 940 LTT billiga i underhåll, lätta å billigt å trimma + billig försäkring då det är en hk svak bil från början med bara 135hk. men med ett steg 2 chip för ca 3k så är du uppe på ca 215hk helt plötsligt
eller en 9-3\9-5 aero men dom är dyrare i försäkring.
jag har erfarenhet av att hk inte spelar nån roll på försäkringspris. jag var inne på att köpa en honda civic för ett tag sen och då kollade jag med försäkringspriser och kom fram till att en saab 9000 aero med 225 hk var ca 700kr billigare än civicen på 74 hk :S
Tycker försäkringsbolagen dividerar konstigt ibland När jag var 19 och ville ta en trafik på en 98as audi a4 1,8t skulle jag få betala över 1000kr/månad... Om jag skulle försäkra en mercedes c200 med ca 15hk mindre skulle jag få betala ca 300/månad
ja, försäkringsbolagen är inte riktigt kloka. jag antar att civic är dyrare för att det var en 3 dörrars och 9000 var 5 dörrars, är bilen 3 dörrars så måste det ju vara en sportbil
525:an är väl snordyr i försäkring och reparationskostnader?
850 T5an är förmodligen sönderkörd.
Hade valt 900/9-3.
En fördom som envist hänger sig fast vid BMW-märket, för mig blir en 525i 192hk 100kr billigare per år att försäkra jämfört med en 9000 2.3t 170hk. Försäkring är dock individuellt, det varierar alltid mellan olika personer.
BMW har inte heller dyrare delar än Volvo och SAAB, det finns snarare mindre på BMW´n som kan krångla eftersom du behöver en Volvo/SAAB Turbo för att matcha effekten och på en sådan bil finns det en Turbo (förstås) och ett ormbo av slangar och dylikt som kan ställa till med problem när åldern haft sin påverkan. SAAB 9000 fanns visserligen med en V6 på strax över 200hk om jag minns rätt, men är inte den dels väldigt ovanlig och dels ökänd för att vara törstig?
Och jag kan inte heller se några belägg för att en BMW skulle hålla sämre än vad Volvo och SAAB gör? Nej den erfarenhet jag har av dessa modeller är att det blir billigare att köra BMW.
Min 9000 v6 var inte så törstig men det största problemet med don bilarna är deras motorer som var gjorda av Opel/gm. Köpet min för en billig peng men sen rappade kamremen och då vart det snor dyrt att laga. En motor hos laga skulle kosta mig nästan 10k så jag gav upp idén att laga den bilen.
Ok jag var inte riktigt säker utan satte ett frågetecken efter, det var bara något jag hört och läst att SAAB-entusiaster säger. Å andra sidan menar dem kanske underförstått att det beror på att man kan få ut mer effekt ut Turbomotorerna till samma eller lägre förbrukning?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
9000 alla dager i veckan, bekväm som satan, slitstark, KAMKEDJA!!, snygga som satan och bränslesnåla. Har fått ner min till 0.72 på landsväg och 0.85 på motorväg men om man har lite krut under motorn så blir det lätt 1.2L milen
Du förklara just en bmw i hans prisklass, men med drivhjulen i bak till skilnad från saaben.
9000 alla dager i veckan, bekväm som satan, slitstark, KAMKEDJA!!, snygga som satan och bränslesnåla. Har fått ner min till 0.72 på landsväg och 0.85 på motorväg men om man har lite krut under motorn så blir det lätt 1.2L milen
Du förklara just en bmw i hans prisklass, men med drivhjulen i bak till skilnad från saaben.
Köp bmwn
Du får väl inte det ur en bmw med 300 sughestar ;P
Jobbiga med BWM är att man är bra och fast på sinna hk efter man köpt sin bil iaf jag utan några mekkunskaper. Den starkaste BMWn jag verkar ha råd med är en E34 på 217hk.
5000kr i skatteäterbäring ökar max till 25 000kr och kan gå upp till 30 000kr för en riktigt grym bil. Har hittat en till kandidat så mitt val blir ännu svårare, yay.
Volvo S/V70 2.5T 193hk kostar bara 3500kr för att få upp den till 240hk om det är en 1999(?) elr äldre. Någon skillnad på hållbarheten på S70 och V70? Kan växelåda, koppling och allt annat klara steg 1 på 240hk? Vad ingår i 24000mil servicen kamrem och vattenpump eller är det något mer? Blir nog att leta efter en som gått 24000mil+ för att slippa servicekpstnaderna.
Jobbiga med BWM är att man är bra och fast på sinna hk efter man köpt sin bil iaf jag utan några mekkunskaper. Den starkaste BMWn jag verkar ha råd med är en E34 på 217hk.
5000kr i skatteäterbäring ökar max till 25 000kr och kan gå upp till 30 000kr för en riktigt grym bil. Har hittat en till kandidat så mitt val blir ännu svårare, yay.
Volvo S/V70 2.5T 193hk kostar bara 3500kr för att få upp den till 240hk om det är en 1999(?) elr äldre. Någon skillnad på hållbarheten på S70 och V70? Kan växelåda, koppling och allt annat klara steg 1 på 240hk? Vad ingår i 24000mil servicen kamrem och vattenpump eller är det något mer? Blir nog att leta efter en som gått 24000mil+ för att slippa servicekpstnaderna.
eller så köper du en 9000 aero eller a50 eller og9-3a i underbart skick, helst en (98-00 med t5spisen gäller 9-3an), då kan du köra oöppnat block en bra bit över 400hk, ingen kamrem heller
9000 verkar näst intill omöjlig att få utan rost så har gått vidare där. 9-3 med T5 motorn är fortfarande av intresse och visst jag kan ju få en fin + att det är kamkedja vilket har sina fördelar på mina miltal men sen har den sina nackdelar på växelådsfronten, motorljud och utseendet. När det gäller att trimma bilen så är det inga 400hk jag siktar på, blir på tok för dyrt för mig utan kunskap och sen så skulle jag hellre lägga dom pengarna på nästa bil som kanske ligger på 250hk+ orginal.
Låter grymt redan orginal i Volvo Avgasystem är inget jag kan fixa själv så måste isf lämna bort den och det kmr gå på ngra tusenlappar vilket jag annars kunde lagt på stiliga fälgar elr ngt. Har kollat lite på youtube efter en video med bra ljud som visar hur en Saab med bra avgassystem låter men icket hittat
Låter grymt redan orginal i Volvo Avgasystem är inget jag kan fixa själv så måste isf lämna bort den och det kmr gå på ngra tusenlappar vilket jag annars kunde lagt på stiliga fälgar elr ngt. Har kollat lite på youtube efter en video med bra ljud som visar hur en Saab med bra avgassystem låter men icket hittat
Låter grymt redan orginal i Volvo Avgasystem är inget jag kan fixa själv så måste isf lämna bort den och det kmr gå på ngra tusenlappar vilket jag annars kunde lagt på stiliga fälgar elr ngt. Har kollat lite på youtube efter en video med bra ljud som visar hur en Saab med bra avgassystem låter men icket hittat
Låter grymt redan orginal i Volvo Avgasystem är inget jag kan fixa själv så måste isf lämna bort den och det kmr gå på ngra tusenlappar vilket jag annars kunde lagt på stiliga fälgar elr ngt. Har kollat lite på youtube efter en video med bra ljud som visar hur en Saab med bra avgassystem låter men icket hittat
Låter grymt redan orginal i Volvo Avgasystem är inget jag kan fixa själv så måste isf lämna bort den och det kmr gå på ngra tusenlappar vilket jag annars kunde lagt på stiliga fälgar elr ngt. Har kollat lite på youtube efter en video med bra ljud som visar hur en Saab med bra avgassystem låter men icket hittat
Och jag tycker att hiphop låter skit. Jag tycker i och för sig att raka rör låter skit också. Jag tycker att en bil ska vara helt tyst vid normal körning och börja morra litegrann när den passerar 3000 rpm.
Jag ville bara säga att alla har olika preferenser.
Låter grymt redan orginal i Volvo Avgasystem är inget jag kan fixa själv så måste isf lämna bort den och det kmr gå på ngra tusenlappar vilket jag annars kunde lagt på stiliga fälgar elr ngt. Har kollat lite på youtube efter en video med bra ljud som visar hur en Saab med bra avgassystem låter men icket hittat
Och jag tycker att hiphop låter skit. Jag tycker i och för sig att raka rör låter skit också. Jag tycker att en bil ska vara helt tyst vid normal körning och börja morra litegrann när den passerar 3000 rpm.
Jag ville bara säga att alla har olika preferenser.
Låter grymt redan orginal i Volvo Avgasystem är inget jag kan fixa själv så måste isf lämna bort den och det kmr gå på ngra tusenlappar vilket jag annars kunde lagt på stiliga fälgar elr ngt. Har kollat lite på youtube efter en video med bra ljud som visar hur en Saab med bra avgassystem låter men icket hittat
Och jag tycker att hiphop låter skit. Jag tycker i och för sig att raka rör låter skit också. Jag tycker att en bil ska vara helt tyst vid normal körning och börja morra litegrann när den passerar 3000 rpm.
Jag ville bara säga att alla har olika preferenser.
Du talar om min bil
Det är denna karls bil _aero på garaget och jag tror inte att det är en pendlar bil han är ute efter
Och jag tycker att hiphop låter skit. Jag tycker i och för sig att raka rör låter skit också. Jag tycker att en bil ska vara helt tyst vid normal körning och börja morra litegrann när den passerar 3000 rpm.
Jag ville bara säga att alla har olika preferenser.
Du talar om min bil
Det är denna karls bil _aero på garaget och jag tror inte att det är en pendlar bil han är ute efter