3473
Sök

Vanlig luft i Continental-däck? Grön luftkork?

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 april 2012
#61
volyota skrev:
OJ OJ OJ OJ nu måste ni ha tråkigt

Ja, jag ska nog gå och träna istället. Det känns mer konstruktivt.


1 948 Inlägg
7 april 2012
#62
Andromeda skrev:
baltis skrev:
Andromeda skrev:

Va?!

Nej, jag tänker räkna på hur mycket temperaturen i däcken behöver öka för att få upp trycket från rätt normala 3,0 bar i kalla 17" till 4,0 bar beroende på om det är atsmosfärsluft eller 100% kvävgas i däcken. Detta eftersom den jag citerade menar på att kvävgas expanderar tio gånger mindre än luft vid en temperaturökning.

Jo, för att något ska accepteras som en teori inom naturvetenskap lär du kunna påvisa att det förhåller sig så i verkligheten. Fysiska lagar och formler inom kemi är inte något man bara kan rycka på axlarna och säga inte stämmer.
Och inte för att vara dryg, men jag har en högskoleexamen i kemiteknik, så ja, jag kan räkna på "hög" högskolenivå.

Jag anser att fallande föremål accelererar enligt tyngdkraftsaccelerationen, som i form av konstant är ungefär 9,81 m/s2 men varierar ytterst lite beroende på breddgraden du befinner dig på. Men luftmotståndet, där bland annat det rådande lufttrycket påverkar, minskar ju förstås denna hastighet, 9,81 m/s2 gäller bara i vakuum. Vart vill du komma?

Vart jag vill komma... är så trött på folk som "räknar" ut allt... ta alla volvo raggare när dom räknar ut hur många hittepåhästar dom har i sin trimmade 740 turbo...

Du anser väl även att om man överladdar en motor med 1bar så dubblar man effekten, punkt slut? För det är precis det den formeln säger...

Jag pratar om saker som jag vet stämmer i verkligheten, du pratar om saker som du TROR stämmer när du räknat med en formel... Undrar även vad för luftfuktighet ska du räkna på?
Eller du har säkert uppskrivet i din formelsamling vilken luftfuktighet det är när man kränger och pumpar däck...

(får be om ursäkt till att du inte har något som helst svar på min sista fråga, pinsamt?)

Nu får du allt ta och berätta varför dina kvävedäck bara ökar 0,1 bar i tryck medan samma däck fyllda med luft ökar hela 1,0 bar i tryck efter lite körning. Sluta slå ifrån dig med påståenden om vad jag anser, det ena värre än det andra och inget av dom något jag sagt.

Jag svarade på din fråga, eller rättare sagt gjorde så gott jag kunde eftersom den var väldigt luddigt ställd. Vill du ha ett bättre svar får du formulera den bättre.

Formelsamlingar är jävigt bra att ha. Ingen kan ha alla konstanter, värden för alla grundämnen och formler i huvudet och dessutom innehåller den vetenskapligt framtagna värden istället för gissningar. Men det gillar du väl inte?

Därför att kvävgas inte innehåller vatten som vanlig luft gör, och därför inte expanderar lika mycket när värmen på det stiger.

Formlerna i formel samlingen stämmer ju knappast då dom inte räknar med luftmotstånd eller liknande, samma som att du aldrig kommer kunna räkna ut hur mycket bättre det är med kväve än vanligt luft i däcket eftersom du inte har den blekaste om vilken luftfuktighet vi snackar.

Anledningen till att jag reagerar så starkt är det att jag är trött på folk som försöker dumförklara andra människor utan att ens ha testat det själv, dom anser bara att det är så. Jag har PROVAT både nitrogen och vanlig luft i mina däck och jag VET att däcktrycket ökar mycket mindre när däcken blir varma med kväve i däck istället för vanligt luft.

Om du sen tycker det är onödigt att betala några hundringar extra för detta, då kanske det är så att du antingen inte har råd, inte har så dyra däck eller inte kör din bil lika hårt. Men försök inte dumförklara människorna som väljer att fylla sina däck med kväve istället för luft.

1 948 Inlägg
7 april 2012
#63
Andromeda skrev:
DusanMandick skrev:
Andromeda skrev:
Standard 17" 225/45-däck, jag har räknat att det rymmer 16 liter luft vid 1,0 bar, inte för att volymen spelar någon roll.

P*V=n*R*T

P = Tryck
V = Volym
n = substansmängd
R = gaskonstanten, 0,08206
T = Temperatur i K

Substansmängden av en gas vid 0 C och 1 atm för syrgas är 22,397 liter/mol och 22,402 l/mol för kvävgas (22,4l är alltså den plats en mol (6,022x10^23 molekyler) av gaserna tar). Skillnaden är så jäkla liten, och eftersom "luft" innehåller 78% kväve kan vi bortse från den helt.

Vi börjar med 3,0 bar i däcket vid 25 grader eftersom det är ett rätt normalt däcktryck för storleken. För att nå trycket 3,0 bar måste vi pumpa in 48 liter gas (3*16) om volymen vid 1,0 bar är 16 liter.

Hur många mol gas finns där då?

P = 3,0 bar
V = 48 liter
R = 0,08206
T = 298 K

n = PV/RT = 1,96 mol

Om vi då ökar tempen till 35 grader i däcket?

Samma som ovan, men T = 308 grader Kelvin.

P = nRT/V = (1,96 * 0,08206 * 308) / 16 = 3,096 ~3,1 bar.

Om temperaturen ökar 10 grader ökar däcktrycket 0,1 bar.


Hur mycket behöver vi öka temperaturen för att nå upp i baltis 4,0 bar hans däck får efter lite körning med luft istället för kväve?

Vi vänder på fomeln igen:

P = nRT/V -> VP = nRT -> VP/nR = T

V = 16 l
P = 4,0 bar
n = 1,96 mol
R = 0,08206
T är sökt

(16 * 4,0) / (1,96 * 0,08206) = 400 K

400 - 273.16 = 126,84 grader Celsius.

Man lär alltså köra rätt hårt. Är Baltis däck fyllda med kväve som ju motstår temperatur lite bättre hade han haft en temperatur på 123,8 grader i däcken, vilket ger ett tryck på 3,99 bar istället för 4,0 bar. WOW, kväve betalar sig verkligen ! roll

Det mest intressanta av allt lär ju vara att de molära volymerna för kvävgas och syrgas skiljer sig knappt något alls åt, eller 0,0003 %. Kväve expanderar alltså inte annorlunda mot syre när det gäller tryck och temperaturförändringar, och det värms bara upp 2,5 % långsammare än luft.

Det faktum att kvävefyllda däck värms upp till en given temperatur 250 m senare än luftfyllda däck om man bortser från kylning från omgivningen och kör 10 000 m spelar alltså mycket större roll än själva tryckökningen vid en temperaturökning. Det är alltså tryckökningen i sig som är farlig, och den beror direkt av temperaturen som vi tidigare visat ökar 2,5% långsammare i kvävefyllda däck. Hur däcken sedan påverkas av tryckökningen beror nog mer av däcken, för en tryckökning från 3 till 4 bar kräver alltså en temperatur på 127 grader vilket är rätt mycket och inget man uppnår under vardaglig körning.

@ Baltis: Utan formler och gamla töntiga Nobelpristagare med tjocka brillor som räknat efter fysikens lagar hade du inte haft någon kvävgas att fylla dina däck du inte haft med. Vi hade alla suttit i skinnfällar runt en eld i bästa fall.

http://i.qkme.me/36561i.jpg

Bara en massa töntiga formler.

Det visar dock att Baltis snackar skit. Han påstår att hans däck ökar 1,0 bar efter lite körning med luftfyllning men bara 0,1 bar med kvävefyllning. Skillnaden mellan de trycken om vi utgår från 3,0 bar motsvarar att luften i däcken värms upp över 110 grader mer i de luftfyllda däcken. Trycket i kväve och luft reagerar i princip lika mycket vid en given temperaturökning, det skiljer 0,0003 % bara. Det är inte möjligt med den tryckskillnaden mellan däcken han påstår sig observerat eftersom luftfyllda däck bara värms upp 2,5% mer än kvävefyllda när värme tillförs gasen i däcket.

För att en så stor skillnad som 110 grader, eller om man så vill, en tryckskillnad på ~0,9 bar, ska kunna uppstå mellan luftfyllda och kvävefyllda däck måste det kvävefyllda däcket uppnå en temperatur av 4400 grader och det luftfyllda 4520 grader. Då har de givetvis brunnit upp för länge sedan. Om de inte exploderat först, eftersom trycket vid de temperaturerna är uppe på 42 bar. Alltså snackar han skit.

Och för att dölja skitsnacket och flytta fokus från det hävdar han att man minsann inte kan lita på fysikens och kemins lagar.

Visst, alla beräkningar man gör är förenklingar av verkligheten till någon grad. Men jag kan väldigt säkert beräkna hur tung en vattentank fylld med en given volym vatten blir, och hur starka balkar den behöver monteras på och minst hur mycket kraft fästpunkterna behöver bära upp.

I det här fallet med däcken är inte den största osäkerheten till hans fördel. Tvärtom. Den största osäkerheten ligger i att vi bortsett från omgivningens ständigt kylande effekt på däcken. Om du bränner gummi kan du få däcken att ryka, men när du slutar kommer däcken ganska omgående att svalna av eftersom luften och vägbanan kyler dom. Det har vi inte räknat med här. Beräkningarna stämmer så långt att vi vet rätt säkert vilka temperaturer gaserna i däcken måste få för en given tryckökning, och ännu säkrare hur liten skillnaden mellan kväve och luft blir. Dock kommer det att ta väldigt lång tid av stenhård körning att nå upp till ett högt tryck i däcken. Även om däckets utsida värms upp kyls den samtidigt konstant av av mark och omgivning, och gasen i däcket håller inte samma temperatur som däckets slitbana förrän värmen hunnit sprida sig i däcket länge.

HAHAHHAA, räknar du på syrgas?!

Man fyller inte däck med syrgas.... men fyller det med vanlig luft man tar ur... ja tomma luften, därför kan dina formler aldrig stämma då du måste räkna om varje gång beroende på vilken luftfuktighet det är. Har bara provat på syrgas en gång och om jag minns rätt är den väldigt torr...

För övrigt så brukar ett däck ligga på ca 60grader vid hård körning... skulle GISSA på att luften i däcket ivarjefall håller minst det dubbla... med tanke på att luften är isolerad och däcket faktiskt svalkas hela tiden utav vinddraget.

Som sagt, din formelsamling funkar bara i en teoretisk värld...

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 april 2012
#64
baltis skrev:
Andromeda skrev:
DusanMandick skrev:
http://i.qkme.me/36561i.jpg

Bara en massa töntiga formler.

Det visar dock att Baltis snackar skit. Han påstår att hans däck ökar 1,0 bar efter lite körning med luftfyllning men bara 0,1 bar med kvävefyllning. Skillnaden mellan de trycken om vi utgår från 3,0 bar motsvarar att luften i däcken värms upp över 110 grader mer i de luftfyllda däcken. Trycket i kväve och luft reagerar i princip lika mycket vid en given temperaturökning, det skiljer 0,0003 % bara. Det är inte möjligt med den tryckskillnaden mellan däcken han påstår sig observerat eftersom luftfyllda däck bara värms upp 2,5% mer än kvävefyllda när värme tillförs gasen i däcket.

För att en så stor skillnad som 110 grader, eller om man så vill, en tryckskillnad på ~0,9 bar, ska kunna uppstå mellan luftfyllda och kvävefyllda däck måste det kvävefyllda däcket uppnå en temperatur av 4400 grader och det luftfyllda 4520 grader. Då har de givetvis brunnit upp för länge sedan. Om de inte exploderat först, eftersom trycket vid de temperaturerna är uppe på 42 bar. Alltså snackar han skit.

Och för att dölja skitsnacket och flytta fokus från det hävdar han att man minsann inte kan lita på fysikens och kemins lagar.

Visst, alla beräkningar man gör är förenklingar av verkligheten till någon grad. Men jag kan väldigt säkert beräkna hur tung en vattentank fylld med en given volym vatten blir, och hur starka balkar den behöver monteras på och minst hur mycket kraft fästpunkterna behöver bära upp.

I det här fallet med däcken är inte den största osäkerheten till hans fördel. Tvärtom. Den största osäkerheten ligger i att vi bortsett från omgivningens ständigt kylande effekt på däcken. Om du bränner gummi kan du få däcken att ryka, men när du slutar kommer däcken ganska omgående att svalna av eftersom luften och vägbanan kyler dom. Det har vi inte räknat med här. Beräkningarna stämmer så långt att vi vet rätt säkert vilka temperaturer gaserna i däcken måste få för en given tryckökning, och ännu säkrare hur liten skillnaden mellan kväve och luft blir. Dock kommer det att ta väldigt lång tid av stenhård körning att nå upp till ett högt tryck i däcken. Även om däckets utsida värms upp kyls den samtidigt konstant av av mark och omgivning, och gasen i däcket håller inte samma temperatur som däckets slitbana förrän värmen hunnit sprida sig i däcket länge.

HAHAHHAA, räknar du på syrgas?!

Man fyller inte däck med syrgas.... men fyller det med vanlig luft man tar ur... ja tomma luften, därför kan dina formler aldrig stämma då du måste räkna om varje gång beroende på vilken luftfuktighet det är. Har bara provat på syrgas en gång och om jag minns rätt är den väldigt torr...

För övrigt så brukar ett däck ligga på ca 60grader vid hård körning... skulle GISSA på att luften i däcket ivarjefall håller minst det dubbla... med tanke på att luften är isolerad och däcket faktiskt svalkas hela tiden utav vinddraget.

Som sagt, din formelsamling funkar bara i en teoretisk värld...

Jag räknar på kväve och luft, jag har skrivit luft flera gånger. Att jag jämförde den molära volymen för kväve mot den för syre beror givetvis på att syre är den andra stora beståndsdelen i luft och jag ville utröna huruvida någon skillnad däremellan föreligger mellan luft och kväve, och jag kom fram till att det inte gör det. Är man läskunnig och normalbegåvad är det tydligt. 

Fukt i luft? På sin höjd korroderar det fälgarna lite snabbare. Jag kollade på mina 8 år gamla fälgar nu när nya däck lades på, och det fanns inte en tillstymmelse till synlig korrosion. Med luft i däcken.

Och du snackar skit igen, eller gissar tycker jag mig se. Ja, jag gissar inte, jag bevisar. Vetenskapliga formler som accepterats som fakta i flera hundra år äger dina gissningar alla gånger. Dina gissningar är inte mer trovärdiga än bevisade formler bara för att du hoppar och skriker och hoppas att någon lyssnar på den som gapar högst.

Och jag har redan förklarat att osäkerheterna i beräkningarna ligger till din nackdel, inte min.

Tills du kan lägga fram hållbara bevis för att dina däck bara ökar tiondelen så snabbt i tryck som luftfyllda kan du vänligen knipa käft.
Jag har redan visat att om man bortser från luftens kylning så kommer dina däck att ha en temperatur på över 4000 grader och ett tryck på över 40 bar innan det skiljer 0,9 bars tryck mot luftfyllda.

Du är redan ägd flera gånger om. Du tog en rövare och drog till med något bara för att försöka intala dig själv att det var värt pengarna att kvävefylla däcken och hoppades att alla skulle gå på det. Det gick inte hem.

Det känns som om jag försöker förklara Fysik A för en apa.

Tack för mig.
Senast redigerat av Andromeda (8 april 2012)



Sök