3523
Sök

Vanlig luft i Continental-däck? Grön luftkork?

Trummis
404 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#1
Tjenare.

Köpte nyss nya Continental ContiSportContact 3, och såg att det var gröna "luftpluppar". Vet inte vad de heter, men tog en bild.

http://i.imgur.com/PtFt7.jpg


Vad menas med den? Är det vanlig luft, eller någon speciell gas? Aldrig sett en grön förut.

Snabbt svar uppskattas!

695 Inlägg
3 april 2012
#2
Naikon skrev:
Tjenare.

Köpte nyss nya Continental ContiSportContact 3, och såg att det var gröna "luftpluppar". Vet inte vad de heter, men tog en bild.

http://i.imgur.com/PtFt7.jpg


Vad menas med den? Är det vanlig luft, eller någon speciell gas? Aldrig sett en grön förut.

Snabbt svar uppskattas!

Du har nitrogen i dina däck, ett "Miljövänligt" alternativ enligt vissa, Minskat däckslitage, höjd säkerhet och lägre bränsleförbrukning påstås det!.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Kokar ris
923 Inlägg
3 april 2012
#3
kan vara kväve i dom. men fyll på med luft du. dom kommer inte att explodera.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Trummis
404 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#4
nesum skrev:
Naikon skrev:
Tjenare.

Köpte nyss nya Continental ContiSportContact 3, och såg att det var gröna "luftpluppar". Vet inte vad de heter, men tog en bild.

http://i.imgur.com/PtFt7.jpg


Vad menas med den? Är det vanlig luft, eller någon speciell gas? Aldrig sett en grön förut.

Snabbt svar uppskattas!

Du har nitrogen i dina däck, ett "Miljövänligt" alternativ enligt vissa, Minskat däckslitage, höjd säkerhet och lägre bränsleförbrukning påstås det!.....

Ahh, det var nitrogen. Minns att säljaren nämnde något om det ja.

Men hur fan fixar man det? Är ju van vid att åka ner till macken och pumpa luft... Nu blev det ju genast mycket krångligare.

695 Inlägg
3 april 2012
#5
cenoxide skrev:
kan vara kväve i dom. men fyll på med luft du. dom kommer inte att explodera.

Prexis, Luften vi andas består till stor del av syrgas (oxygen) och kvävgas (nitrogen). Så att blanda är ingen fara, dock försvinner vitsen med det hela när man blandar, kan inte heller minnas mig ha sett några hejdundrande siffror på skillnaden mellan ren Nitrogen och, ja, luft...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

695 Inlägg
3 april 2012
#6
Naikon skrev:
nesum skrev:
Naikon skrev:
Tjenare.

Köpte nyss nya Continental ContiSportContact 3, och såg att det var gröna "luftpluppar". Vet inte vad de heter, men tog en bild.

http://i.imgur.com/PtFt7.jpg


Vad menas med den? Är det vanlig luft, eller någon speciell gas? Aldrig sett en grön förut.

Snabbt svar uppskattas!

Du har nitrogen i dina däck, ett "Miljövänligt" alternativ enligt vissa, Minskat däckslitage, höjd säkerhet och lägre bränsleförbrukning påstås det!.....

Ahh, det var nitrogen. Minns att säljaren nämnde något om det ja.

Men hur fan fixar man det? Är ju van vid att åka ner till macken och pumpa luft... Nu blev det ju genast mycket krångligare.

Jag hade fyllt på med vanlig luft, men vill du tvunget ha nitrogen så åk till din lokala däckhanterare, har inte han så kan han tala om för dig vart du ska vända dig. Tror dock att de kostar en slant...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 april 2012
#7
Naikon skrev:
nesum skrev:
Naikon skrev:
Tjenare.

Köpte nyss nya Continental ContiSportContact 3, och såg att det var gröna "luftpluppar". Vet inte vad de heter, men tog en bild.

http://i.imgur.com/PtFt7.jpg


Vad menas med den? Är det vanlig luft, eller någon speciell gas? Aldrig sett en grön förut.

Snabbt svar uppskattas!

Du har nitrogen i dina däck, ett "Miljövänligt" alternativ enligt vissa, Minskat däckslitage, höjd säkerhet och lägre bränsleförbrukning påstås det!.....

Ahh, det var nitrogen. Minns att säljaren nämnde något om det ja.

Men hur fan fixar man det? Är ju van vid att åka ner till macken och pumpa luft... Nu blev det ju genast mycket krångligare.

Grejjen med Nitro är ju att man ska slippa pumpa ofta.. & sen miljövänligt m.m
Om allt är som det skall så ska nitro hålla en hel sommar säsong utan bekymmer.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (3 april 2012)

C H E V R O L E T <3

Trummis
404 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#8
Ok, men om man skulle vilja fylla på med nitrogen, var gör man det? Och hur mycket kostar det för 4 däck?

Tänkte sätta på hjulen idag, men de har inte använts på mer än ett halvår, och jag vet inte hur mycket tryck det är kvar i dem. Vill inte sätta på dem, och sen upptäcka att däcken är nästan tomma, och inte komma någonstans sad
Senast redigerat av Naikon (3 april 2012)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 april 2012
#9
jonnielahti skrev:
jag tror inte alls på nitrogen, fyll bara på med vanlig luft du, inga problem.

trodde inte heller på det tills jag fick bevisat motsatsen

C H E V R O L E T <3

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 april 2012
#10
Naikon skrev:
Ok, men om man skulle vilja fylla på med nitrogen, var gör man det? Och hur mycket kostar det för 4 däck?

Tänkte sätta på hjulen idag, men de har inte använts på mer än ett halvår, och jag vet inte hur mycket tryck det är kvar i dem. Vill inte sätta på dem, och sen upptäcka att däcken är nästan tomma, och inte komma någonstans sad

De flesta däck butiker, däckverkstäder har sådant

brukar ligga runt 200 spänn snittet
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (3 april 2012)

C H E V R O L E T <3

695 Inlägg
3 april 2012
#11
Naikon skrev:
Ok, men om man skulle vilja fylla på med nitrogen, var gör man det? Och hur mycket kostar det för 4 däck?

Tänkte sätta på hjulen idag, men de har inte använts på mer än ett halvår, och jag vet inte hur mycket tryck det är kvar i dem. Vill inte sätta på dem, och sen upptäcka att däcken är nästan tomma, och inte komma någonstans sad

Som sagt, kolla med din lokala däckmakare...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Trummis
404 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#12
Ok, tråkigt att det kostar hundralappar att fylla däcken med nitrogen. Kanske blir att tanka luft istället. Men däcken tar ingen skada av det? Tänkte om de är avsedda för nitrogen...

Vet ju inte heller hur mycket det är kvar i dem just nu, finns det inget smidigt sätt att kolla det?

Muttley
3 april 2012
#13
För att spåna vidare på nitrogen. Hur mycket ska de göra i skillnad?

Meldem
917 Inlägg
3 april 2012
#14
personligen tror jag att det hela "minskar slitaget, ökar säkerheten yada yada yada" är ren BS. De e ju inte som att gasen påverkar däckets yttersida, d.v.s där det mesta av slitaget sker, och hur skulle det öka säkerheten? kör me tryckluft från lokala macken..

(&#9583;°&#9633;°)&#9583;&#8203;&#65077; &#9531;&#9473;&#9531;&#65279;

195 Inlägg
3 april 2012
#15
Naikon skrev:
Ok, tråkigt att det kostar hundralappar att fylla däcken med nitrogen. Kanske blir att tanka luft istället. Men däcken tar ingen skada av det? Tänkte om de är avsedda för nitrogen...

Vet ju inte heller hur mycket det är kvar i dem just nu, finns det inget smidigt sätt att kolla det?

Jag kör med samma däck och har vanlig luft i. Så det funkar utan problem.

318 Inlägg
3 april 2012
#16
Så här är det! Kvävgas=nitrogen jag vet inte varför däckfirmorna inte skriver det på svenska:/

Kvävgas-molekylen är större än de vanliga luft-Molekylerna ( jag vet att det finns en del kvävgas i våran luft) och därför håller ett däck med kvävgas trycket längre än ett med vanlig luft ( för inte lika många kvävgas-molekyler kan rymma)
Så kvävgas är för latmaskar som inte orkar kolla luften så ofta? nae, inte bara för Kvävgas expanderar inte lika mycket när det blir varmare respektive kallare som vanlig luft.

Pris? här hemma kostar en påfyllning 50kr/däcket men jag vet inte om det gäller även om man bara "toppar upp" trycket!


318 Inlägg
3 april 2012
#17
Naikon skrev:
Ok, tråkigt att det kostar hundralappar att fylla däcken med nitrogen. Kanske blir att tanka luft istället. Men däcken tar ingen skada av det? Tänkte om de är avsedda för nitrogen...

Vet ju inte heller hur mycket det är kvar i dem just nu, finns det inget smidigt sätt att kolla det?

Ta bara en vanlig manometer precis som om det vore luft och läs av trycket!smile

Däcken är inte anpassade för kvävgas utan fyll på med vad du vill. Jag själv sket i det och fyllde på mina däck med vanlig luft även fast däcksfirman hade tryckt i kvävgas.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
3 april 2012
#18
men om kvävgas nu är så bra, varför funkar det så dåligt ihop med 21% syre?
jag menar är det verkligen en sådan grym skillnad på ren kvävgas och vanlig luft med 70% kväve?

kan inte vara värt 200 spänn.


305 Inlägg
3 april 2012
#19
Children-Of-Bodom skrev:
jonnielahti skrev:
jag tror inte alls på nitrogen, fyll bara på med vanlig luft du, inga problem.

trodde inte heller på det tills jag fick bevisat motsatsen

Hur märkte du någon skillnad som bevisade det så bra?


25 Inlägg
3 april 2012
#20
Dirq skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
jonnielahti skrev:
jag tror inte alls på nitrogen, fyll bara på med vanlig luft du, inga problem.

trodde inte heller på det tills jag fick bevisat motsatsen

Hur märkte du någon skillnad som bevisade det så bra?

Jag kan ju säga så här det funkar ja. Tex så har jag det i mina och pumpade 2,9 bar i mina och 1 årsenare var det lika mycket kvar och i samma pumklocka. Så skippa snacket att detinte funkar,



Sök