Nu blir det en till uppdatering!
Som lovat Mattias
I tisdags fick tändningslåset för sig att inte vilja vridas om....
Så det var ju bara att byta, lättare sagt än gjort! Eftersom att tändningslås inte ska vara lätta att ta av så sitter det skruvat runt rattstången med skruvar som har avknipsade skallar typ. Det finns inge mönster....
Så först borra upp det från den blåa bilen. Sen iväg till jakobsberg där den gröna stod. Och börjar borra där också, seeegt!
Måste sett rätt illa ut dock att det sitter någon och borrar bakom ratten på en allmän parkering^^
Men när det väl var loss så var det ju superenkelt, tändningslåset är tvådelat. En främre del för nykeln, den delen har en rektangulär stav ut på baksidan. Sen en bakre del som bara är en vridswitch som matchar staven från den främre
Så har man väl fort bort rattlåset kan man lätt lossa en skruv och starta vilken eclipse som helst med en enkel skruvmejsel
Eftersom att klockan var mitt i natten orkade inte jag skruva ihop allt, så jag har åkt runt såhär ända sen i tisdags
Det är rätt jobbigt att använda blinkers när klumpen som håller i spakarna inte sitter fast
När den kan snurra
Men idag så skruvade jag ihop allt !
När jag ändå höll på bytte jag klumpen med blinkers och torkar spaken, då den från blåa bilen var mindre sliten
Här så ser ni de utbytta skruvarna till rattlåset. Eftersom att jag inte har sånna med avknäckningsbar skalle eller vad det är fick det bli vanliga bultar. Bryr mig inte om att gjutgodset inte mådde bra av det, ingen ser det.
När jag ändå var vid tändningslåset och härjade kom jag på den briljanta iden att jag lika gärna kan byta lampan som sitter i och lyser upp runt låset.
Så en ledreplica skapades, självfallet med blått ljus:
Här syns motståndet också:
Självfallet så när jag monterat ihop allt och vrider runt nyckeln hör jag enbart startmotorn gå...
Så fick riva loss allt och leta. Då var det en kabel till en kabelsko som hade lossnat, och självfallet var det tändkabeln från låset
Så fixa det och ihop igen!
Nu fungerar det som det ska! Ska fixa bild på det blåa runt låset sen också