2555
Sök

Regga 740 med t5a

23 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#1
Går det att regga en volvo 740 med t5a med årsmod 87?

tack på förhand! smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
23 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#3
Då vet jag! Tack så mycket

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 april 2012
#4
Beror ju iofs på vilken modell av turbofemma vi snackar. Med den vanliga 2,3l maskinen från 850 turbo är inga problem

Jonas

23 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#5
Tänkte använda mig utav 2.3l, så det är ju bara ett plus då! smile

513 Inlägg
4 april 2012
#6
Tror vad han menar är att du ska använda dig av den motorsvagare t5 på 225 hk. Inte senare på 250/260.

23 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#7
2.3L ligger på 225hk.. Vet att det finns en som ligger på 239hk också, men det är den nyare motorn.

88 Inlägg
4 april 2012
#8
funkar de att regga 740 med 2,5T motor (B5254t)  ?

513 Inlägg
4 april 2012
#9
Enklast är att gå in på sfro.com och läsa deras lathund på motorbyte. Men en 740 innan 88 kan reggae med en femma så länge effekten ligger under 175 kW och typ 370nm, någon stans i den trakten. Men det måste vara en orginal motor med orginal effekt, dock får motorn ändras på så sätt att den går att få i, som tex det raka insuget från senare femmor eller ombyggd fördelade. Men man kan inte komma med en jätteturbo och andra spridande och hävda att effekten är den samma, spelar ingen roll. Man kan inte turbokonvertera heller om man tänker sig en BMW sexa. Och fram till 88 är det ok att byta växelåda och bakåt då det inte ses som en del av avgasreningen, så vill man bygga femma i 940 är det sfro bes som gäller. Men som sagt enklast är en bil innan -75 då kan man göra nästan va fan som helst så länge man håller sig inom effekt begränsningen. Men kolla på sfro.com

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 april 2012
#10
Melin82 skrev:
Enklast är att gå in på sfro.com och läsa deras lathund på motorbyte. Men en 740 innan 88 kan reggae med en femma så länge effekten ligger under 175 kW och typ 370nm, någon stans i den trakten. Men det måste vara en orginal motor med orginal effekt, dock får motorn ändras på så sätt att den går att få i, som tex det raka insuget från senare femmor eller ombyggd fördelade. Men man kan inte komma med en jätteturbo och andra spridande och hävda att effekten är den samma, spelar ingen roll. Man kan inte turbokonvertera heller om man tänker sig en BMW sexa. Och fram till 88 är det ok att byta växelåda och bakåt då det inte ses som en del av avgasreningen, så vill man bygga femma i 940 är det sfro bes som gäller. Men som sagt enklast är en bil innan -75 då kan man göra nästan va fan som helst så länge man håller sig inom effekt begränsningen. Men kolla på sfro.com

Fram till 1993 är det okej att regga med annan motor, dvs att det är inom effekt gränsen.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

462 Inlägg
4 april 2012
#11
Imalas skrev:
funkar de att regga 740 med 2,5T motor (B5254t)  ?

Ja det är inga problem! men har man en 2,3T liggandes (b5234t) så är den bättre smile


513 Inlägg
4 april 2012
#12
_Performance_ skrev:
Melin82 skrev:
Enklast är att gå in på sfro.com och läsa deras lathund på motorbyte. Men en 740 innan 88 kan reggae med en femma så länge effekten ligger under 175 kW och typ 370nm, någon stans i den trakten. Men det måste vara en orginal motor med orginal effekt, dock får motorn ändras på så sätt att den går att få i, som tex det raka insuget från senare femmor eller ombyggd fördelade. Men man kan inte komma med en jätteturbo och andra spridande och hävda att effekten är den samma, spelar ingen roll. Man kan inte turbokonvertera heller om man tänker sig en BMW sexa. Och fram till 88 är det ok att byta växelåda och bakåt då det inte ses som en del av avgasreningen, så vill man bygga femma i 940 är det sfro bes som gäller. Men som sagt enklast är en bil innan -75 då kan man göra nästan va fan som helst så länge man håller sig inom effekt begränsningen. Men kolla på sfro.com

Fram till 1993 är det okej att regga med annan motor, dvs att det är inom effekt gränsen.

Stämmer att du kan regga med annan motor fram till -93 men du har två alt från -88.
Anta du har en 940 -91 så kan du antingen gå vägen via sfro och regga den som modifierat fordon eller så gör du din 940 till framhjulsdriven, grejen är väll lite att få en rwd med femma eller? Men då går det att regga hos sbp om du då inte har papper från sfro. Problemet ligger i att du inte får byta något efter -88, alltså måste du behålla växellådan med.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 april 2012
#13
Melin82 skrev:
_Performance_ skrev:
Melin82 skrev:
Enklast är att gå in på sfro.com och läsa deras lathund på motorbyte. Men en 740 innan 88 kan reggae med en femma så länge effekten ligger under 175 kW och typ 370nm, någon stans i den trakten. Men det måste vara en orginal motor med orginal effekt, dock får motorn ändras på så sätt att den går att få i, som tex det raka insuget från senare femmor eller ombyggd fördelade. Men man kan inte komma med en jätteturbo och andra spridande och hävda att effekten är den samma, spelar ingen roll. Man kan inte turbokonvertera heller om man tänker sig en BMW sexa. Och fram till 88 är det ok att byta växelåda och bakåt då det inte ses som en del av avgasreningen, så vill man bygga femma i 940 är det sfro bes som gäller. Men som sagt enklast är en bil innan -75 då kan man göra nästan va fan som helst så länge man håller sig inom effekt begränsningen. Men kolla på sfro.com

Fram till 1993 är det okej att regga med annan motor, dvs att det är inom effekt gränsen.

Stämmer att du kan regga med annan motor fram till -93 men du har två alt från -88.
Anta du har en 940 -91 så kan du antingen gå vägen via sfro och regga den som modifierat fordon eller så gör du din 940 till framhjulsdriven, grejen är väll lite att få en rwd med femma eller? Men då går det att regga hos sbp om du då inte har papper från sfro. Problemet ligger i att du inte får byta något efter -88, alltså måste du behålla växellådan med.

Nya regler är det, om en bil är tagen i bruk före 1/1 1993 så får man göra ett vanligt motorbyte och regga på SBP precis som det var med bilar tom 1988 förr

Jonas

513 Inlägg
4 april 2012
#14
Glömde säga att min nyss inlagda kommentar gäller självklart en Volvo femma.
Finns ju andra motorer som skulle funka. Glömde säga det för att vara tydlig.

513 Inlägg
4 april 2012
#15
Oki då menar du att sfro inte uppdaterat sin sida än?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
4 april 2012
#16
I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

513 Inlägg
5 april 2012
#17
VÄXELLÅDSBYTE


Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).



Ja det är ok att byta mellan man till  aut. Men mig veterligen finns det inte en växelåda för bakhjulsdrift till Volvos femma om man inte vill modda en awdlåda.
Det är som jag ser det första delen i stycket som är det viktiga när det gäller att länsmontera en femma, -89 ja om man går via sfro.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 april 2012
#18
M90:in från 960 passar ju T5 motorerna

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

513 Inlägg
5 april 2012
#19
_Performance_ skrev:
M90:in från 960 passar ju T5 motorerna

Passar ja det gör den. Men vad vi pratar om är -89 och framåt då växelådan ingår i avgascertet och jag har då inte sett en Volvo rulla av bandet på Hisingen med längsmonterad femma och m90 låda.
Sen tycker jag det är lite udda att du kan ta en -88 och regga med en t5 och m90 låda men inte en -89, men jag har inte gjort reglerna. Sen att du kan åka till sfro och lägga ut en massa pengar för samma resultat  på en -89  tycker jag är ännu märkligare.

462 Inlägg
5 april 2012
#20
Melin82 skrev:
_Performance_ skrev:
M90:in från 960 passar ju T5 motorerna

Passar ja det gör den. Men vad vi pratar om är -89 och framåt då växelådan ingår i avgascertet och jag har då inte sett en Volvo rulla av bandet på Hisingen med längsmonterad femma och m90 låda.
Sen tycker jag det är lite udda att du kan ta en -88 och regga med en t5 och m90 låda men inte en -89, men jag har inte gjort reglerna. Sen att du kan åka till sfro och lägga ut en massa pengar för samma resultat  på en -89  tycker jag är ännu märkligare.

Finns ju väääääldigt många 89or och framåt som har blivit reggade med t5 och m90! Så det är nog inga som helst problem!



Sök