4016
Sök

Ny HU enhet, aktiv lågnivå.

6 851 Inlägg
14 april 2012
#21
Tott skrev:
Jag fattar inte direkt varför du ska göra besväret med att Bi-ampa systemet för. Om du köper dina DLS Nordica 6.2 så får du ju med delningsfiler så jag förstår inte va du menar med att dom kostar 850 spänn styck. hellre att du satsar på ett grymt bra steg än flera i mitt tycke. Satsa på en bra HU, Bra avskärmade kablar och ett grymt steg så kommer du nog inte bli besviken. smile

Detta va lite min fundering oxå..
själv bruka ja köra enligt K.I.S.S metoden..Keep It Simple Stupid!! *stavning?*

fast nu ljög ja lite, mitt system i bilen är krångligt för att få allt att funka i saf och rätt..haha
Senast redigerat av TT-Avant (14 april 2012)


Dolk
146 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#22
Tott skrev:
Jag fattar inte direkt varför du ska göra besväret med att Bi-ampa systemet för. Om du köper dina DLS Nordica 6.2 så får du ju med delningsfiler så jag förstår inte va du menar med att dom kostar 850 spänn styck. hellre att du satsar på ett grymt bra steg än flera i mitt tycke. Satsa på en bra HU, Bra avskärmade kablar och ett grymt steg så kommer du nog inte bli besviken. smile

Du tror inte jag redan har det? Nu pratar jag om HU för att jag ska köra aktivt, Pioneer släpper sin nya HU i slutet av denna månad. Varför jag kollar upp på andra HU enheter är för att jag har bränt upp min nuvarande.
Har INGEN koll på andra enheter just för att jag är en Pioneer freak, men varför inte testa något nytt?

Kablar, slutsteg, dragningen, ni behöver inte oroa er, har bland det bästa man kan få tag på smile
Ljudbög rakt in i märjbenet!


6 851 Inlägg
14 april 2012
#23
Dolkis skrev:
Tott skrev:
Jag fattar inte direkt varför du ska göra besväret med att Bi-ampa systemet för. Om du köper dina DLS Nordica 6.2 så får du ju med delningsfiler så jag förstår inte va du menar med att dom kostar 850 spänn styck. hellre att du satsar på ett grymt bra steg än flera i mitt tycke. Satsa på en bra HU, Bra avskärmade kablar och ett grymt steg så kommer du nog inte bli besviken. smile

Du tror inte jag redan har det? Nu pratar jag om HU för att jag ska köra aktivt, Pioneer släpper sin nya HU i slutet av denna månad. Varför jag kollar upp på andra HU enheter är för att jag har bränt upp min nuvarande.
Har INGEN koll på andra enheter just för att jag är en Pioneer freak, men varför inte testa något nytt?

Kablar, slutsteg, dragningen, ni behöver inte oroa er, har bland det bästa man kan få tag på smile
Ljudbög rakt in i märjbenet!

Det bästa man kan få tag på?
Och om du nu har det, varför väljer man en CD för max 5000?
Du lär ju inte få direkt nytta av dina fina steg,kablar m.m om det nu är det absolut bästa man kan hitta.
Men jag blir ja nyfiken på vad du använder för kablage..Då ja själv är lite av en kabelnörd ang. signal och högtalarkablage.

Vilken ny pioneer är det som du menar? DEH-8400BT?
Hur som, det lilla man kunde läsa på deras hemsida, så verkar ju Kenwooden sopa banan med den på alla punkter, i teorin. I praktiken kan ja ej säga hur det är, men är den som de senaste pioneer de senaste 2åren, så har den inget att hämta kontra Kenwood, eller Alpine heller för den delen.
Senast redigerat av TT-Avant (14 april 2012)


1 400 Inlägg
14 april 2012
#24
Lillalilja skrev:
Expoze skrev:
Med aktiv lågnivå antar jag att du menar aktiva delningsfilter, kolla i manualen till Alpine 117 på sidan 34 så står det allting om delningsmöjligheter och jag hittar inga hinder att köra den uppdelad i sub/mid/diskant.

Dock måste han ha Pxa-100 för att kunna nyttja delningsmöjligheterna fullt ut..

När jag rek Alpine 117ri så hade jag det i baktanken:/
Alltså att han hade råd med en Pxa-100 i sin budget.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

108 Inlägg
14 april 2012
#25
Jag har BT92'an på väg in i min bil, ska bli intressant, återkommer. Dock inte med "värsting" DLS grejor utan lite enklare. Kör passivt fram.

Peter smile
Senast redigerat av wolw (14 april 2012)

Dolk
146 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#26
jag kör med SCP högtalarkabel från DLS, 4 kvadrat till middarna, 2.5 till diskanterna


337 Inlägg
14 april 2012
#27
wolw får gärna skriva hur du upplever BT92SD:n ;D den ska beställas om några dagar så jag får den lagom till den 25:e, är grymt sugen på å höra hur den spelar, i teorin lär det ju inte finnas någon mer prisvärd stereo just nu smile om det är någon som pillat på den så får ni gärna skriva det smile

I pm om inte TS vill att vi förstör tråden smile

Sorry för OT :S

3 liters diesel, mumma!

130 Inlägg
14 april 2012
#28
Dolkis skrev:
Tott skrev:
Jag fattar inte direkt varför du ska göra besväret med att Bi-ampa systemet för. Om du köper dina DLS Nordica 6.2 så får du ju med delningsfiler så jag förstår inte va du menar med att dom kostar 850 spänn styck. hellre att du satsar på ett grymt bra steg än flera i mitt tycke. Satsa på en bra HU, Bra avskärmade kablar och ett grymt steg så kommer du nog inte bli besviken. smile

Du tror inte jag redan har det? Nu pratar jag om HU för att jag ska köra aktivt, Pioneer släpper sin nya HU i slutet av denna månad. Varför jag kollar upp på andra HU enheter är för att jag har bränt upp min nuvarande.
Har INGEN koll på andra enheter just för att jag är en Pioneer freak, men varför inte testa något nytt?

Kablar, slutsteg, dragningen, ni behöver inte oroa er, har bland det bästa man kan få tag på smile
Ljudbög rakt in i märjbenet!

Bi ampningen är ju inte direkt nytt i sig men att det är i bilen är ju en annan femma och att det är aktiva utgångar på HU, ja det blir lite renare ljud, ja högtalarna mår bättre. Men du får göra som du vill men jag tycker att det känns lite overkill pga att helst ska du ju mata stereon med FLAC för att höra allt riktigt och sen att du måste spela ganska högt för att höra ljudbilden klockrent.

Enda bra skälet till jag kan komma på att bi ampa just nu är ju att du kan spela högre och renare på basarna utan att riskera diskanterna och vise versa.

Men gör som du vill! go for it smile

Föresten det bästa har du nog inte. då hade det kostat mer än bilen i sig.. Bra saker har du nog. tongue
Senast redigerat av Tott (14 april 2012)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

Dolk
146 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#29
Tott skrev:
Föresten det bästa har du nog inte. då hade det kostat mer än bilen i sig.. Bra saker har du nog. tongue

Det bästa från DLS har jag iaf, och dom spelar nog bland dom bättre i rent ljud iaf wink och jo grejerna kommer att kosta mer än bilen i sig när jag är klar :p

Men jag vill ha mer kontroll över allt, och då är det Aktivt system som gäller smile


6 851 Inlägg
14 april 2012
#30
Dolkis skrev:
jag kör med SCP högtalarkabel från DLS, 4 kvadrat till middarna, 2.5 till diskanterna

dock så kommer du troligen inte höra jätta skillnad mellan den och en std. kopparkabel..

Mer intresserad av vad för signalkabel du använder? DÄR har man skillnaden när man ska gå upp mot lite mera extrema saker.
*jaja, folk lär väl säga att man inte hör skillnad, men ja hävdar motsatsen tongue *


Dolkis skrev:
Tott skrev:
Föresten det bästa har du nog inte. då hade det kostat mer än bilen i sig.. Bra saker har du nog. tongue

Det bästa från DLS har jag iaf, och dom spelar nog bland dom bättre i rent ljud iaf wink och jo grejerna kommer att kosta mer än bilen i sig när jag är klar :p

Men jag vill ha mer kontroll över allt, och då är det Aktivt system som gäller smile

Bara för att det kanske är det bästa DLS har, så är det inte säkert det är bättre en något annat samt att det låter bra för det.
Att bara välja bra saker är bara kanske 40% av hela grejen..Det som är mer avgörande är installation,tweeking m.m..
Själv skulle ja nog säga att ett RIKTIGT BRA passivt filter, slår ett aktivt filter på fingrarna. Dock så är det svårare att bygga ett riktigt passivt filter.
Dock så har man kanske olika uppfattningar, men det är så ja tycker.
Detta för att man har mindra kontroll på aktiva filter, de har sina fasta värden (och särskilt i HU för MAX 5k klassen)..i passiva kan du hitta mer rätt bland komponenterna.
Senast redigerat av TT-Avant (14 april 2012)


Dolk
146 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#31
Signal kabel kör jag med SL5PRO wink

Som sagt, DLS rakt igenom i hela bilen smile


6 851 Inlägg
14 april 2012
#32
Dolkis skrev:
Signal kabel kör jag med SL5PRO wink

Som sagt, DLS rakt igenom i hela bilen smile

Dock så va det väl inte direkt ett "värsting" kabel, utan ganska så standrard?

Men jag ska inte kritesera dej, det är inte så det är menat. Men man ska kanske vara lite försiktig med att skriva att man enbart har det bästa i bilen. Finns alltid någon som har bättre/värre saker wink

Lycka till och hoippas man få chansen att lyssna i bilen någon gång i sommar?
Senast redigerat av TT-Avant (14 april 2012)


Dolk
146 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#33
TT-Avant skrev:
Dolkis skrev:
Signal kabel kör jag med SL5PRO wink

Som sagt, DLS rakt igenom i hela bilen smile

Dock så va det väl inte direkt ett "värsting" kabel, utan ganska så standrard?

standard  skulle jag mer säga är "SL5DB"

SL5PRO är tillräckligt bra, har nämligen testat alla 3 i ett PA system, hörde ingen större skillnad i lurarna nämligen


6 851 Inlägg
14 april 2012
#34
Dolkis skrev:
TT-Avant skrev:
Dolkis skrev:
Signal kabel kör jag med SL5PRO wink

Som sagt, DLS rakt igenom i hela bilen smile

Dock så va det väl inte direkt ett "värsting" kabel, utan ganska så standrard?

standard  skulle jag mer säga är "SL5DB"

SL5PRO är tillräckligt bra, har nämligen testat alla 3 i ett PA system, hörde ingen större skillnad i lurarna nämligen

Nä det kan bero på att begrånsningarna sitter i just PA prylarna. De är INTE gjorda för välljud.
Där har du ist. begräsningar i allt runtom. Alltså elektroniken sätter sina begränsningar och i just den anläggningen så räcker kanske en mellanklass kabel..?
Men går du ist. till en lokal HiFi butik så ska du se att du troligen kommer höra skillnad.


Dolk
146 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#35
TT-Avant skrev:
Dolkis skrev:
TT-Avant skrev:

Dock så va det väl inte direkt ett "värsting" kabel, utan ganska så standrard?

standard  skulle jag mer säga är "SL5DB"

SL5PRO är tillräckligt bra, har nämligen testat alla 3 i ett PA system, hörde ingen större skillnad i lurarna nämligen

Nä det kan bero på att begrånsningarna sitter i just PA prylarna. De är INTE gjorda för välljud.
Där har du ist. begräsningar i allt runtom. Alltså elektroniken sätter sina begränsningar och i just den anläggningen så räcker kanske en mellanklass kabel..?
Men går du ist. till en lokal HiFi butik så ska du se att du troligen kommer höra skillnad.

Jag skulle nog säga att Radio PA system är välljud wink och så STOR skillnad är det inte, det är större mellan dom billiga och när man kommer upp lite i pris, men värsting och dom som funkar bra, inte alls så jätte stor skillnad som tur är.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 april 2012
#36
En stor nackdel med passiva filter är att dom för det mesta är väldigt låsta, man kan inte anpassa delningsfrekvenser och nivåer till den aktuella installationen. Eftersom alla bilar är olika uppbyggda och högtalartillverkaren omöjligt kan vet hur högtalarna kommer placeras i den aktuella bilen så kan det göra rätt stor skillnad att själv kunna bestämma delning, nivå och även tid/fas. Fast då gäller det såklart att man vet vad man håller på med.

Så vitt jag vet så är enda tänkbara alternativet i det här fallet en Alpine CDA-117Ri kopplad till en PXA-H100, synd att Kenwoods enheter inte kan dela så högt, för isåfall hade det varit ett ännu bättre och billigare alternativ.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dolk
146 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#37
ChriZtoffer skrev:
En stor nackdel med passiva filter är att dom för det mesta är väldigt låsta, man kan inte anpassa delningsfrekvenser och nivåer till den aktuella installationen. Eftersom alla bilar är olika uppbyggda och högtalartillverkaren omöjligt kan vet hur högtalarna kommer placeras i den aktuella bilen så kan det göra rätt stor skillnad att själv kunna bestämma delning, nivå och även tid/fas. Fast då gäller det såklart att man vet vad man håller på med.

Så vitt jag vet så är enda tänkbara alternativet i det här fallet en Alpine CDA-117Ri kopplad till en PXA-H100, synd att Kenwoods enheter inte kan dela så högt, för isåfall hade det varit ett ännu bättre och billigare alternativ.

Äntligen någon som inte skrev massa tjafs om vad man har för grejer osv... Det lutar nog emot detta system faktiskt, nu blir det bara o kolla vart man ska inhandla detta ifrån också smile


1 400 Inlägg
14 april 2012
#38
Såg att Kalmar bilstereo har kvar 9887R i sortimentet.
Då slipper du köpa en PXA-H100

http://www.kalmarbilstereo.se/sv/produc … -CDA-9887R

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

280 Inlägg
14 april 2012
#39
Jag har läst i den här tråden flera gånger nu. Först var det för att jag trodde att ”aktiv lågnivå” var något helt nytt men nu visade det sig visst bara handla om aktiva filter. Hur som helst så har jag bara blivit mer och mer frågande till trådskaparens prioriteringar. Så nu måste jag fråga dig hur du har tänkt när du lagt ett pristak på huvudenheten på bara 5000 kr?

För de flesta så är 5000 kr mycket pengar för en bilstereo men du som, snabbt räknat, måste ha lagt en bra bit över 100000 kr på framsystem, basar och steg tycker jag borde lägga mer pengar på en bättre huvudenhet och processor. Hur resonerar du kring detta? Det är ju inte många andra som lägger mindre än 5 % av den totala kostnaden på huvudenheten.

Om du har en maximal budget för bygget så varför inte spara in pengar på att t.ex. bara använda 2 st. basar och därigenom frigöra ordentligt med pengar till en riktigt bra huvudenhet och processor?

564 Inlägg
14 april 2012
#40
BengtK skrev:
Jag har läst i den här tråden flera gånger nu. Först var det för att jag trodde att ”aktiv lågnivå” var något helt nytt men nu visade det sig visst bara handla om aktiva filter. Hur som helst så har jag bara blivit mer och mer frågande till trådskaparens prioriteringar. Så nu måste jag fråga dig hur du har tänkt när du lagt ett pristak på huvudenheten på bara 5000 kr?

För de flesta så är 5000 kr mycket pengar för en bilstereo men du som, snabbt räknat, måste ha lagt en bra bit över 100000 kr på framsystem, basar och steg tycker jag borde lägga mer pengar på en bättre huvudenhet och processor. Hur resonerar du kring detta? Det är ju inte många andra som lägger mindre än 5 % av den totala kostnaden på huvudenheten.

Om du har en maximal budget för bygget så varför inte spara in pengar på att t.ex. bara använda 2 st. basar och därigenom frigöra ordentligt med pengar till en riktigt bra huvudenhet och processor?

Det stod att han får en annan ny HU från Pioneer om en månad, så han ville ha något annat så länge. Däremot håller jag med om att det var en förvirrande topic.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481


Sök