ChriZtoffer skrev:
En stor nackdel med passiva filter är att dom för det mesta är väldigt låsta, man kan inte anpassa delningsfrekvenser och nivåer till den aktuella installationen. Eftersom alla bilar är olika uppbyggda och högtalartillverkaren omöjligt kan vet hur högtalarna kommer placeras i den aktuella bilen så kan det göra rätt stor skillnad att själv kunna bestämma delning, nivå och även tid/fas. Fast då gäller det såklart att man vet vad man håller på med.
Så vitt jag vet så är enda tänkbara alternativet i det här fallet en Alpine CDA-117Ri kopplad till en PXA-H100, synd att Kenwoods enheter inte kan dela så högt, för isåfall hade det varit ett ännu bättre och billigare alternativ.
Dock så är ett väl konstuerat passivt filter är anpassat till högtalarkitten och för att de ska låta optimalt.Sedan är det svårt att bygga in konjugatlänkar i ett aktivt system..
Sedan får man isf. placera alla högtalarna där efter..så man kan även vända på det du skriver.
Om du tar tex. hemHiFi, hur många där använder aktiva filter i frontarna? Inte lika många som till sub.
Man kan vist justera delning och nivå på passiva filter. byta komponenter. Men som jag skrev, det är inte många som har den kunskapen idag och det är LÄTTARE med ett aktivt filter. Men om ni har lyssnat på en (nu finns inte klassen längre tror jag)bra Pure Passive bil, så lär ni bli imponerade.
Och till Dolkis: Vet ej vad för olika system du har lyssnat på och mellan olika kablar. Men där finns klara skillnader även i DYRA kablar.
Har även gjort så kallade A/B tester mellan olika kablar för att få reda på vilka som funkar bäst i min hemma anläggning. så jo, där finns väldig skillnad.
Men hur man än vänder på det, en PA anläggning är INTE i välljud.