Tja.
Har en bil som är en Volkswagen Beetle 2012. Senaste baggen från VW med nya karossen. Den är beställd och anländer tidigast i maj vilket är nästa månad. Då jag beställde den struntade jag i tillval som "fender" ljud system o uppgradering av orginal stereon. Den kommer levereras med RCD 310 som är bara en "vanlig stereo" med 8 högtalare som standard. Därav har jag planer på att uppgradera ljudet nästan omgående så fort jag får bilen.
Stereon har jag redan det är Pioneer DEH-4200SD som hängt med i alla mina andra bilar innan och som även kommer få följa med i denna eftersom den är pålitlig som en familjemedlem ungefär
Största problem är att det verkar inte kommit nån adapter för Orginal steroen för eftermontering av ram riktigt ännu tyvärr då, men kanske så liknar den nog några av dem andra orginalstereos monterad i andra VW modeller.
Så nu är det inköp av högtalare och antal slutsteg som är frågan. Jag behöver inget jätte system. Men har dock ingen koll på exakt högtalar mått på dörr högtalare, paneler, hatthyllor m.m Men det är ett bekymmer senare då jag kan mäta alla prylar då bilen anländer.
Emellanåt undrar jag om det är värt att lämna in bilen till nån bilfirma så sköter inkopplingen osv Men jag kan ju göra det själv för att jag har garage liksom och gjort allt på alla bilar innan som vart på 80 o 90 talet med gott resultat. Men det är ju med all elektronik i en ny bil. Det här är ju första "extremt nya bilen" jag skaffat så det blir lite annorlunda antar jag.
Ser det som ett kul projekt det här o alla inslag och tips är välkommna.
Tack på förhand.
Obs.. Söker inget Denver, Gas, Mds, Blaupunkt eller biltema. Det är inge fel på dem överlag, men jag känner att det är dags för lite mera "bang for the buck" om man säger så. Tanken är att ju att man ska kunna känna musiken och att det vare gott om bra ljud. Det rör sig inom 15-25 i prisklassen. Mina egna funderingar ligger på om JBL kan vara lämpligt kanske. Aja vi får se vad forumet har att erbjuda