3241
Sök

Har en helt ny bil på G behöver tips på bra ljud. Ligger inom 15-25 tusen på prisklassen för ljudet.

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Tja.

Har en bil som är en Volkswagen Beetle 2012. Senaste baggen från VW med nya karossen. Den är beställd och anländer tidigast i maj vilket är nästa månad. Då jag beställde den struntade jag i tillval som "fender" ljud system o uppgradering av orginal stereon. Den kommer levereras med RCD 310 som är bara en "vanlig stereo" med 8 högtalare som standard. Därav har jag planer på att uppgradera ljudet nästan omgående så fort jag får bilen.

Stereon har jag redan det är Pioneer DEH-4200SD som hängt med i alla mina andra bilar innan och som även kommer få följa med i denna eftersom den är pålitlig som en familjemedlem ungefär wink Största problem är att det verkar inte kommit nån adapter för Orginal steroen för eftermontering av ram riktigt ännu tyvärr då, men kanske så liknar den nog några av dem andra orginalstereos monterad i andra VW modeller.

Så nu är det inköp av högtalare och antal slutsteg som är frågan. Jag behöver inget jätte system. Men har dock ingen koll på exakt högtalar mått på dörr högtalare, paneler, hatthyllor m.m Men det är ett bekymmer senare då jag kan mäta alla prylar då bilen anländer. 

Emellanåt undrar jag om det är värt att lämna in bilen till nån bilfirma så sköter inkopplingen osv Men jag kan ju göra det själv för att jag har garage liksom och gjort allt på alla bilar innan som vart på 80 o 90 talet med gott resultat. Men det är ju med all elektronik i en ny bil. Det här är ju första "extremt nya bilen" jag skaffat så det blir lite annorlunda antar jag.

Ser det som ett kul projekt det här o alla inslag och tips är välkommna.

Tack på förhand.

Obs.. Söker inget Denver, Gas, Mds, Blaupunkt eller biltema. Det är inge fel på dem överlag, men jag känner att det är dags för lite mera "bang for the buck" om man säger så. Tanken är att ju att man ska kunna känna musiken och att det vare gott om bra ljud. Det rör sig inom 15-25 i prisklassen. Mina egna funderingar ligger på om JBL kan vara lämpligt kanske. Aja vi får se vad forumet har att erbjuda big_smile

4 074 Inlägg
15 april 2012
Enligt Metra har bilen 6.5" fram med 1.5" diskant och 6.5" bak..
http://www.metraonline.com/vfg
Men du skriver att bilen har 8st högtalare?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Det kan ha varit 6 mycket väl. Räknade antalet på demo bilen i Uppsala och den lär ska ha vart med fender tillvalet isåfall eventuellt. Men 8 fick jag det till.

Men går du till VW hemsida. Finns det en spefikation direkt citerat från VW highlights av Beetle.

CD-spelare. Rutantenndiversitet. Åtta högtalare för fylligt ljud. Uppspelning av mp3- och WMA-filer. Och det är standard. Med radiosystemet "RCD 310" är Beetle utrustad för din favoritmusik. Och det oavsett hur snabbt du är på väg: Radiosystemet anpassar automatiskt ljudstyrkan efter hastigheten. "RCD 510" (tillval) erbjuder dessutom en stor pekskärm som du använder för att lekande lätt styra den integrerade CD-växlaren för sex skivor, den praktiska kortläsaren för SD-kort och AUX-ingången. Båda systemen kan kombineras med en mobiltelefonförberedelse."

Där framgår det "Åtta högtalare" Skulle dem ljuga och mina ögon finner jag det högst osannolikt.

Metra har jag ingen aning vad det är för sida.

1 727 Inlägg
15 april 2012
NickeEriksson skrev:
Det kan ha varit 6 mycket väl. Räknade antalet på demo bilen i Uppsala och den lär ska ha vart med fender tillvalet isåfall eventuellt. Men 8 fick jag det till.

Det kanske var 8 "galler", men tomt bakom ett par av dom = 6.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
NickeEriksson skrev:

Det kanske var 8 "galler", men tomt bakom ett par av dom = 6.

Pierre

Det kan mycket väl ligga nånting i det. Men det visar sej när jag "fysiskt" kan ta en titt på vad jag har att göra med. Poängen i tråden låg aldrig i om det är 6-8-10 eller 29 högtalare. I huvudsak med denna tråd var vad för erfarenheter/kunskap om diverse märken kunde tipsas om för att sen införskaffas om jag tycker det låter tillräckligt bra.

4 074 Inlägg
15 april 2012
Har du tänkt att ha en baslåda i bilen också eller?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
BJonsson skrev:

Absolut. Musiken som lyssnas på är Hardstyle och Hardtrance om det kan vara till nytta.

46 Inlägg
15 april 2012
NickeEriksson skrev:
BJonsson skrev:

Absolut. Musiken som lyssnas på är Hardstyle och Hardtrance om det kan vara till nytta.

Så har du köpt en bubbla......

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Okke skrev:
NickeEriksson skrev:
BJonsson skrev:

Så har du köpt en bubbla......

Det var inte självklart just en Beetle (Bubbla då) från början. Ursprungsplanen var en Golf eller Polo. Men nya karossen hade definitivt ett ansiktslyft i jämförelse med gamla. Skillnaden är som natt och dag, men jag tycker den är grym o särskilt i svart i det färgvalet jag plockat ihop. I huvudsak sticker den ut och jag vart så jävla sugen på den helt enkelt. Därav.

474 Inlägg
15 april 2012
Demo bilarna har ju basar orginal, tog du med de paketet?smile

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Bojjann skrev:

Dem tillval jag gjorde på "Bygg din bil"

Var
Tonade rutor
Extra instrument
Reglerbart stöd i framstolarna
Askopp o cigg tändare. (bara 100 spänn) även om jag inte röker
Färddator +
Komfortpaket ink Ac osv
Ljus och sikt paket
Elinfällbara Ytterbackspeglar
Stöldlarm
Multifunktions ratt..

Tog aldrig något ljudpaket efter som jag kan lägga ner pengar på ett eget bättre istället för motsvarande kostnad därav inge sånt.

474 Inlägg
15 april 2012
NickeEriksson skrev:
Bojjann skrev:

Var
Tonade rutor
Extra instrument
Färddator +
Komfortpaket ink Ac osv
Ljus och sikt paket
Stöldlarm
Multifunktions ratt..

Tog aldrig något ljudpaket efter som jag kan lägga ner pengar på ett eget bättre istället för motsvarande kostnad därav inge sånt.

Okej, men org spelar hyffsat ändå ! Jag skulle ha kört nå DD 10:or smile

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Bojjann skrev:
NickeEriksson skrev:
Bojjann skrev:

Var
Tonade rutor
Extra instrument
Färddator +
Komfortpaket ink Ac osv
Ljus och sikt paket
Stöldlarm
Multifunktions ratt..

Okej, men org spelar hyffsat ändå ! Jag skulle ha kört nå DD 10:or smile

Vi får se aldrig vart större fan av just "Orginal" Men jag kanske blir förvånad det vet jag ännu inte. I min lastbil Volvo FL -11 var orginal ljudet rena skräpet om man inte funderar enbart på att lyssna på radio. Men jag ska inte kasta sten i glashus.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 april 2012
Kör och hälsa på "Horsyhorse" och se vad han har på lager, lär finnas en del som passar din smak och plånbok iaf.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Kör och hälsa på "Horsyhorse" och se vad han har på lager, lär finnas en del som passar din smak och plånbok iaf.

Får väl ta en titt allafall. Han hade ju visst en hemsida såg jag, få börja där. En så länge är bilen på produktions bandet bara ;)

Dolk
146 Inlägg
15 april 2012
Frågan är, är du ute efter väl ljud eller högt ljud?

För om du ska byta ut allt och det ska låta bättre än original, tror jag 25K är lite lite, om du även ska dra in en baslåda osv smile

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Dolkis skrev:
Frågan är, är du ute efter väl ljud eller högt ljud?

För om du ska byta ut allt och det ska låta bättre än original, tror jag 25K är lite lite, om du även ska dra in en baslåda osv =)

Syftar nog inte på nått tävlings ljud direkt. Har ingen plan på att börja tävla i ljud eller så även om det skulle varit ballt. Jag skulle nog säga att ett standard upplägg med hyfsat ljud som kan spela högt som kanske kanske imponera på nån stackars sate där ute. Ett bra ljudsystem med en baslåda som hänger på i musiken och inte bara står å mullrar lite grann eller vibrerar.

Så ett bra system som dunkar på bra både fram och bak men som rör sej inom 25000. Stereon jag har släpper jag inte ifrån för en annan huvudenhet så den biten är grön redan.
Senast redigerat av NickeEriksson (15 april 2012)

1 727 Inlägg
15 april 2012
Dolkis skrev:
För om du ska byta ut allt och det ska låta bättre än original, tror jag 25K är lite lite, om du även ska dra in en baslåda osv smile

Med 25 tusen blåser du viket orginalsystem som helst!

Nicke: Du är välkommen att lyssna i våra 2 demobilar med lite olika karaktär.

Mvh
Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Gladen Beetle
237 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Dolkis skrev:

Med 25 tusen blåser du viket orginalsystem som helst!

Nicke: Du är välkommen att lyssna i våra 2 demobilar med lite olika karaktär.

Mvh
Pierre

Tack för tipset då kan jag faktiskt ta mig till Kungsängen efter jobbet redan nästa vecka på onsdag. Det är inge problem. Det är alltid uppskattat att kunna provlyssna prylarna.

337 Inlägg
15 april 2012
du får inte glömma att lägga upp en liten tråd om du gör det själv så vi får se hur det blir smile

3 liters diesel, mumma!

Sök