Då jag haft bilen i 1,5år och redan ändrat massor på den tänkte jag att nu är det lika bra att göra en projekttråd:) Jag har ganska ont om bilder på tidigare modifieringar men kommer väl börja ta mer bilder nu då.
Det är en subaru pickup 1.8 4wd av årsmodell -87. såg ut såhär när jag köpte den:
Började med att byta det elefanthudsliknande golvet
plockade ner den för lackning
..och lackade den
Beställde sportstolar av fabrikat FK Racing
Beställde en ratt, Japsdämpare och ett sportluftfilter
En streamer sätter alltid ljus på tillvaron ... eller skugga
Sen fick jag tag i amerikalysen
Passade efter lite kapning och borrning
Beställde lite interiörs-neon och A-stolpemätare som jag har börjat snida till lite
Och nu till motorbytet där jag är idag. Fick tag i en 1.8 EA82-motor med 5växlad låda. Motornfästerna passade faktiskt i motorfästena men växellådan är större än originallådan så jag fick svetsa om växellådsfästena och byta till andra vibrationsdämpare:
Sen märkte jag att den nya växellådans splines var för grova för drivaxlarna men något var ju tvunget att hålla ihop naven så jag kapade drivaxlarna och därmed kommer BAKHJULSDRIFT
Växelspaken hamnade perfekt för en bra körställning så jag tvärsnickrade ett rallyhandtag och svetsade sen om linkaget på den för SHORT SHIFT
Just nu ser det ut såhär i kontoret:
OOoch lite bilder från hjärttransplantationen:
Puh,. det var allt jag har nu. Ska uppdatera så ofta jag kan!
Vet inte hur fyrhjulsdriften funkar på en sån här men jag hade en subaru impreza GL 1.8 -94 som vinterbil för några år sen. En drivknut i fram gick åt fanders så jag kapade av drivaxlarna och körde rwd precis som du.. funkade fint i början men efter ett tag började bilen slira vid hårt gaspådrag på låga växlar. ungefär som när en bil slirar på kopplingen fast på låga växlar istället. Antar att det satt en lamell på mittdiffen eller nåt i lådan. Den var iaf fantastiskt rolig. Men ska bli kul att se om du får samma problem. Eller du kanske har löst det redan?
jamen kan det bli bättre än boxer och bakhjulsdrift? Jag ska få kardanaxeln förlängd till veckan men jag tror verkligen inte att den kan slira på annat än kopplingen iaf den här har ju ingen mellandiff
Nån form av mellandiff var det iaf på imprezan.. Men det låter ju vettigt iaf.. kommer bli rolig
Gamla Subaru´s hade ingen mellandiff (beroende på modell) alla impreza har mellandiff. tar du bort framaxlarna o sedan kör så får du strax över 50% av kraften till bakhjulen bara. o sedan slirar mellandiffen bort resten