2589
Sök

Missade bilprovningen avgastest? Rover SDi -98

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1
Var inne på en vanlig besiktning nu i morse. Det gick som väntat. En 2:a på handbromsen. Lungt... Men hon gjorde inget som helst avgastest på min Rover diesel -98:a. Är det så eller blev det en miss?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 327 Inlägg
16 april 2012
#2
Dieselsmurfen skrev:
Var inne på en vanlig besiktning nu i morse. Det gick som väntat. En 2:a på handbromsen. Lungt... Men hon gjorde inget som helst avgastest på min Rover diesel -98:a. Är det så eller blev det en miss?

Där jag besiktar görs avgastestet på dieselbilar utomhus, så man ser aldrig att det görs om man står inne i hallen och väntar. Kanske samma för dig?

Bestiktningsmannen sa att de alltid far en sväng och blåser ut dieselbilar innan de mäter värdena, kanske det är därför som de kollar avgasvärdet utomhus för att slippa köra i bilen igen..


Forummoderator
18 004 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#3
Aero T16 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Var inne på en vanlig besiktning nu i morse. Det gick som väntat. En 2:a på handbromsen. Lungt... Men hon gjorde inget som helst avgastest på min Rover diesel -98:a. Är det så eller blev det en miss?

Där jag besiktar görs avgastestet på dieselbilar utomhus, så man ser aldrig att det görs om man står inne i hallen och väntar. Kanske samma för dig?

Bestiktningsmannen sa att de alltid far en sväng och blåser ut dieselbilar innan de mäter värdena, kanske det är därför som de kollar avgasvärdet utomhus för att slippa köra i bilen igen..

Jag var med i bilen hela tiden. Där det normalt på bes.pappret står avgasvärden (under bromsvärden) Står ingenting.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

552 Inlägg
16 april 2012
#4
Var så att dom varvade dieslarna för att få fram k-värde om jag mins rätt. Skulle dock inte bli förvånad om dom tog bort avgastest på dieslar...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 april 2012
#5
Dieselsmurfen skrev:
Aero T16 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Var inne på en vanlig besiktning nu i morse. Det gick som väntat. En 2:a på handbromsen. Lungt... Men hon gjorde inget som helst avgastest på min Rover diesel -98:a. Är det så eller blev det en miss?

Där jag besiktar görs avgastestet på dieselbilar utomhus, så man ser aldrig att det görs om man står inne i hallen och väntar. Kanske samma för dig?

Bestiktningsmannen sa att de alltid far en sväng och blåser ut dieselbilar innan de mäter värdena, kanske det är därför som de kollar avgasvärdet utomhus för att slippa köra i bilen igen..

Jag var med i bilen hela tiden. Där det normalt på bes.pappret står avgasvärden (under bromsvärden) Står ingenting.

Om stationen inte har möjlighet att testa en bils avgasvärden på grund av att utrustningen är på service som exempel så blir antas bilen ha fullgoda värden och blir godkänd, men då skriver dom också det i protokollet. Något i stil med "Mätning kunde ej utföras, utrustning ej tillgänglig" har jag för mig.

Men besiktningsmännen går efter ett datorsystem idag, om dom då inte genomfört alla momenten utan glömt ett borde datorn säga ifrån? Så länge dom inte aktivt hoppat över ett steg, och då bör det stå i protokollet?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#6
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Aero T16 skrev:

Där jag besiktar görs avgastestet på dieselbilar utomhus, så man ser aldrig att det görs om man står inne i hallen och väntar. Kanske samma för dig?

Bestiktningsmannen sa att de alltid far en sväng och blåser ut dieselbilar innan de mäter värdena, kanske det är därför som de kollar avgasvärdet utomhus för att slippa köra i bilen igen..

Jag var med i bilen hela tiden. Där det normalt på bes.pappret står avgasvärden (under bromsvärden) Står ingenting.

Om stationen inte har möjlighet att testa en bils avgasvärden på grund av att utrustningen är på service som exempel så blir antas bilen ha fullgoda värden och blir godkänd, men då skriver dom också det i protokollet. Något i stil med "Mätning kunde ej utföras, utrustning ej tillgänglig" har jag för mig.

Men besiktningsmännen går efter ett datorsystem idag, om dom då inte genomfört alla momenten utan glömt ett borde datorn säga ifrån? Så länge dom inte aktivt hoppat över ett steg, och då bör det stå i protokollet?

Det stod en SHaran TDi i avgastestaren när vi kom och körde in i bromshallen. Den kolade ordentligt så jag kolla på bakluckan att det stod TDi...

På bespappret står förutom anmärkningen på handbromsen följande:
"Alternativ kontrollmetod miljö, visuell kontroll (kondition)"

Låter ju som hon medvetet hoppat över detta då av någon anledning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

320 Inlägg
16 april 2012
#7
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Jag var med i bilen hela tiden. Där det normalt på bes.pappret står avgasvärden (under bromsvärden) Står ingenting.

Om stationen inte har möjlighet att testa en bils avgasvärden på grund av att utrustningen är på service som exempel så blir antas bilen ha fullgoda värden och blir godkänd, men då skriver dom också det i protokollet. Något i stil med "Mätning kunde ej utföras, utrustning ej tillgänglig" har jag för mig.

Men besiktningsmännen går efter ett datorsystem idag, om dom då inte genomfört alla momenten utan glömt ett borde datorn säga ifrån? Så länge dom inte aktivt hoppat över ett steg, och då bör det stå i protokollet?

Det stod en SHaran TDi i avgastestaren när vi kom och körde in i bromshallen. Den kolade ordentligt så jag kolla på bakluckan att det stod TDi...

På bespappret står förutom anmärkningen på handbromsen följande:
"Alternativ kontrollmetod miljö, visuell kontroll (kondition)"

Låter ju som hon medvetet hoppat över detta då av någon anledning.

kan vara som så att dom ibland tar det sist av allt.. och går den inte igenom för något annat så gör dom inte något avgas test.. så va gjorde dom med min audi 80 jag hade i höstas samt va samma sak med min mors lada samara när jag besikta den för någon månad sen..


2 415 Inlägg
16 april 2012
#8
var inte din rover automat?

för jag vet att bilprovningen inte får lova att göra utmätning av avgaser på vissa bmw bilar. t.ex bmw 740 v8D
pga växellådan
Senast redigerat av Tryck_o_pys (16 april 2012)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Pim_Pim
16 april 2012
#9
Tryck_o_pys skrev:
var inte din rover automat?

för jag vet att bilprovningen inte får lova att göra utmätning av avgaser på vissa bmw bilar. t.ex bmw 740 v8D
pga växellådan

Varför får dom inte utföra avgasprover på dom? Känns rätt lustigt..

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
16 april 2012
#10
Dom får inte göra avgas prov på t.ex Bmw 525tds/td, gamla Volvo och merca dieslar, och på cheva diesel v8or inna 1995.
Många "äldre" diesel motorer klarar inte att man håller full gas stillastående som de gör när dom mäter avgas värden på dieslar.
Då gör dom bara en "visuell kontroll".
Alltså kollar efter lekage och om den ryker svart.
Kan vara så att dom inte får testa Rover också?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 415 Inlägg
16 april 2012
#11
marwin_of_sweden skrev:
Dom får inte göra avgas prov på t.ex Bmw 525tds/td, gamla Volvo och merca dieslar, och på cheva diesel v8or inna 1995.
Många "äldre" diesel motorer klarar inte att man håller full gas stillastående som de gör när dom mäter avgas värden på dieslar.
Då gör dom bara en "visuell kontroll".
Alltså kollar efter lekage och om den ryker svart.
Kan vara så att dom inte får testa Rover också?

exakt. tack för ett bra svar. smile polaren hade en 740 v8biturbo. 01a vet jag. och vi frågade varför, då fick vi svar pga lådan. men då stämmer inte det smile tack igen hehe

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#12
marwin_of_sweden skrev:
Dom får inte göra avgas prov på t.ex Bmw 525tds/td, gamla Volvo och merca dieslar, och på cheva diesel v8or inna 1995.
Många "äldre" diesel motorer klarar inte att man håller full gas stillastående som de gör när dom mäter avgas värden på dieslar.
Då gör dom bara en "visuell kontroll".
Alltså kollar efter lekage och om den ryker svart.
Kan vara så att dom inte får testa Rover också?

Så kan det vara! Hon vågade väl inte på en "ovanlig" diesel kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 april 2012
#13
dom avgastestade aldrig min buss heller

dom tänkte göra det men sen så såg dom att sista röret slutar mitt under bussen
och då la dom ner i samma sec
ingen av dom var sugen att krypa under bussen

det är iof ett tungt fordon men dom brukar avgastesta bussarna

sen kan man ställa sig frågande till hur dom kan få avsluta systemet direkt efter bakaxeln?!

Kör fort så hinner inget hända...

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
16 april 2012
#14
Sist ja besiktiga D5:an gjorde inget avgastest, så ja frågade en polare som jobbar på bilprovningen i lund varför det inte blev gjort, den mycket enkla förklaringen var att dom kopplar till sin "lilla" dator och läser av eventuella felkoder + avgasvärden genom den, kommer inget upp på datorn är bilen godkänd, görs endast på diesel bilar

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

2 415 Inlägg
16 april 2012
#15
Growe skrev:
dom avgastestade aldrig min buss heller

dom tänkte göra det men sen så såg dom att sista röret slutar mitt under bussen
och då la dom ner i samma sec
ingen av dom var sugen att krypa under bussen

det är iof ett tungt fordon men dom brukar avgastesta bussarna

sen kan man ställa sig frågande till hur dom kan få avsluta systemet direkt efter bakaxeln?!

vad är det för buss vi snackar om? för oftast brukar bussarnas motorer sitta bak. inte fram. om vi snackar stora bussar

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

1 313 Inlägg
16 april 2012
#16
Jag låter ALDRIG bilprovningen varva mina dieselbilar i det tomma! Jag får säga varje gång jag bessar att "den här göör du en visuell kontroll på"

varva får dom göra, men fan inte utan växel


Så han kanske tyckte synd om din motor :-)
dom brukar även hoppa över om motorn gått lång..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 april 2012
#17
Bjork_Pagen skrev:
Sist ja besiktiga D5:an gjorde inget avgastest, så ja frågade en polare som jobbar på bilprovningen i lund varför det inte blev gjort, den mycket enkla förklaringen var att dom kopplar till sin "lilla" dator och läser av eventuella felkoder + avgasvärden genom den, kommer inget upp på datorn är bilen godkänd, görs endast på diesel bilar

Man kontrollerar felkoder relaterade  till avgasreningen även på bilar som drivs av andra bränslen än diesel, om dom är av årsmodell 2001 eller nyare har jag för mig att det var (eventuellt om det var att 2001 är den sista årsmodellen dom inte kontrollerar, något sådant åtminstone).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#18
Joo... den har ju rullat över 33000 mil. Dessutom går den väldigt hårt på tomgång... Fast hon kopplade inte in något alls. kollade inte spolning eller tuta. Jag kom in 15 minuter för sent och detta var en "expressbesiktning" Hjulen bak ägnades ingen tid åt heller. Bara lysa på skivorna med ficklampa. Tjejen var nog stressad?

Motorn är helt nersölad av olja under. "Det får du nog kolla upp, kan vara vad som helst" var enda kommentaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 april 2012
#19
Tryck_o_pys skrev:
Growe skrev:
dom avgastestade aldrig min buss heller

dom tänkte göra det men sen så såg dom att sista röret slutar mitt under bussen
och då la dom ner i samma sec
ingen av dom var sugen att krypa under bussen

det är iof ett tungt fordon men dom brukar avgastesta bussarna

sen kan man ställa sig frågande till hur dom kan få avsluta systemet direkt efter bakaxeln?!

vad är det för buss vi snackar om? för oftast brukar bussarnas motorer sitta bak. inte fram. om vi snackar stora bussar

den jag kör är relativt liten (30passagerare+1förare)
där sitter motorn mellan förarstolen och främre passagerar sätet så den är ganska centralt placerad..tänk iveco Eurocargo fast ombyggd till buss och ser ut som ett rymdskepp  sök på iveco mago2 så ser du vilken ful jävel det är smile stel som en lastbil men tål sjukt mycket stryk ..orginal koppling fortfarande fast den gått 49.000mil smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#20
Growe skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Growe skrev:
dom avgastestade aldrig min buss heller

dom tänkte göra det men sen så såg dom att sista röret slutar mitt under bussen
och då la dom ner i samma sec
ingen av dom var sugen att krypa under bussen

det är iof ett tungt fordon men dom brukar avgastesta bussarna

sen kan man ställa sig frågande till hur dom kan få avsluta systemet direkt efter bakaxeln?!

vad är det för buss vi snackar om? för oftast brukar bussarnas motorer sitta bak. inte fram. om vi snackar stora bussar

den jag kör är relativt liten (30passagerare+1förare)
där sitter motorn mellan förarstolen och främre passagerar sätet så den är ganska centralt placerad..tänk iveco Eurocargo fast ombyggd till buss och ser ut som ett rymdskepp  sök på iveco mago2 så ser du vilken ful jävel det är smile stel som en lastbil men tål sjukt mycket stryk ..orginal koppling fortfarande fast den gått 49.000mil smile

Pontiac Transport på anabola?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök