1962
Sök

Konstigt bi-ljud ur ljudsystemet.. vad kan vara orsaken?

20 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Hej! Hade en HU som fungerade med mitt framsystem förut, bytte HU, satte in baslåda och nu spelar framsystemet VÄLDIGT(läs nästan ohörbart) tyst, och det är ett vinande bi-ljud som följer efter varvtalet i bilen.. detta låter emellertid relativt högt i framsystemet och påverkas inte av volymratten.. systemet är även väldigt känsligt mot störningar som t.ex. när jag trycker på bromsen "puffar" det till i systemet..

När jag satte i den nya HU(alpine 117) så fick jag sätta emellan kopplingar och sladdar så det är en jävla kabelhärva bakom.. kan detta vara orsaken?

Baslådan spelar BTW som den ska, framsystemet drivs av dé interna förstärkarna i HU!

Nån som har nån aning, eller tips, på vad det kan vara?

Tack på förhand!

285 Inlägg
20 april 2012
Osse_87 skrev:
Hej! Hade en HU som fungerade med mitt framsystem förut, bytte HU, satte in baslåda och nu spelar framsystemet VÄLDIGT(läs nästan ohörbart) tyst, och det är ett vinande bi-ljud som följer efter varvtalet i bilen.. detta låter emellertid relativt högt i framsystemet och påverkas inte av volymratten.. systemet är även väldigt känsligt mot störningar som t.ex. när jag trycker på bromsen "puffar" det till i systemet..

När jag satte i den nya HU(alpine 117) så fick jag sätta emellan kopplingar och sladdar så det är en jävla kabelhärva bakom.. kan detta vara orsaken?

Baslådan spelar BTW som den ska, framsystemet drivs av dé interna förstärkarna i HU!

Tack på förhand!

Det har varit uppe många trådar på senare om just detta problem. "generatorvin" Nä det inget du dricker smile
Du behöver kolla över jorden

Ha d saarvii

3 187 Inlägg
20 april 2012
Mortensen skrev:
Osse_87 skrev:

Tack på förhand!

Det har varit uppe många trådar på senare om just detta problem. "generatorvin" Nä det inget du dricker smile
Du behöver kolla över jorden

kan dock vara andra grejer än jorden, men är oftast det som är problemet.

kan även vara så illa att han bränt signaljorden i stereon...

vart har du jordat steget och stereon?

155 Inlägg
20 april 2012
Har du dragit + kabel till steget jämte lågvivåkablarna??
Det kan ställa till med sådana ljud.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

6 851 Inlägg
20 april 2012
TIC88b skrev:

Ahhh...inte ett till sådant svar. NEJ DET ÄR INTE DÄRFÖR!!yikes

Big-jepp: och och varför bränner man signaljorden då? wink

155 Inlägg
20 april 2012
TT-Avant skrev:
TIC88b skrev:

Han frågade ju om orsak. Ditt problem var?

Så du menar att det inte kan bli sådana ljud då!?!
Senast redigerat av TIC88b (20 april 2012)

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

75 Inlägg
20 april 2012
Han kör framsystemet direkt på hu, ingen lågnivå. Därför..
Sen har 117:an 4volts lågnivå så det är ingen fara att bunta fast lågnivå med pluskabeln.

6 851 Inlägg
20 april 2012
MitZu skrev:
Han kör framsystemet direkt på hu, ingen lågnivå. Därför..
Sen har 117:an 4volts lågnivå så det är ingen fara att bunta fast lågnivå med pluskabeln.

exakt!!! även om man "bara" har 2V så funkar det oxå

3 187 Inlägg
21 april 2012
TT-Avant skrev:
TIC88b skrev:

pga jorden, men om det nu är så illa att den har brunnit så hjälper det inte att bara "kolla upp jorden" där av mitt svar.
signaljorden brinner även väldigt lätt om du drar ut jordkabeln i steget innan lågnivå kabeln så behöver inte vara taskig jord wink

6 851 Inlägg
21 april 2012
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:
TIC88b skrev:

pga jorden, men om det nu är så illa att den har brunnit så hjälper det inte att bara "kolla upp jorden" där av mitt svar.
signaljorden brinner även väldigt lätt om du drar ut jordkabeln i steget innan lågnivå kabeln så behöver inte vara taskig jord wink

Men när man dra jordkabeln ur steget innan signalen, då har man ju dålig jord till steget och därför kan den gå sönder ;-) så hur man vänder på det,dålig jorden är ofta roten till allt dumt.

6 851 Inlägg
21 april 2012
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:
TIC88b skrev:

Men när man dra jordkabeln ur steget innan signalen, då har man ju dålig jord till steget och därför kan den gå sönder ;-) så hur man vänder på det,dålig jorden är ofta roten till allt dumt.

Sök