3541
Sök

Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.

746 654 Visningar
Projektet avslutat 24 februari 2020
1 514 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#381
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Hoppas på mycket bilder när du kommer till motorinstalltionen smile

Många bilder kan jag lova att det blir smile
Dock kommer inget att hända innan jul/nyår, nu när Amazonen börjar bli klar måste vardagsbilen få lite omvårdnad men sen ska Duetten åter få min uppmärksamhet big_smile

samma med mitt chevaprojekt, mycke olika saker som kommer emellan nu sad

Blir så ibland sad  men man måste vara ifrån det man gillar för att börja sakna det big_smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 531 Inlägg
16 december 2013
#382
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:

Många bilder kan jag lova att det blir smile
Dock kommer inget att hända innan jul/nyår, nu när Amazonen börjar bli klar måste vardagsbilen få lite omvårdnad men sen ska Duetten åter få min uppmärksamhet big_smile

samma med mitt chevaprojekt, mycke olika saker som kommer emellan nu sad

Blir så ibland sad  men man måste vara ifrån det man gillar för att börja sakna det big_smile

Precis, såg föressten ett par B36 toppar i en köp&sälj på fejsboken nyss wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 514 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#383
Fick ett ryck i dag och plockade av kopplingskåpan på B36'an för att börja måtta och fundera närmare på hur det ska gå till att få ihop B36'an med M41 lådan hmm


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-b23928e3952f385d09c287b4ad2818ad.jpg
Lådan som är tänkt att användas

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-7c2fc4d37d189390f2bf67e9a6a42381.jpg
Bara att plocka av kopplingskåpan

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-f4dc16a76c27d79e6b8242ae19134131.jpg
Kåpan avplockad

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-2c7fcb2df43d36dc2036bed286a28f41.jpg
Hmm en del att fundera över


292 Inlägg
4 januari 2014
#384
de där löser du nog på en eftermiddag wink

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

415 Inlägg
4 januari 2014
#385
Hur hög är sprängkåpan till b36:an om man lägger den ner? Jag går i samma tankar men har ingen kåpa än. Om den är lägre än en m40-kåpa tänkte jag fräsa ut en adapter och skruva imellan.

Du råkar inte sitta och trycka på ett oljepumpsdrev/fördelardrev till b36 eller kollat om det är samma till b18? Har en b36:a som saknar och det vore kul att få igång den. Förhoppningsvis blir den lika fin som din en dag smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

405 Inlägg
4 januari 2014
#386
vet att jag är väldigt sen nu men iaf prem lagd , det är grymt fina bilar du håller på med , Lycka till med bilen , hoppas den blir fin och som du tänkt smile

Baronen
1 434 Inlägg
4 januari 2014
#387
Lurigt.. Svarva ner b36 svänghjulet och behåll startkransen, sen tar du ett b18 svänghjul och svarvar ner så du bara har lamellytan och fästen för tryckplattan kvar. B18 svänghjulet bultar du fast i b36 svänghjulet.med försänkt insex. Sen gör du en distans till växellådsaxeln så den når in till lagret i vevaxeln. Då kan du använda originalsprängkåpan till b36. Gött med mycket svängmassa också. smile Har för.mig att dom gjorde så på grållen med deutz v12an.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

81 Inlägg
4 januari 2014
#388
googlade lite hittade det här om det kan vara intressant!

Svaret: Så här gjorde jag hela moddningen...Jag hade tillgång till en rejäl CNC-maskin och en bra svarv.Satt originalkåpan i cnc-maskinen och fräste bort så jag fick någracentimeter av kanten kvar mot 36:an. Plockade in alla kordinater för passdelarna och montagehålen. Satt upp m40 sprängkåpa i CNC, tog in alla kordinater för hål och pasbitarsamt innerkanter. Satt upp en grov aluplåt 10-15mm (om jag minns rätt) i cnc:n, frästeur insidan enligt M40:s insida, borrade och brotchade alla passhål mot bådakåporna, borrade och gängade bulthål för M40:an samt hål för B36:ans bultar. Tog ett svänghjul från B20, svarvade bort kuggkransen och planade insidan.Satt upp B36:ans svänghjul i svarv, svarvade ur motsvarande ur detta svänghjul.Värmde upp och krympte in B20 svänghjulet. Svarvade till en "kopp" för ny placering av stödlager i svänghjulet(original stödlaget sitter ju i vevaxeln på B20), krympte in ävendenna i det nya svänghjulet. Svarvade en distansring till B20 startmotor för att den skulle passakorrekt mot svänghjulet. Vill minnas att jag fick justera kopplingsarmen lite också... Rätt mycket jobb, men det blev bra.

The Devil is in the details...

672 Inlägg
5 januari 2014
#389
lurigt som sagt, men kan det inte gå att "bara" sätta upp b36 svänghjulet i svarven och göra nytt skruvmönster
till tryckplattan du ska använda?
för övrigt tycker jag bygget är jäkligt ballt smile

"Väx inte upp! det är en fälla"

1 514 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#390
Cadillac123 skrev:
de där löser du nog på en eftermiddag wink

Eller två wink

Super40 skrev:
Hur hög är sprängkåpan till b36:an om man lägger den ner? Jag går i samma tankar men har ingen kåpa än. Om den är lägre än en m40-kåpa tänkte jag fräsa ut en adapter och skruva imellan.

Du råkar inte sitta och trycka på ett oljepumpsdrev/fördelardrev till b36 eller kollat om det är samma till b18? Har en b36:a som saknar och det vore kul att få igång den. Förhoppningsvis blir den lika fin som din en dag smile

B36 kåpan är mycket högre, ska ta exakt mått och bilder smile
Kan ev ha fördelardrevet ska kolla smile

blomman01 skrev:
vet att jag är väldigt sen nu men iaf prem lagd , det är grymt fina bilar du håller på med , Lycka till med bilen , hoppas den blir fin och som du tänkt smile

Kul med ny följare smile tack, försöker hålla bilarna i ordning lite trevligare så smile

vEight skrev:
Lurigt.. Svarva ner b36 svänghjulet och behåll startkransen, sen tar du ett b18 svänghjul och svarvar ner så du bara har lamellytan och fästen för tryckplattan kvar. B18 svänghjulet bultar du fast i b36 svänghjulet.med försänkt insex. Sen gör du en distans till växellådsaxeln så den når in till lagret i vevaxeln. Då kan du använda originalsprängkåpan till b36. Gött med mycket svängmassa också. smile Har för.mig att dom gjorde så på grållen med deutz v12an.. smile

Ja har haft de tankarna men tror att det går att göra lite enklare big_smile
greasemonkey2 skrev:
googlade lite hittade det här om det kan vara intressant!

Svaret: Så här gjorde jag hela moddningen...Jag hade tillgång till en rejäl CNC-maskin och en bra svarv.Satt originalkåpan i cnc-maskinen och fräste bort så jag fick någracentimeter av kanten kvar mot 36:an. Plockade in alla kordinater för passdelarna och montagehålen. Satt upp m40 sprängkåpa i CNC, tog in alla kordinater för hål och pasbitarsamt innerkanter. Satt upp en grov aluplåt 10-15mm (om jag minns rätt) i cnc:n, frästeur insidan enligt M40:s insida, borrade och brotchade alla passhål mot bådakåporna, borrade och gängade bulthål för M40:an samt hål för B36:ans bultar. Tog ett svänghjul från B20, svarvade bort kuggkransen och planade insidan.Satt upp B36:ans svänghjul i svarv, svarvade ur motsvarande ur detta svänghjul.Värmde upp och krympte in B20 svänghjulet. Svarvade till en "kopp" för ny placering av stödlager i svänghjulet(original stödlaget sitter ju i vevaxeln på B20), krympte in ävendenna i det nya svänghjulet. Svarvade en distansring till B20 startmotor för att den skulle passakorrekt mot svänghjulet. Vill minnas att jag fick justera kopplingsarmen lite också... Rätt mycket jobb, men det blev bra.

Tack har också hittat det smile Bilsport har även haft ett reportage om en Amazon med en B36'a tror tidningen är från 82 eller 83 någonting kommer inte exakt ihåg men lyckdes hitta numret på tradera och har det liggandes någonstan.

Power-krille skrev:
lurigt som sagt, men kan det inte gå att "bara" sätta upp b36 svänghjulet i svarven och göra nytt skruvmönster
till tryckplattan du ska använda?
för övrigt tycker jag bygget är jäkligt ballt smile

Precis smile tror det blir det lättaste och ska nog gå, provade lite med kopplingskorgen och lamellen i går och tror det ska fungera big_smile


1 514 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#391
Konsaterade i går att ja va tvungen att tillverka en mellanbit mellen B36 kåpan och M41 kåpan av tjock aluplåt och nämde detta för garage kompisarna.
Och blir man inte riktigt glad när man kommer ner till verkstan i dag och där ligger en 12mm aluplåt och väntar smile smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-8236dca133381f66971acbb4704c1683.jpg
En bit 12mm aluplåt

Sen efter lite mer måttande idag så blev det till att grov kapa kopplingskåporna, ska fräsas av till rätt mått senare smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-f00c28efb5ead657581fe668feded98b.jpg
Högteknologiskt instrument för att rita ut kaplinjen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-8a3653278a56179d17bf78acad942a2b.jpg
För att få lite mer stabilitet och känsla för rätt vinkel vid kapningen så monterade vi upp kåpan i ett motorstativ

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-9c2fde02ca779ce4a3924491ef442d8d.jpg
Ska nog bli bra detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-9c8f3238daa5a0cfdcbf088542166b59.jpg
Då va det försent att ångra sig en styck b36 kåpa i två bitar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-6c5a3b3e32c7bb2d5182adbbec244900.jpg
Kör samma metod med M41 kåpan

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-e767e0fb28303a8719d4fb3909ca0510.jpg
Tre delar som ska bli en smile


1 514 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#392
Super40 skrev:
Hur hög är sprängkåpan till b36:an om man lägger den ner? Jag går i samma tankar men har ingen kåpa än. Om den är lägre än en m40-kåpa tänkte jag fräsa ut en adapter och skruva imellan.

Du råkar inte sitta och trycka på ett oljepumpsdrev/fördelardrev till b36 eller kollat om det är samma till b18? Har en b36:a som saknar och det vore kul att få igång den. Förhoppningsvis blir den lika fin som din en dag smile

B36 kåpan är 200mm hög och hade tyvärr inget oljepumpsdrev sad


415 Inlägg
5 januari 2014
#393
stingray-ragge skrev:
Super40 skrev:
Hur hög är sprängkåpan till b36:an om man lägger den ner? Jag går i samma tankar men har ingen kåpa än. Om den är lägre än en m40-kåpa tänkte jag fräsa ut en adapter och skruva imellan.

Du råkar inte sitta och trycka på ett oljepumpsdrev/fördelardrev till b36 eller kollat om det är samma till b18? Har en b36:a som saknar och det vore kul att få igång den. Förhoppningsvis blir den lika fin som din en dag smile

B36 kåpan är 200mm hög och hade tyvärr inget oljepumpsdrev sad

Tack för den infon smile synd på drevet men det va ju ett höftskott att fråga. Jag får leta efter en reservdelsmotor och jag saknar ju ändå lite kringutrustning också.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

415 Inlägg
5 januari 2014
#394
stingray-ragge skrev:
Super40 skrev:
Hur hög är sprängkåpan till b36:an om man lägger den ner? Jag går i samma tankar men har ingen kåpa än. Om den är lägre än en m40-kåpa tänkte jag fräsa ut en adapter och skruva imellan.

Du råkar inte sitta och trycka på ett oljepumpsdrev/fördelardrev till b36 eller kollat om det är samma till b18? Har en b36:a som saknar och det vore kul att få igång den. Förhoppningsvis blir den lika fin som din en dag smile

B36 kåpan är 200mm hög och hade tyvärr inget oljepumpsdrev sad

Tack för den infon smile synd på drevet men det va ju ett höftskott att fråga. Jag får leta efter en reservdelsmotor och jag saknar ju ändå lite kringutrustning också.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

1 514 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#395
Super40 skrev:
stingray-ragge skrev:
Super40 skrev:
Hur hög är sprängkåpan till b36:an om man lägger den ner? Jag går i samma tankar men har ingen kåpa än. Om den är lägre än en m40-kåpa tänkte jag fräsa ut en adapter och skruva imellan.

Du råkar inte sitta och trycka på ett oljepumpsdrev/fördelardrev till b36 eller kollat om det är samma till b18? Har en b36:a som saknar och det vore kul att få igång den. Förhoppningsvis blir den lika fin som din en dag smile

B36 kåpan är 200mm hög och hade tyvärr inget oljepumpsdrev sad

Tack för den infon smile synd på drevet men det va ju ett höftskott att fråga. Jag får leta efter en reservdelsmotor och jag saknar ju ändå lite kringutrustning också.

Tvärr växer inte de där b36'orna på träd! men dycker upp lite då och då på blocket


165 Inlägg
5 januari 2014
#396
Jättekul projekt att följa! Å nu händer det saker igen!
(saknar en "gillaknapp" så man inte behövde skriva ett sånt här inlägg?)

42 Inlägg
5 januari 2014
#397
Kul med b36 i en duett riktigt grymt projekt :-)

Övergångsställe: praktisk anordning som gör att man köra över fotgängarna i klunga i stället för en och en :)

1 514 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#398
Beng-Ha skrev:
Jättekul projekt att följa! Å nu händer det saker igen!
(saknar en "gillaknapp" så man inte behövde skriva ett sånt här inlägg?)

Tackar tackar, känns faktiskt skönt att komma igång igen med detta projektet även om det inte kommer bli något vansinnigt tempo.


1 514 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#399
eklund01 skrev:
Kul med b36 i en duett riktigt grymt projekt :-)

Tackar, kul att det gillas smile
Grym Sugga ni har smile och mullrar gött gör den med smile där är ett speciellt ljud i de där b36'orna big_smile


42 Inlägg
7 januari 2014
#400
stingray-ragge skrev:
eklund01 skrev:
Kul med b36 i en duett riktigt grymt projekt :-)

Tackar, kul att det gillas smile
Grym Sugga ni har smile och mullrar gött gör den med smile där är ett speciellt ljud i de där b36'orna big_smile

Tackar ja dom låter gött 😃

Övergångsställe: praktisk anordning som gör att man köra över fotgängarna i klunga i stället för en och en :)


Sök