Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Hade lite flyt en kompis tog med kopplingskåporna och lämnade dem på planfräsning + tillverkning av en centreringsbicka i början av veckan och fick tillbaka dom i Fredags (Tack så mycket Daniel)
Kopplingskåporna planfrästa
Ritat ut med lite marginal
Efter träget sågande med sticksåg så blev det ganska bra
Så här någontin är tanken att det ska bli
Tanken är att det hela ska centreras dels med ett kopplings centrerinsverktyg och en själv nivellerande krysslaser
Hmm..tänkte inte på att man kunde använda lasern när jag byggde om.. tack för tipset! :-) snyggt och seriöst bygge! Kommer nog att bli en prisvinnnare :-)
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 531 Inlägg
13 januari 2014
#404
härligt , blir nog bra det där med kopplingskåpan, gissar du ska lipa ner adapterplåten mer runtom sedan ? kommer du få förlänga kopplingshävarmens utstick för att det ska passa eller ?
Hmm..tänkte inte på att man kunde använda lasern när jag byggde om.. tack för tipset! :-) snyggt och seriöst bygge! Kommer nog att bli en prisvinnnare :-)
Haha inte jag i heller förens nu tror det ska fungera bra Tackar tackar vill liksom att det ska bli bra Man kan alltid hoppas
härligt , blir nog bra det där med kopplingskåpan, gissar du ska lipa ner adapterplåten mer runtom sedan ? kommer du få förlänga kopplingshävarmens utstick för att det ska passa eller ?
Hoppas jag med Det har du helt rätt i den ska slipas ner så att det blir så mjukövergång som möjligt Det är nog risk för att den behöver förlängas men det får bli ett lite senare huvudbry
Grymt imponerad!! brukar inte gilla volvobyggen utan brukar hävda bestämt att bilar ska vara som tyskland.. men önskar att jag hade en tiondel av orken och kunskapen du uppenbarligen har. som sagt, grymt
Grymt imponerad!! brukar inte gilla volvobyggen utan brukar hävda bestämt att bilar ska vara som tyskland.. men önskar att jag hade en tiondel av orken och kunskapen du uppenbarligen har. som sagt, grymt
Gillar också bilar från Tyskland även om jag mest kör Volvo och Cheva. Kunskapen kommer nog från lärdomen av alla misstag jag gjort Kul att du gillar projektet
Började med att borra och gänga hålen till bultarna som håller kopplingskorgen (tyvärr inga bilder på det) sen spände jag fast korgen i exakt rätt läge för att borra till styrstiften
Efter lite funderande och provande så visade det sig att 1/4" skruvarnas ogängade del hade exakt samma diameter som styrhålen i kopplinskorgen
Försänkte hålet till styrstiften lite egentligen ingen funktion alls men blir lite snyggare när man inte kan se någon del av gängningen
Skruvade fast stiften med stark gänglåsning, ska nog hålla