3795
Sök

Skum i Kylarvätskan

46 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Hej
Glykolen i bilen är brun och man skulle nästan kunna tro att det är rost i glykolen.
Innan har det inte varit så. Det har blivit nu på slutet.
Kylarvätskan är ny. Fyllde på för ca 3 veckor sedan.

I vintras hade jag bara glykol i, men nu när värmen börjar komma så har jag satt 50% vatten och 50% glykol.
Vad beror det på att glykolen skummade? Är det rost i glykolen/vattnet? Om det är rost, vad beror det på?

Tänkte spola rent kylsystemet och fylla på ny kylarvätska, så förhoppningsvis blir det bättre.
Senast redigerat av spongebob93 (23 april 2012)

5 198 Inlägg
23 april 2012
spongebob93 skrev:
Hej
Glykolen i bilen är brun och man skulle nästan kunna tro att det är rost i glykolen.
Innan har det inte varit så. Det har blivit nu på slutet.
Kylarvätskan är ny. Fyllde på för ca 3 veckor sedan.

I vintras hade jag bara glykol i, men nu när värmen börjar komma så har jag satt 50% vatten och 50% glykol.
Vad beror det på att glykolen skummade? Är det rost i glykolen/vattnet? Om det är rost, vad beror det på?

Tänkte spola rent kylsystemet och fylla på ny kylarvätska, så förhoppningsvis blir det bättre.

OT-Du skall alltid ha en blandning hela året och 50/50 är bra,, har du enbart glykol så sänks fryspunkten och du får samma fenomen som om det bara vore rent vatten i.

Töm ur och spola rent tills det enbart kommer rent vatten och tillsätt sedan 50/50.

Sök