3253
Sök

E39 528i tappat effekt

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#1
Hej på er!

Har haft min e39 nu i snart 2 månader. Har låtit en mekaniker att test köra bilen och han tyckte att bilen borde ha mycket mer effekt. Han hade gjort en kontrol via datorn och fick fram att kamaxelgivare behövde bytas.
Hade också bytt Abs givare vänster back för att abs lampa lysste. men nu så lyser abs lampan igen.

Frågan är nu..Behöver jag verkligen byta kamkedja ??? för att han tyckte att det var kedjans fel ..Bilen har inga alls missljud och jag tycker att den går väldigt lugnt o fint förutom lite ryckigt vid 1an och 2an. Den har inte servats med olja och filter sen 3000 mil sen.

Kan även vara att bilen får inte full effekt tack vare abs grejen???
vad är det man ska göra först?

tacksam för alla råd..
Senast redigerat av panda666 (25 april 2012)

1 365 Inlägg
25 april 2012
#2
Du behöver verkligen inte byta kamkedjan. Däremot ska du naturligtvis byta kamaxelgivaren om du får felkod på denna. kamaxelgivaren har ingenting med kamkedjan att göra som du säkert förstår. Att den går lite ryckigt beror troligtvis på din trasiga givare. Jag skulle rekommendera dig att byta olja och filter vid 1500 mil. 3000 är på tok för mycket.



panda666 skrev:
Hej på er!

Har haft min e39 nu i snart 2 månader. Har låtit en mekaniker att test köra bilen och han tyckte att bilen borde ha mycket mer effekt. Han hade gjort en kontrol via datorn och fick fram att kamaxelgivare behövde bytas.
Hade också bytt Abs givare vänster back för att abs lampa lysste. men nu så lyser abs lampan igen.

Frågan är nu..Behöver jag verkligen byta kamkedja ??? för att han tyckte att det var kedjans fel ..Bilen har inga alls missljud och jag tycker att den går väldigt lugnt o fint förutom lite ryckigt vid 1an och 2an. Den har inte servats med olja och filter sen 3000 mil sen.

Kan även vara att bilen får inte full effekt tack vare abs grejen???
vad är det man ska göra först?

tacksam för alla råd..


4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#3
Richtenb skrev:
Du behöver verkligen inte byta kamkedjan. Däremot ska du naturligtvis byta kamaxelgivaren om du får felkod på denna. kamaxelgivaren har ingenting med kamkedjan att göra som du säkert förstår. Att den går lite ryckigt beror troligtvis på din trasiga givare. Jag skulle rekommendera dig att byta olja och filter vid 1500 mil. 3000 är på tok för mycket.



panda666 skrev:
Hej på er!

Har haft min e39 nu i snart 2 månader. Har låtit en mekaniker att test köra bilen och han tyckte att bilen borde ha mycket mer effekt. Han hade gjort en kontrol via datorn och fick fram att kamaxelgivare behövde bytas.
Hade också bytt Abs givare vänster back för att abs lampa lysste. men nu så lyser abs lampan igen.

Frågan är nu..Behöver jag verkligen byta kamkedja ??? för att han tyckte att det var kedjans fel ..Bilen har inga alls missljud och jag tycker att den går väldigt lugnt o fint förutom lite ryckigt vid 1an och 2an. Den har inte servats med olja och filter sen 3000 mil sen.

Kan även vara att bilen får inte full effekt tack vare abs grejen???
vad är det man ska göra först?

tacksam för alla råd..


du tror inte på att bilen är helt död eller? borde jag köra med olje byte+ givare direkt??

1 365 Inlägg
25 april 2012
#4
Ja byt olja +filter direkt. Sen byter du kamaxelgivare och återkommer med resultat. Du ska veta att 2.8L motorn tål extremt mycket (jag har samma själv) men serviceintervall är något man ska vara noggrann med på dessa motorer så kan de gå hur långt som hellst.

panda666 skrev:
Richtenb skrev:
Du behöver verkligen inte byta kamkedjan. Däremot ska du naturligtvis byta kamaxelgivaren om du får felkod på denna. kamaxelgivaren har ingenting med kamkedjan att göra som du säkert förstår. Att den går lite ryckigt beror troligtvis på din trasiga givare. Jag skulle rekommendera dig att byta olja och filter vid 1500 mil. 3000 är på tok för mycket.



panda666 skrev:
Hej på er!

Har haft min e39 nu i snart 2 månader. Har låtit en mekaniker att test köra bilen och han tyckte att bilen borde ha mycket mer effekt. Han hade gjort en kontrol via datorn och fick fram att kamaxelgivare behövde bytas.
Hade också bytt Abs givare vänster back för att abs lampa lysste. men nu så lyser abs lampan igen.

Frågan är nu..Behöver jag verkligen byta kamkedja ??? för att han tyckte att det var kedjans fel ..Bilen har inga alls missljud och jag tycker att den går väldigt lugnt o fint förutom lite ryckigt vid 1an och 2an. Den har inte servats med olja och filter sen 3000 mil sen.

Kan även vara att bilen får inte full effekt tack vare abs grejen???
vad är det man ska göra först?

tacksam för alla råd..


du tror inte på att bilen är helt död eller? borde jag köra med olje byte+ givare direkt??


4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#5
skönt o höra lite positiva råd. ok återkommer snart då. ska beställa den där givaren o byta olja.

tack

1 365 Inlägg
25 april 2012
#6
Kom ihåg att köpa givaren från BMW orginal (mycket viktigt).
olja kan du köra på 5w-40 helsyntet från biltema och sen använder du mekonomens filter (inte biltemas)

Varför du ska handla givaren på bmw beror på att det kryllar av forumtrådar om att 90% av givare som inte kommer från BMW inte fungerar som de ska. Jag har själv drabbats när jag köpt luftmassemätare som inte var från BMW (funkade inte)

panda666 skrev:
skönt o höra lite positiva råd. ok återkommer snart då. ska beställa den där givaren o byta olja.

tack


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 april 2012
#7
Det ska också gå att spänna kedja om den är för lös

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#8
Richtenb skrev:
Kom ihåg att köpa givaren från BMW orginal (mycket viktigt).
olja kan du köra på 5w-40 helsyntet från biltema och sen använder du mekonomens filter (inte biltemas)

Varför du ska handla givaren på bmw beror på att det kryllar av forumtrådar om att 90% av givare som inte kommer från BMW inte fungerar som de ska. Jag har själv drabbats när jag köpt luftmassemätare som inte var från BMW (funkade inte)

panda666 skrev:
skönt o höra lite positiva råd. ok återkommer snart då. ska beställa den där givaren o byta olja.

tack


ok tack för tips. och jag som tänkte köpa givare från ebay^^

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 april 2012
#9
Efter vad du beskriver låter motorn frisk och M52B28 är som nämnts en mycket stryktålig motor även om 3000mil mellan service inte är nyttigt för någon motor. Några anledningar till att misstänka problem med kamkedja ser jag inte heller, vad gav verkstaden för motivering till att byta den?

Kamaxelgivaren kan i sig vara orsaken till att den känns klen, men hur menar ni med klen? Att den inte är så snabb som den borde vara, att den har lätt för att hosta till och dö eller både och?

Jag hade kollat upp följande punkter när jag ändå var under huven om jag vore dig:
-Tjuvluft, bälgen mellan luftfilter och insug i gummi brukar spricka med åren. Även slangen från denna bälg och in under insuget (till tomgångsmotorn) är i samma material.
-Gasspjäll/Gaswire, med största sannolikhet inte orsaken till ditt problem med kan kärva med åren och bilen upplevs då som lite trögare och mer motvillig att köra när gasen inte riktigt lyder som den skall. Gör ett försök till att rengöra och smörja upp dessa om du kan, kärvar det blir skillnaden i "BMW-känsla" (Det vill säga att bilen kommunicerar och samarbetar med dig) stor!

-Tändstift, vet du när dem byttes sist? Är dem dåliga påverkar det förstås motorn negativt!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Efter vad du beskriver låter motorn frisk och M52B28 är som nämnts en mycket stryktålig motor även om 3000mil mellan service inte är nyttigt för någon motor. Några anledningar till att misstänka problem med kamkedja ser jag inte heller, vad gav verkstaden för motivering till att byta den?

Kamaxelgivaren kan i sig vara orsaken till att den känns klen, men hur menar ni med klen? Att den inte är så snabb som den borde vara, att den har lätt för att hosta till och dö eller både och?

Jag hade kollat upp följande punkter när jag ändå var under huven om jag vore dig:
-Tjuvluft, bälgen mellan luftfilter och insug i gummi brukar spricka med åren. Även slangen från denna bälg och in under insuget (till tomgångsmotorn) är i samma material.
-Gasspjäll/Gaswire, med största sannolikhet inte orsaken till ditt problem med kan kärva med åren och bilen upplevs då som lite trögare och mer motvillig att köra när gasen inte riktigt lyder som den skall. Gör ett försök till att rengöra och smörja upp dessa om du kan, kärvar det blir skillnaden i "BMW-känsla" (Det vill säga att bilen kommunicerar och samarbetar med dig) stor!

-Tändstift, vet du när dem byttes sist? Är dem dåliga påverkar det förstås motorn negativt!

Hej:) för mig känns bilen helt perfekt, men det var en kompis från jobbet som provkörde bilen och tyckte att den kunde ha mer effekt vid när man trampar gasen. och han hade rekomenderat mig att byta kamaxelgivaren. sen när jag tog bilen till verkstad här i stockholm så sa gubbarna att det kan vara kamkedja..men det tror inte jag på eftersom det låter inget skumt. bilen känns perfekt för mig förutom ryckig ibland vid låg växel (säkert givaren)

bilen köptes för 2-3 månader sen eftersom jag tyckte att min e36 känndes för liten för mig.

senaste service. dvs inspektion 2 gjordes för 3000mil sen.

bilen har nu 263.000km och känns fantastiskt.
har komplett i fylld servicebok fram till 3000mil sen.
jag ska byta givaren och sen ska jag köra med ny olja+filter+stift.

smile sen borde hon må mycket bättre

hoppas jag
Senast redigerat av panda666 (25 april 2012)

Handledare
1 481 Inlägg
25 april 2012
#11
Om kamaxelgivare är trasig så blir bilen allmänt slö. Hade fel på båda mina på 320:n Bytte och vips så hade den full effekt igen. Köpte från Schmiedmann.


4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#12
saab_sonett skrev:
Om kamaxelgivare är trasig så blir bilen allmänt slö. Hade fel på båda mina på 320:n Bytte och vips så hade den full effekt igen. Köpte från Schmiedmann.

har hört om det där faktist..måste fan byta den snabbt..
tack för alla goda svar..

113 Inlägg
25 april 2012
#13
kontrollera om vanosen är rätt inställd annars så kan bilen kännas slö inget klipp osv,
framför allt så ska du känna att du har bottendrag.

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#14
viktor_89 skrev:
kontrollera om vanosen är rätt inställd annars så kan bilen kännas slö inget klipp osv,
framför allt så ska du känna att du har bottendrag.

hur kollar man det? vanosen?

Handledare
1 481 Inlägg
25 april 2012
#15
viktor_89 skrev:
kontrollera om vanosen är rätt inställd annars så kan bilen kännas slö inget klipp osv,
framför allt så ska du känna att du har bottendrag.

Eftersom TS gjort felsökning och fått reda på att kamaxelgivaren är trasig så fungerar av naturliga skäl inte vanosen. Det är därför bilen blir slö.


113 Inlägg
25 april 2012
#16
det finns bra film om det på youtube sök bara på e39 vanos installation guide
jag säger bara att det är bra att kontrollera den då den kan ha ställt sig fel om kamaxelgivare är trasig.

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#17
verkar som att kamaxelgivaren måste byta snarast alltså. nu är frågan måste den vara bmw original eller räcker det med schmeidmanns  givare??

113 Inlägg
25 april 2012
#18
schmeidmann går utmärkt

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#19
måste man tänka på newton när man byter oljefilter eller byter tändstift?
är det inte bara o skruva så att det sitter? måste man skruva på ett speciellt sett??

Handledare
1 481 Inlägg
25 april 2012
#20
Oljefilter drar man fast för hand.  Tändstift använder man en momentnyckel till. Speciellt om det är en aluminiumtopp.
En van mek drar på "känn". Sitter i fingrarna.



Sök