Efter vad du beskriver låter motorn frisk och M52B28 är som nämnts en mycket stryktålig motor även om 3000mil mellan service inte är nyttigt för någon motor. Några anledningar till att misstänka problem med kamkedja ser jag inte heller, vad gav verkstaden för motivering till att byta den?
Kamaxelgivaren kan i sig vara orsaken till att den känns klen, men hur menar ni med klen? Att den inte är så snabb som den borde vara, att den har lätt för att hosta till och dö eller både och?
Jag hade kollat upp följande punkter när jag ändå var under huven om jag vore dig:
-Tjuvluft, bälgen mellan luftfilter och insug i gummi brukar spricka med åren. Även slangen från denna bälg och in under insuget (till tomgångsmotorn) är i samma material.
-Gasspjäll/Gaswire, med största sannolikhet inte orsaken till ditt problem med kan kärva med åren och bilen upplevs då som lite trögare och mer motvillig att köra när gasen inte riktigt lyder som den skall. Gör ett försök till att rengöra och smörja upp dessa om du kan, kärvar det blir skillnaden i "BMW-känsla" (Det vill säga att bilen kommunicerar och samarbetar med dig) stor!
-Tändstift, vet du när dem byttes sist? Är dem dåliga påverkar det förstås motorn negativt!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.