2754
Sök

S80 t6 skölja kylsystemet från olja med lämplig pump

467 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Tja har inskafat mig en s80 t6a som top packningen gåt på men den är byt och topen rikt planad men det är massa olja i kylsysteme så ska skölja ur kylsystemet med en lemplig pump. någon som vet  vad kylsystemet ligger på för bar i vanliga fal // MVH Daniel

2 230 Inlägg
25 april 2012
vet inte om det är annorluna på s80 men alla dom bilar jag kollat på så öppnar kylarlocket vid 0.9bar då inc flera volvo modeller och Nissan modeller samt saab bilar. bör ju vara samma på s80. 

Jag skulle faktiskt tagit en högtryck å kört in hålet å tryckt på utan vattenpumpen där så klart.
Senast redigerat av Rojpen (25 april 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

467 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Rojpen skrev:
vet inte om det är annorluna på s80 men alla dom bilar jag kollat på så öppnar kylarlocket vid 0.9bar då inc flera volvo modeller och Nissan modeller samt saab bilar. bör ju vara samma på s80. 

Jag skulle faktiskt tagit en högtryck å kört in hålet å tryckt på utan vattenpumpen där så klart.

okej men moste ha varm vatten och har inte till gång till varm vatten till högtryks tvätten. men hittat en pump på jula och swedol som man kör med bormaskin som klarar upp till 3 bar och 25 L/min och det borde ju kanske räcka den kostar bara 79:-

467 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
kollade på expansjonslocket det stod 150 kpa så den öppnar vid 1,5 bar då och det är ju över tryck då

2 230 Inlägg
25 april 2012
1.5bar tongue det var mycket hehe, men ja du kan nog skolja med vad som helst går säkert med vanlig vatten slang med om än segare att göra då det blir lite lite flöde tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

467 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Rojpen skrev:
1.5bar tongue det var mycket hehe, men ja du kan nog skolja med vad som helst går säkert med vanlig vatten slang med om än segare att göra då det blir lite lite flöde tongue

men det är mycket olja i kylaren det går inte åke med bilen mer en ett par km om den är kall inan den blir för varm så man får stänga av den. så måste skölja med varmt vatten och yes

2 415 Inlägg
25 april 2012
när jag sköljde mitt system på 740n stog jag inne iett garage med golvbrunn och 1 vattenslang från huset. stog med bilen igång. och fyllde hela systemet med vatten. tömde ut. x3 gånger. sen körde jag kallavfettning 1 gång. och sen sköljde jag 4 gånger med vatten. och sen fyllde på med glykol.
se bara till att hålla koll på tempen och hitta en lämplig slang o lossa varje gång. gärna en bit från pumpen. då du håller uppe lite vatten i systemet hela tiden..

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 april 2012
vad jag vet har du en avtappning i botten på kylaren, låte bilen stå på tomgång tills den blivit varm.
öppna kranen i botten och kör motorn samtidigt som du fyller på lika fort som du tappar ur vattnet.

dvs i lagom fart så du kan låta motorn värma vattnet åt dig.

467 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
någon som vet hur man luftar kylsystemet på s80 t6? smile

Avstängd
10 388 Inlägg
2 maj 2012
Bara att hoppas att du lyckas...på min gick det inte (dock inte en Volvo), det var byte av kylare o värmepaket som gällde.

Är det bara lite olja i; varmkör med maskindiskmedel i vattnet, och tappa ur....och gör om...och gör om. När det är klart (inte får ut mer olja), så gör samma procedur med bara vatten några gånger.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

467 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
igår hade pappa med kylaren till jobbet och sköljde den i 3 tim med varmt vatten sen 3 tim med avfetning. men kändes endå som bara halva kylaren var ren men jag har sat dit den igen. så jag hälde i vatten från expantions kärlet men tror jag bara fick i 3 liter vatten. klämde på kylar slangen som går från termostat hus till kylarens övre del kändes inte som något vatten i den. klämde på nästa slang på under deln av kylaren kändes inte som vatten där heller men jag körde i en burk med kylsystems rengöring. och gjorde som anvisningen. och idag märkte jag att det fans värme i bilen iallafal. men nu till det andra jag tror inte det blir någon sirkulation på vattnet då jag tog dän slangen mellan termostat huset och kylare och det ran pyttelite så vad tror ni är vatten pumpen paj? termostaten ska vara ny. men har aldrig tidigare tagit dän en slang så drä så vet inte om det sprutar vatten om pumpen går? mvh daniel
Senast redigerat av Daniel_89_Boy (3 maj 2012)

2 415 Inlägg
4 maj 2012
asså termostaten släpper ju igenom vattnet i motorn när den kommer upp i 86grader el vad den öppnar på. och  innan de kan du inte ha så mycket vatten nere vid pumpen?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

467 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
okej 90 grader öppnar den var är 90 grader på tempmätaren då rakt upp eller?

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
4 maj 2012
inte så att kylaren är trasig och packningen byttes i onödan..

standard fel på 850/x70 iallfall

har hänt mig 2gånger ena gången var det oljekylaren till lådan som sprack andra gången var det oljekylaren till motorn

då blanda sig oljan fin fint i vattnet =/
ett helvete att få ur fick spola rejält

Kör fort så hinner inget hända...

467 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Growe skrev:
inte så att kylaren är trasig och packningen byttes i onödan..

standard fel på 850/x70 iallfall

har hänt mig 2gånger ena gången var det oljekylaren till lådan som sprack andra gången var det oljekylaren till motorn

då blanda sig oljan fin fint i vattnet =/
ett helvete att få ur fick spola rejält

men det är väl bara olje kylningen som går in i kylaren iallafall som jag sätt. Jag funderade med på det då jag läste det någon stans. Med vet inte riktigt hur jag ska få ur all luft // MVH Daniel

467 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
någon som vet om någon av haynes bökerna går igenom t6 motorn/erna? vattnet sjunker undan men jag vet inte var men det var lite sån gegga på olje locket och stickan men inget nör jag tömde motorn på olja. men den läker ganska mycket olja men kan inte se var det är men det är nonstans där kamrämen men ser inte var sad någon som vet något vanligt ställe där i när heten som brukar läcka? // MVH Daniel

Sök