3812
Sök

Extra Batteri/Kondensator till slutsteg?!

3 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#1
Hej jag vet inte ifall det finns en tråd om detta längre isåfall ber jag om ursäkt men till min fråga nu jag har precis monterat mitt nya bil ljud och jag undrar ifall det är bra att koppla in ett extra batteri 100AH plus en eller fler kondesatorer "bara för att" kan det bli sämre om jag gör det? tänkte bara vara på den säkra sidan och för min del så är pengar ingen fara bara jag är på den säkra sidan.

Mitt bil ljud består av följande: GAS Sublåda med dubbla 12" basar alpha212 lådan Och ett GAS PRO 600 monoslutsteg och ett kabelkit som rekommenderades.

Dolk
146 Inlägg
29 april 2012
#2
ett batteri per 1000W är ett bra riktmärke! Finns massor med trådar, SÖK!


3 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#3
Okej, jo jag ska söka var tvungen att få svar lite fort bara. :)

742 Inlägg
29 april 2012
#4
Med det steget ska du klara dig bra på ett batteri!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

3 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#5
Men när jag inte har bilen på och spelar i kanske 10-20 minuter så dör stereon och startar om sig och om jag startar bilen då så är det knappt att den startar så jag tänkte sätta in ett 100ampere batteri bara för att :) jag har ett liggandes endå så det kan ju inte direkt bli sämre eller hur?sen tänkte jag om det bara är att koppla in batteriet till det som sitter i nu eller måste jag ha nån säkring osv. ?

21 761 Inlägg
29 april 2012
#6
Det kan ju även vara så att ditt ordinarie batteri antingen är i dåligt skick eller behöver laddas upp med batteriladdare. Se först till att ordinarie batteri och generator är i bra skick innan du stoppar in extra batteri, annars blir det kanske bara det extra batteriet som "gör jobbet" och det är inte riktigt meningen tycker jag. smile

451 Inlägg
30 april 2012
#7
Instämmer med ovan. Är heller ingen ide att ha flera batterier när man inte har generator som orkar ladda upp dom, de kommer också mattas ut med tiden och du har samma problem igen.

742 Inlägg
30 april 2012
#8
Låter som ditt "original" batteri är slut! Är det dåligt kommer det att dra ström ur det andra du sätter dit, så det löser inte problemet!

Se till att ditt original batteri är friskt först! Det kan dom flesta firmor som säljer batterier mäta upp! Är det ok, se över kablarna från batteriet, helst jordflätan, är det rent där den sitter bultad i karossen? Fungerar din laddning ok i bilen i övrigt?

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

6 851 Inlägg
30 april 2012
#9
Dolkis skrev:
ett batteri per 1000W är ett bra riktmärke! Finns massor med trådar, SÖK!

Haha..ja igentligen ett goddag yxskaft svar. Så om jag idag har 1000wrms och ett batteri på 110ah/900 cca så behöver jag ett till då om jag lägger in fler steg? Och om man då har 1500wrms, ska man då ha ett och ett halvt batteri?


Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
30 april 2012
#10
Tobiasengman skrev:
Men när jag inte har bilen på och spelar i kanske 10-20 minuter så dör stereon och startar om sig och om jag startar bilen då så är det knappt att den startar så jag tänkte sätta in ett 100ampere batteri bara för att smile jag har ett liggandes endå så det kan ju inte direkt bli sämre eller hur?sen tänkte jag om det bara är att koppla in batteriet till det som sitter i nu eller måste jag ha nån säkring osv. ?

Skulle inte ens få tankenatt spela med bilev avstängd. Då sjunker volten och du skickar in massa likström som förstör steget.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 april 2012
#11
TT-Avant skrev:
Dolkis skrev:
ett batteri per 1000W är ett bra riktmärke! Finns massor med trådar, SÖK!

Haha..ja igentligen ett goddag yxskaft svar. Så om jag idag har 1000wrms och ett batteri på 110ah/900 cca så behöver jag ett till då om jag lägger in fler steg? Och om man då har 1500wrms, ska man då ha ett och ett halvt batteri?

Jamen varför inte? smile

7 274 Inlägg
30 april 2012
#12
NeckBreaker skrev:
Tobiasengman skrev:
Men när jag inte har bilen på och spelar i kanske 10-20 minuter så dör stereon och startar om sig och om jag startar bilen då så är det knappt att den startar så jag tänkte sätta in ett 100ampere batteri bara för att smile jag har ett liggandes endå så det kan ju inte direkt bli sämre eller hur?sen tänkte jag om det bara är att koppla in batteriet till det som sitter i nu eller måste jag ha nån säkring osv. ?

Skulle inte ens få tankenatt spela med bilev avstängd. Då sjunker volten och du skickar in massa likström som förstör steget.

Det är lite därför han vill ha kraftigare batteri så att han kan spela längre med bilen avstängd roll


Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
30 april 2012
#13
Brains skrev:
NeckBreaker skrev:
Tobiasengman skrev:
Men när jag inte har bilen på och spelar i kanske 10-20 minuter så dör stereon och startar om sig och om jag startar bilen då så är det knappt att den startar så jag tänkte sätta in ett 100ampere batteri bara för att smile jag har ett liggandes endå så det kan ju inte direkt bli sämre eller hur?sen tänkte jag om det bara är att koppla in batteriet till det som sitter i nu eller måste jag ha nån säkring osv. ?

Skulle inte ens få tankenatt spela med bilev avstängd. Då sjunker volten och du skickar in massa likström som förstör steget.

Det är lite därför han vill ha kraftigare batteri så att han kan spela längre med bilen avstängd roll

Då vore ju kanske en ctek 10 laddare något för honom.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 april 2012
#14
NeckBreaker skrev:
Brains skrev:
NeckBreaker skrev:

Skulle inte ens få tankenatt spela med bilev avstängd. Då sjunker volten och du skickar in massa likström som förstör steget.

Det är lite därför han vill ha kraftigare batteri så att han kan spela längre med bilen avstängd roll

Då vore ju kanske en ctek 10 laddare något för honom.

Fast en sådan täcker ju bara upp ungefär 100W tongue Bättre med extra batteri. Inte bra o lira med den avstängd!
Men om man måste så kan man ju införskaffa flera C-tek 25000 smile

21 761 Inlägg
30 april 2012
#15
TT-Avant skrev:
Så om jag idag har 1000wrms och ett batteri på 110ah/900 cca så behöver jag ett till då om jag lägger in fler steg?

Det beror naturligtvis på hur man använder anläggningen, tex spelning med motorn avslagen eller att man vill spela ordentligt högt. Den där rekommendationen är väl mest för att ha ett riktmärke när man vill kunna utnyttja stegen rejält utan stora spänningsdippar. smile

TT-Avant skrev:
Och om man då har 1500wrms, ska man då ha ett och ett halvt batteri?

Ja?
Är ju bara att kapa. wink

2 024 Inlägg
30 april 2012
#16
NeckBreaker skrev:
Tobiasengman skrev:
Men när jag inte har bilen på och spelar i kanske 10-20 minuter så dör stereon och startar om sig och om jag startar bilen då så är det knappt att den startar så jag tänkte sätta in ett 100ampere batteri bara för att smile jag har ett liggandes endå så det kan ju inte direkt bli sämre eller hur?sen tänkte jag om det bara är att koppla in batteriet till det som sitter i nu eller måste jag ha nån säkring osv. ?

Skulle inte ens få tankenatt spela med bilev avstängd. Då sjunker volten och du skickar in massa likström som förstör steget.

Hur skulle likström in i steget förstöra det? Det är ju det som man ska mata steget med.
Om man däremot spelar så spänningen in börjar sjunka ordentligt så riskerar man att steget lämnar ifrån sig kraftigt distad signal som periodvis liknar likström vilket kan sabba högtalarna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

6 851 Inlägg
30 april 2012
#17
Drönirettab skrev:
TT-Avant skrev:
Så om jag idag har 1000wrms och ett batteri på 110ah/900 cca så behöver jag ett till då om jag lägger in fler steg?

Det beror naturligtvis på hur man använder anläggningen, tex spelning med motorn avslagen eller att man vill spela ordentligt högt. Den där rekommendationen är väl mest för att ha ett riktmärke när man vill kunna utnyttja stegen rejält utan stora spänningsdippar. smile

TT-Avant skrev:
Och om man då har 1500wrms, ska man då ha ett och ett halvt batteri?

Ja?
Är ju bara att kapa. wink

Ja vet vad han menar med detta..men återigen så är vi tillbaka några år i tiden, precis som detta med att signal och strömkabel ska ligga åtskiljt pga störning. När man mer eller mindre hade enbart klass A/B monoblock så kanske det va så. Men idag när man kan hitta monoblock som är så mycke effektivare så kan man nog höja den nivån lite. 1000w i A/B steg eller 1000w i digitalsteg är normalt stor skillnad i strömförbrukning. Det skulle isf vara mera rätt att säga, TEX. Ett batteri/X antal amper på slutstegen.
Ja menar att ett steg som är avsäkrat 100A och 1000w, eller ett steg avsäkrat 150A och 1000w. Vilket drar då mest ström vid 1000w uteffekt? ;-)



Sök