3313
Sök

Problem med baslåda, funkar ibland och ibland inte

320 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
har ett litet problem som har börjat uppstå med min baslåda som jag har i bilen, det är en aktiv gas 12a som precis när jag startar stereon så är det som om den inte får tillräckligt med ström, det kommer ljud ur basen men det är som om den inte får kraft nog att driva basen men efter ett tag så brukar den gå igång och då fungerar den felfritt ett tag och sen brukar den dö igen, kan vara efter 40-50 sec och ibland efter en 30-40 min

21 761 Inlägg
2 maj 2012
Mät vilken spänning det är på baslådans slutsteg där strömkablarna sitter fast. Kolla först spänningen när stereon är avslagen, slå sedan på stereon för att lyssna på musik och se om spänningen sjunker tydligt. smile

320 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Mät vilken spänning det är på baslådans slutsteg där strömkablarna sitter fast. Kolla först spänningen när stereon är avslagen, slå sedan på stereon för att lyssna på musik och se om spänningen sjunker tydligt. smile

har tyvärr inte tillgång till multimeter för tillfället =/

21 761 Inlägg
2 maj 2012
Försök skaffa fram en sån, en multimeter är ett mycket bra hjälpmedel till det mesta inom bilelektronik tycker jag. I såna här lägen är några enkla spänningsmätningar (under belastning, dvs med stereon igång och musik spelas) väldigt värdefulla, då kan man lätt utesluta en del saker. smile

Sök