:lol:hejsan hämtade min nya bil i lördags och fyllde på olja i lådan idag och allt rann ur innan jag skulle åka hem det läcker mellan motorn o lådan precis i skarven ser ut som det sitter en plåtpackning där imellan. har nån en spränskiss att lägga upp över v-lådan på en sån där . måste man plocka ur motorn för att byta packning
stålpackningen du sett i mellan motor och låda har tyvärr inget med saken att göra. det är bara en packning mellan motor och spränkåpa. packningen som håller oljan inne i lådan sitter betydligt längre in i växellådan vid ingående axel och bör inte synas utiftån. vart i lådan fyllde du olja? med tanke på att oljan rann rätt i genom så gissar jag på att du fyllt oljan vid ett grönt eller grått lock uppe på lådan i närheten utav motorn med ett 6 kantigt hål. där under sitter koppling och den tål absolut inte olja.
Oljan fylls i en plugg på sidan i lådan. antingen någon stans vid kopplingsarmen eller vid högre drivaxel.
har du fyllt i olja vid nivåpluggen så skulle jag leta ny låda då du troligtvis har ett skitstort hål i växellådan.
Mistänkte att det blivit lite fel där. prova att tvätta ur inne i lådan, svängjhul och koppling noga. prova med avfettning och hetvattentvätt. se upp så att inte lamellen suger åt sig avfettningen. då är det kört iaf. risken är att du inte kommer få ren den och blir tvungen att byta koppling.
hm tyckte bilen gick väldigt mjukt o fint visserligen hade jag en liten tratt som låg på sniskan när jag fyllde på så det kanske inte har träffat kopplingen då om jag har tur. hm kanske var tur att jag inte köpte en liter till att hälla i då allt gick åt
kan tillägga att när det gäller bilar så det jag kan byta är hjul olja stift o filter mm sen gogglade jag på vart jag ska fylla på olja men fann aldrig nåt
om du inte upplevde att kopplingen slirade eller högg så kan du haft turen att fått oljan på insidan av svänghjulet och på så vis missat kopplingen. men skille ändå skölja ur kopplingen med en massa rent hett vatten så du får bort rästerna av oljan.
det är nog ingen fara ska du se. du får se det som att du är en erfarenhet rikare. du ska förövringt fylla oljan vid en plugg på sidan på lådan. tror de brukar vara 17mm insex.och då fyller du tills det rinner över. kollar efter en bild eller beskrivning.
okej ja den pluggen såg jag nyss nu när jag tagit bort motorskyddskåpan under bilen. lyste med ficklampa i hålet där jag fyllt och kan inte se att det skulle vara någon fara där
nu är kopplingen typ ( körd ) fick en prisupgift på mellan 6 till 7.000 inklusive koppling. men jag har köpt en liter okq8 super avfettning. kan jag hälla i det och köra runt en stund och sen spola ur med vattenslang??? kan inte kopplinglagret gå sönder då
är ingen vetenskap att byta koppling på en sån där
stog på skroten och slet ner en låda från en caddy 1.6:a
stog upp pallad men inte mycket bättre och började regna under 1timme fick jag ner lådan utan att förstöra något kan inte ta mer än 2timmar att byta koppling på en sån där om man gjort det några gånger
Får man fråga varför du skulle fylla på olja i växellådan från första början?
åker man vag och kör med lilla lådan så ska man fylla på lådan och kolla bensinen
fast då ska man så klart inte fylla kopplingen men han är varken den första eller sista jag läst om som gjort samma fel
Jaså det är så illa. Då kan jag förstå det. Och även misstaget som gjorts...
nu tror jag dock denna låda som trådstartaren har är den större stabilare lådan
själv körde jag lagerras på 5:ans växel påvägen hem efter jag köpte en seat med lilla lådan som tur var så lyckades lådan hålla och bara lagerbanan och nållagret gick åt skogen allt pga oljan läckt ur
inget man märker när man hämtar bilen klockan 18 på kvällen utan det var bara att köra hem skiten och hoppas på det bästa när jag hade mindre än 1mil kvar av 17mil pajade lagret
Får man fråga varför du skulle fylla på olja i växellådan från första början?
mm det var som så att jag tyckte lådan var lite trög och såg hålet uppepå lådan att plutten inte satt i där så ja ni förstår resten hur det gick men förövrigt så var felet att länkaget behövde lite olja istället.