2545
Sök

Coilovers och besiktning

767 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#1
Vad säger besiktningen om man sötter på coilovers på en Saab 9-3 ars modell 2008

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

738 Inlägg
9 maj 2012
#2
Rent teoretiskt så ska en 2008 inte gå igenom besiktningen med några förändringar överhuvudtaget då bilen är helbilsgodkänd. Men jag har aldrig hört någon som inte går igenom pga det. Carspect är ett hett tips om du bor kvar i Halmstad!


1 515 Inlägg
9 maj 2012
#3
SAAB_4ever skrev:
Vad säger besiktningen om man sötter på coilovers på en Saab 9-3 ars modell 2008

De säger inget alls! wink

- Men det är absolut som Stofer skriver, dock är det inget de ger nedslag på smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

767 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#4
oki jo ja bor kvar i halmstad wink Men kan man få typ 1:a el 2:a på dem?

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 maj 2012
#5
Gör de rätt SKA de sätta ombes på coils, men "är det bara vettiga grejer som ser seriöst ut så låter vi det gå" sa de till mig.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

939 Inlägg
10 maj 2012
#6
S40 har coilis på sig han klagade som faan på mig när jag besiktade förut men jag förklarade bara att det inte kunde vara förbjudet att göra bilen säkrare i kurvor å sånt. Vilket han höll med mig om^^ Bror helt på vem du får som sak kolla på bilen.

16 197 Inlägg
10 maj 2012
#7
Nightmare89 skrev:
S40 har coilis på sig han klagade som faan på mig när jag besiktade förut men jag förklarade bara att det inte kunde vara förbjudet att göra bilen säkrare i kurvor å sånt. Vilket han höll med mig om^^ Bror helt på vem du får som sak kolla på bilen.

fast bara för man har coilovers så behöver dom inte blir "säkrare"...


har man dom ställt fel så kan bilen bli farligare att köra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

939 Inlägg
10 maj 2012
#8
evilaudio skrev:
Nightmare89 skrev:
S40 har coilis på sig han klagade som faan på mig när jag besiktade förut men jag förklarade bara att det inte kunde vara förbjudet att göra bilen säkrare i kurvor å sånt. Vilket han höll med mig om^^ Bror helt på vem du får som sak kolla på bilen.

fast bara för man har coilovers så behöver dom inte blir "säkrare"...


har man dom ställt fel så kan bilen bli farligare att köra.

Jo det e ju helt rätt!! måste ju vara bra inställt för att det ska bli bättre!smile

863 Inlägg
10 maj 2012
#9
Jag fick nerslag på Golfen.. hmm

¤ Fjädring, Fram, Ändrad, Funktion försämrad

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

939 Inlägg
10 maj 2012
#10
Mister_Opel skrev:
Jag fick nerslag på Golfen.. hmm

¤ Fjädring, Fram, Ändrad, Funktion försämrad

Hm ja det måste varit en sur **** som kollade på din bil då:(

863 Inlägg
10 maj 2012
#11
Nightmare89 skrev:
Mister_Opel skrev:
Jag fick nerslag på Golfen.. hmm

¤ Fjädring, Fram, Ändrad, Funktion försämrad

Hm ja det måste varit en sur **** som kollade på din bil då:(

Nja, ändå inte! Han såg mellan fingrarna på tex varningstriangel och lite annat! roll

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

939 Inlägg
10 maj 2012
#12
Mister_Opel skrev:
Nightmare89 skrev:
Mister_Opel skrev:
Jag fick nerslag på Golfen.. hmm

¤ Fjädring, Fram, Ändrad, Funktion försämrad

Hm ja det måste varit en sur **** som kollade på din bil då:(

Nja, ändå inte! Han såg mellan fingrarna på tex varningstriangel och lite annat! roll

Hm jo men en triangel är lite billigare att skaffa en att riva halva framvagnen!^^

863 Inlägg
10 maj 2012
#13
Nightmare89 skrev:
Mister_Opel skrev:
Nightmare89 skrev:

Hm ja det måste varit en sur **** som kollade på din bil då:(

Nja, ändå inte! Han såg mellan fingrarna på tex varningstriangel och lite annat! roll

Hm jo men en triangel är lite billigare att skaffa en att riva halva framvagnen!^^

Haha jaa så är det väl! Men hade han varit grinig hade han tagit den med wink

Bilen är stenhård och har lust att lyfta i gupp vid hög hastighet så jag förstår vad han menar tongue

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

German Engineering
9 083 Inlägg
10 maj 2012
#14
Ställde frågan till SBP och fick följande svar av en besiktningstekniker smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"
Senast redigerat av CarpeDiem (10 maj 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

863 Inlägg
10 maj 2012
#15
CarpeDiem skrev:
Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Det var nog där min fick nerslag.. BAK var som sagt inget problem!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

766 Inlägg
10 maj 2012
#16
CarpeDiem skrev:
Ställde frågan till SBP och fick följande svar av en besiktningstekniker smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"

dom kunde väll skrivit hur lite fjädringsväg man får ha istället för lite stötdämpning som kan tolkas hur som helst.

863 Inlägg
10 maj 2012
#17
cpu1337 skrev:
CarpeDiem skrev:
Ställde frågan till SBP och fick följande svar av en besiktningstekniker smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"

dom kunde väll skrivit hur lite fjädringsväg man får ha istället för lite stötdämpning som kan tolkas hur som helst.

1mm duger då inte roll

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

766 Inlägg
10 maj 2012
#18
Mister_Opel skrev:
cpu1337 skrev:
CarpeDiem skrev:
Ställde frågan till SBP och fick följande svar av en besiktningstekniker smile

"Du får ha vilka dämpare som helst och den får vara hur låg som helst. Den får inte hänga upp sig i våra maskiner och det får inte ta emot nånstans när man svänger och så. Det får givetvis inte heller finnas risk att dämparna ramlar av men det gör det ju inte i första taget. Det ska även finnas lite stötdämpning kvar på bilen så den inte är helt styv.

Däremot så kan polisen vara lite hårdare med höjd och sånt vid flygande besiktning. Höjden fram och bak ska ju stämma när de uppmättes vid regbesiktning. Sen är det så att sänkning är inte något som ger anmärkning så länge det är rätt gjort.

Så besiktiga med coilovers är inga problem"

dom kunde väll skrivit hur lite fjädringsväg man får ha istället för lite stötdämpning som kan tolkas hur som helst.

1mm duger då inte roll

tänkte mer på 3-4cm eller 1dm:rolleyes:

863 Inlägg
10 maj 2012
#19
cpu1337 skrev:
Mister_Opel skrev:
cpu1337 skrev:

dom kunde väll skrivit hur lite fjädringsväg man får ha istället för lite stötdämpning som kan tolkas hur som helst.

1mm duger då inte roll

tänkte mer på 3-4cm eller 1dm:rolleyes:

Haha förstår de! Ska se om de blir bättre när jag höjer den lite smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

767 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#20
Ja täänkte köpa fråm maptu så det är ju ett seriöst företag ja köper ifrån som vet va dom säljer, och sen låta SAAB montera på de. Skall ändå besikta från och med 1 juni så ja kan ju vänta med att sätta på dom till ja besiktat med orginal

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se


Sök