3155
Sök

De nya små bashögtalarna

1 129 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Hej.

Jag har sett att flera märken börjar tillverka väldigt små bashögtalare i storleken 6,5" m.m.

Hur tycker ni som vet, att dessa basar spelar jämfört mä 2a storlekar?.
Senast redigerat av Palicuse (18 september 2006)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 september 2006
Palicuse skrev:
Hej.

Jag har sett att flera märken börjar tillverka väldigt små bashögtalare i storleken 6,5" m.m.

Hur tycker ni som vet, att dessa basar spelar jämfört mä 2a storlekar?.

.......de spelar MINDRE framförallt. Inte lika hög volym med andra ord innan det börjar dista.

Det går INTE att jämföra en 6.5a mot en 10a tex. Och det går INTE att säga per automatik att den ena är snababre än den andra. Jag vet fall där 18tummare är "snabbare" än en 6.5a..

Små basar är fint om man har liten plats för låda. Men då kompromissar man bort SPL. Så enkelt är det.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

20 Inlägg
19 september 2006
En mindre bas har ett fysiskt handikapp i form av sin storlek och kan inte prestera i närheten av vad en 10 eller 12" kan göra vad gäller volym/spl/dB. Fördelarna är att dom går att klämma in i de flesta bildörrar och då sparar man 30-40 kilo på att inte ha en stor och otymplig baslåda i skuffen. Med rätt montering i dörren så kan jag tänka mig att det låter rätt hyffsat ändå.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 september 2006
dannefrokt skrev:
En mindre bas har ett fysiskt handikapp i form av sin storlek och kan inte prestera i närheten av vad en 10 eller 12" kan göra vad gäller volym/spl/dB. Fördelarna är att dom går att klämma in i de flesta bildörrar och då sparar man 30-40 kilo på att inte ha en stor och otymplig baslåda i skuffen. Med rätt montering i dörren så kan jag tänka mig att det låter rätt hyffsat ändå.

Precis, en STABIL baffel och dämpad dörr och tätad så gott det går är en bra bit på väg.

mvh jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
19 september 2006
Och även om man sätter många små basar som motsvarar få stora basar så spelar de små antagligen ändå inte lika djupt, de brukar bla ha högre Fs och betydligt mindre X-max.

1 129 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
Hehe, ja misstänkte de inte har så mycke att säga.

Då ja fick syn på dessa små basar så tänkte ja att man kan ha dom på flera ställen i en liten bil. så o på det sättet få rätt bra ljud utan att behöva slänga in baslåda vilket samtidigt sparar plats.

För den som inte behöver så mycke bas kommer nog högtalarna bli rätt ok. Men själv hade ja slängt in minst 8" i en liten bil.
Senast redigerat av Palicuse (19 september 2006)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 september 2006
Om man vill spara plats och inte behöver extrem-bas så funkar 8"'are perfa.
Jag har Boston Acoustics-paketet i min bil, då äre två 8" som står för basen, bägge sitter i främre dörrarna. Det räcker för att få samtliga backspeglar att vibrera iaf. smile
Nä men klart, vill man ha lite mer krut bör man iaf köra med två högpresterande 10"'or om man har ont om plats.

21 761 Inlägg
19 september 2006
Visst går det att få mycket bas med flera små basar, helt klart, men den riktigt djupa basen kräver nog större element med lägre Fs. Tar man nu tex JL Audio:s 6,5" bas så spelar den, enligt flera, mycket bra bas för att vara så liten och behöver dessutom inte stora lådor heller. Det gör iaf att dessa basar passar bra när utrymmet är starkt begränsat.

Hoppla, sen igen.
Senast redigerat av Drönirettab (19 september 2006)

Sök