2547
Sök

Android tablet i bilen istället för bilstereo/nav-system.

12 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Jag undrar varför inte fler använder en tablet i sin dubbeldinplats istället för originalstereon eller att köpa ett dyrt nav system för 10-20 000kr.

En schysst android tablet kan man hitta mellan 2-5000:- och den har ju allt, gps,musik,film,appar. Vad tror ni om att sätta in en sån i platsen för dubbeldin, vilka är komplikationerna?.

6 851 Inlägg
15 maj 2012
Whey skrev:
Jag undrar varför inte fler använder en tablet i sin dubbeldinplats istället för originalstereon eller att köpa ett dyrt nav system för 10-20 000kr.

En schysst android tablet kan man hitta mellan 2-5000:- och den har ju allt, gps,musik,film,appar. Vad tror ni om att sätta in en sån i platsen för dubbeldin, vilka är komplikationerna?.

Och hur får du ut ljudet på ett BRA sätt ur denna?

12 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Whey skrev:

Nu är jag ju ingen expert på ljud men någon form av adapter bör det väl finnas att få tag på, 3,5 uttaget som får gå till en förstärkare ut till högtalarna. Eftersom tablets är så pass tunna så går det att gömma undan en förstärkare i samma yta som originalstereon på djupet.

Frågan man ställer sig kanske är väl mer VARFÖR det inte finns flera androidenhetersom är "färdigbyggda" för dubbeldin, det vore ju inte svårt att ordna.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 maj 2012
Whey skrev:
TT-Avant skrev:
Whey skrev:

Nu är jag ju ingen expert på ljud men någon form av adapter bör det väl finnas att få tag på, 3,5 uttaget som får gå till en förstärkare ut till högtalarna. Eftersom tablets är så pass tunna så går det att gömma undan en förstärkare i samma yta som originalstereon på djupet.

Frågan man ställer sig kanske är väl mer VARFÖR det inte finns flera androidenhetersom är "färdigbyggda" för dubbeldin, det vore ju inte svårt att ordna.

Det finns. Vet iaf ETT företag (som jag just nu när jag inte är hemma, inte kan nämna vid namn) som har en dubbeldinstereo med kombinerad surfplatta. Det är alltså som så att när du sätter "dit" surfplattan, används "huvudenhetens" OS (WinCE), och surfplattans skärm och pekfunktion. När du tar bort plattan, så är det som "vilken surfplatta som helst".

Finessen här är, att bakom surfplattan, dvs på själva huvudenheten, sitter en väldigt mager "stereo". Vilket gör att du kan lyssna på musik även när inte surfplattan sitter där.

Men, med surfplattan borta försvinner ju funktionerna för gps, ev. backkamera, filmuppspelning osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

302 Inlägg
15 maj 2012
Tycker det låter bättre med en laptop och ett externt ljudkort som har toslink och sedan skicka vidare till en DSP med digital ingång. Det blir dock dyrare då en DSP med digital ingång kostar, men det blir bra wink

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

782 Inlägg
15 maj 2012
Finns "många" som kör med ipad istället för HU.
Man tar inte ut ljudet genom 3,5mm uttaget, det tar man ut via det avlånga uttaget där även laddning m.m kopplas in. Vill man ha mer inställningsmöjligheter m.m kopplar man in en ljudprocessor o laddar ner en eq app.

Android o ljud vet jag inte hur det funkar.
Nackdelarna är väl stöldrisken o att man måste ha slutsteg.

Jag tycker TS är inne på rätt spår :-)
Senast redigerat av patrik79 (15 maj 2012)

12 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Whey skrev:
TT-Avant skrev:

Det finns. Vet iaf ETT företag (som jag just nu när jag inte är hemma, inte kan nämna vid namn) som har en dubbeldinstereo med kombinerad surfplatta. Det är alltså som så att när du sätter "dit" surfplattan, används "huvudenhetens" OS (WinCE), och surfplattans skärm och pekfunktion. När du tar bort plattan, så är det som "vilken surfplatta som helst".

Finessen här är, att bakom surfplattan, dvs på själva huvudenheten, sitter en väldigt mager "stereo". Vilket gör att du kan lyssna på musik även när inte surfplattan sitter där.

Men, med surfplattan borta försvinner ju funktionerna för gps, ev. backkamera, filmuppspelning osv.

Det låter ju ultimat bästa kombinationen av två världar, ta hem tablet fylla med musik/film från stationära sen ut och åka... kolla om du kan få tag i företaget.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 maj 2012
Whey skrev:
it_mutt skrev:
Whey skrev:

Det låter ju ultimat bästa kombinationen av två världar, ta hem tablet fylla med musik/film från stationära sen ut och åka... kolla om du kan få tag i företaget.

Ja, jag ska kolla det när jag kommer hem. Enda jag kommer ihåg just nu är att det är någon "kina pryttel" (föga förvånande tongue ) men som går att beställa även från UK, så man slipper tull osv.

Men, jag återkommer om tillverkaren (Går säkert dock att hitta på ebay.com om man är rastlös tongue )

6 851 Inlägg
15 maj 2012
En sak man då kan fundera över, hur blir ljudet ifrån en surfplatta jämfört med en cd spelare/eftermarknads HU? Det är ju inte direkt så att de lagt ner lika mycke tid och energi på ljuddelen, som en tillverkare av bilstereo prylar har gjort. Min personliga åsikt är att den blir eller kan inte bli lika bra. Idén är väl bra, men skulle nog inte ersätta min HU mot en platta..möjligen  komplettera.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 maj 2012
TT-Avant skrev:
En sak man då kan fundera över, hur blir ljudet ifrån en surfplatta jämfört med en cd spelare/eftermarknads HU? Det är ju inte direkt så att de lagt ner lika mycke tid och energi på ljuddelen, som en tillverkare av bilstereo prylar har gjort. Min personliga åsikt är att den blir eller kan inte bli lika bra. Idén är väl bra, men skulle nog inte ersätta min HU mot en platta..möjligen  komplettera.

Då har du alternativet jag pratade om, som faktiskt -är- en huvudenhet, med en surfplatta. Men visst, det vinner man inte direkt någon plats på

- - Edit - -

Här har vi typen jag pratade om tidigare i tråden även om det inte var exakt den jag hade i åtanke, men, liknande

http://www.ebay.com/itm/Android-2-3-HD- … 825wt_1163
Senast redigerat av it_mutt (15 maj 2012)

6 851 Inlägg
16 maj 2012
Den där är väl en "vanlig" Hu som kan styra android mobiler direkt ifrån skärmen typ?

Det är vad det såg ut som på bilden iaf. Och detta har Kenwood redan i sina enkel och dubbel Din spelare..

Avstängd
10 388 Inlägg
16 maj 2012
TT-Avant skrev:
Den där är väl en "vanlig" Hu som kan styra android mobiler direkt ifrån skärmen typ?

Det är vad det såg ut som på bilden iaf. Och detta har Kenwood redan i sina enkel och dubbel Din spelare..

Nej nej

Det är en HU med basfunktionerna, tills att du sätter "dit" surfplattan (som medföljer), då ändrar den från Android till WinCE och du har då touch till stereon, gps, filmuppspelning, inet, wlan, 3G-möjligheter osv osv osv osv

Tar du loss plattan, så har du en lös surfplatta med android och en huvudenhet som klarar de grundläggande funktionerna (spela musik typ)
Senast redigerat av it_mutt (16 maj 2012)

6 851 Inlägg
16 maj 2012
Ok. Fast då faller ju lite idén ändå. Antar han menade att använda endast en surfplatta som hu..?

782 Inlägg
16 maj 2012
http://www.youtube.com/watch?v=Q9aet_IX … re=related

Anledningen att fler inte använder surfplatta el telefon är för att man måste va lite nördig för att bygga om så det passar, folk tror inte det funkar så bra som det gör, man får ingen cd-spelare, man måste ha slutsteg, nyare bilar har rätt bra stereo o folk nöjer sig oftast med originalprylar, folk är ofta rädda för nya ideer.

Har du tänkt o köra spotify, mp3 låtar, använda gps, glo film m.m så är det klockrent, ljudet kommer inte va lika bra som ifrån den värsta alpine cdn med en originalskiva men det kommer funka bättre än att köra spotify via mobilen in i en vanlig HU o vem köper skivor nu för tiden :-/

12 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
patrik79 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Q9aet_IXyGQ&feature=related

Anledningen att fler inte använder surfplatta el telefon är för att man måste va lite nördig för att bygga om så det passar, folk tror inte det funkar så bra som det gör, man får ingen cd-spelare, man måste ha slutsteg, nyare bilar har rätt bra stereo o folk nöjer sig oftast med originalprylar, folk är ofta rädda för nya ideer.

Har du tänkt o köra spotify, mp3 låtar, använda gps, glo film m.m så är det klockrent, ljudet kommer inte va lika bra som ifrån den värsta alpine cdn med en originalskiva men det kommer funka bättre än att köra spotify via mobilen in i en vanlig HU o vem köper skivor nu för tiden :-/

Titta där har vi en sådan, riktigt snyggt... Det är något liknande jag är ute efter. Visst ljuder kanske inte blir lika bra som med en HU, Men borde duga och ge likvärdigt som originalstereon.

302 Inlägg
16 maj 2012
Här har ni något att bygga efter.
Riktigt imponerande bygge!

http://www.youtube.com/watch?v=5oDy2ZU8xqc

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

964 Inlägg
18 maj 2012
Jag kör Ipad och Alpine H800 + Rux
Ibland får man tänka ett steg längre för att komma dit man vill.

Hur för jag över ljudet,
Jag kör trådlöst till en Airport Express och sedan digitalt in till H800.
Kör man via Airplay och rippat från skiva så blir det Bitkorrekt precis som på cd-skivan wink

Vill man inte köra digitalt finns även något som kallas Istreamer som funkar kanon till bilstereoinstallationer.
http://www.lefflershifi.se/hrt-istreame … c-901.aspx

Så att säga att en bra Ipadinstallation skulle låta sämre en än bra huvudenhet har troligtvis inte mycket
erfarenhet i ämnet.
Senast redigerat av Antonicracing (18 maj 2012)

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Avstängd
10 388 Inlägg
18 maj 2012
Antonicracing skrev:
Jag kör Ipad och Alpine H800 + Rux
Ibland får man tänka ett steg längre för att komma dit man vill.

Hur för jag över ljudet,
Jag kör trådlöst till en Airport Express och sedan digitalt in till H800.
Kör man via Airplay och rippat från skiva så blir det Bitkorrekt precis som på cd-skivan wink

Vill man inte köra digitalt finns även något som kallas Istreamer som funkar kanon till bilstereoinstallationer.
http://www.lefflershifi.se/hrt-istreame … c-901.aspx

Så att säga att en bra Ipadinstallation skulle låta sämre en än bra huvudenhet har troligtvis inte mycket
erfarenhet i ämnet.

Är väl iofs ingen som sagt att det KOMMER låta skit, att ifrågasätta ljudkvalitén är dock långt ifrån samma sak.

Men med billigaste ipaden och istreamern hamnar dock summan bara där på ca 5000:- (ipad2 16gb för strax över 3k, istreamern för 2k) + slutsteg(en)

Men visst, ser man mot en HU med GPS för 15-20k så.

Personligen skulle jag aldrig välja en iPad, men det är ju smak o tycke.

1 631 Inlägg
18 maj 2012
Har Spotify en app till Android-tablets? Eller blir det bara en förstorad telefon-app?

Skulle kunna tänka mig en 7" Android-tablet med Spotify.

Någon som har en länk till hur man får ut digitalt ljud ur en Android-tablet? Alternativt en schysst DAC till vanliga RCA-kontakter för 12 volt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök