2568
Sök

Android tablet i bilen istället för bilstereo/nav-system.

1 631 Inlägg
18 maj 2012
Antonicracing skrev:
Hur för jag över ljudet,
Jag kör trådlöst till en Airport Express och sedan digitalt in till H800.
Kör man via Airplay och rippat från skiva så blir det Bitkorrekt precis som på cd-skivan wink

Antonic, har du sett någon produkt som gör samma sak fast icke trådlöst? En dock-kontakt med digitalt ut eller RCA? Helst för 12 volt såklart.

Jag behöver egentligen inte digitalt då F1-boxen otroligt nog saknar digital ingång...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

964 Inlägg
18 maj 2012
gurenius skrev:
Antonicracing skrev:
Hur för jag över ljudet,
Kör man via Airplay och rippat från skiva så blir det Bitkorrekt precis som på cd-skivan wink

Antonic, har du sett någon produkt som gör samma sak fast icke trådlöst? En dock-kontakt med digitalt ut eller RCA? Helst för 12 volt såklart.

Jag behöver egentligen inte digitalt då F1-boxen otroligt nog saknar digital ingång...

Ta Istreamer i så fall som jag rek.
Finns nog inget bättre än så länge
Kommer själv köpa en då jag har lite synkproblem vid filmtittandet via airplay.

Den tar ju ström från USB så borde inte vara allt svårt att lösa

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
18 maj 2012
patrik79 skrev:
Finns "många" som kör med ipad istället för HU.
Man tar inte ut ljudet genom 3,5mm uttaget, det tar man ut via det avlånga uttaget där även laddning m.m kopplas in. Vill man ha mer inställningsmöjligheter m.m kopplar man in en ljudprocessor o laddar ner en eq app.

Android o ljud vet jag inte hur det funkar.
Nackdelarna är väl stöldrisken o att man måste ha slutsteg.

Jag tycker TS är inne på rätt spår :-)

precis och de fungerar oxå köpte en bil 2009 som hade just de där dock för mp3 spelare istället för stereo . men grejjen är ju att de är samma sak.

alla ljudinställningar görs via steget sen kan man ju fin justera i enheten sen. med en tablet och nån frän ljud app så lär de gå och få riktig kanon ljud

782 Inlägg
18 maj 2012
Antonicracing skrev:
Jag kör Ipad och Alpine H800 + Rux
Ibland får man tänka ett steg längre för att komma dit man vill.

Hur för jag över ljudet,

Vill man inte köra digitalt finns även något som kallas Istreamer som funkar kanon till bilstereoinstallationer.
http://www.lefflershifi.se/hrt-istreame … c-901.aspx

Så att säga att en bra Ipadinstallation skulle låta sämre en än bra huvudenhet har troligtvis inte mycket
erfarenhet i ämnet.

Ljusprocessor fattar jag vitsen med pga tidskomp, delningsfilter Eq:n o 3 lågnivåutgångar men vad skiljer istreamer mot en vanlig rca i dockkontakten rent ljudmässigt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 maj 2012
gurenius skrev:
Har Spotify en app till Android-tablets? Eller blir det bara en förstorad telefon-app?

Skulle kunna tänka mig en 7" Android-tablet med Spotify.

Någon som har en länk till hur man får ut digitalt ljud ur en Android-tablet? Alternativt en schysst DAC till vanliga RCA-kontakter för 12 volt.

De har en app till Tablets ja.
Men dessvärre är det baratelefonappen som har ett mer "anpassat" interface som du befarade.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

950 Inlägg
19 maj 2012
En sak att tänka på är att elektronik, som är gjort för att användas i bilar är gjort för att användas i de temperaturer, som det kan bli i en bil. Typ -30°C till 60°C. T.ex en IPad är inte gjort för det och har ett arbetsområde från 0°C till 35°C.

1 631 Inlägg
19 maj 2012
Antonicracing skrev:
Ta Istreamer i så fall som jag rek.
Finns nog inget bättre än så länge
Kommer själv köpa en då jag har lite synkproblem vid filmtittandet via airplay.

Den tar ju ström från USB så borde inte vara allt svårt att lösa

Ahh, kollade inte så noga först. Verkar som att en sån blir bra! iOS > iStreamer > F1-box.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

302 Inlägg
20 maj 2012
Dansken- skrev:
En sak att tänka på är att elektronik, som är gjort för att användas i bilar är gjort för att användas i de temperaturer, som det kan bli i en bil. Typ -30°C till 60°C. T.ex en IPad är inte gjort för det och har ett arbetsområde från 0°C till 35°C.

Bor man i södra sverige har man sällan -30 grader wink Men helt rätt att du meddelar detta.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

950 Inlägg
20 maj 2012
xciso skrev:
Dansken- skrev:

Bor man i södra sverige har man sällan -30 grader wink Men helt rätt att du meddelar detta.

Ja, och jag är glad att det sällan blir så kallt i södra Sverige smile
Men en bil som står i solen på sommarna, blir mycket lätt långt över 35°C.

4 005 Inlägg
20 maj 2012
Nu kan jag väl inte säga att jag har ett monsterljud i bilen men har väl lagt ner ~20k och kör mest Rockford+Infinity+gas-bas.

Jag körde laptop först med laptopladdare och ett Audigy 2NX ljudkort via usb, men jag tyckte det var så fakking omständigt och bökigt. Då gick jag över till att sätta en laptop i truffen med laddare och köra en touchscreen i fronten men så kom den magiska iPaden ut. smile

Då slängde jag ut allt och kör enbart iPad och sen en jäkla massa y-kopplingar till slutstegen hehe. Det suger att inte ha så mycket inställningar utöver volym men ljudet är förvånansvärt bra, man får ställa in slutsteg och högtalare på en allmän volym där allt låter bra oavsett volym (typ). Det tog väl några månader.

Problemet tidigare med att ladda ner MP3 på usb eller CD är att kvaliten på låtarna är väldigt varierande, jag har märkt på Spotify att alla låtar är på samma kvalitet och volym så man behöver generellt inte anpassa volymen.

Att använda spotify med 3G +Navigon är helt sanslöst bra och mer trafiksäkert. Vill jag byta låt t ex så sveper jag bara med handen över så byter den. Stora och bra siffror med.

Nu sitter iPaden med en laptophållare som texaspolisen har bland annat, som är lite för stor. Men jag tänkte sätta kardborre där HU-enheten brukar sitta och sätta fast den där istället.

Men trots att jag tycker det är så bra så kommer jag nog köpa en HU ändå bara för att komma åt att kunna ställa in ljudet bättre. smile Airport-lösningen lät intressant där!

https://www1.garaget.org/archive/109/108679/132064/132064-2340913.jpg

1 631 Inlägg
20 maj 2012
patrik79 skrev:
Ljusprocessor fattar jag vitsen med pga tidskomp, delningsfilter Eq:n o 3 lågnivåutgångar men vad skiljer istreamer mot en vanlig rca i dockkontakten rent ljudmässigt?

Har läst på lite. iStreamern tar ljudet digitalt från dock-kontakten. Inte alla gör det eftersom det även finns analogt ljud där (digitalt kostar licenspengar till Apple).

iStreamerns DA-omvandlare är bättre än den inbyggda = bättre ljud.

// Gurra

Voodoo
1 444 Inlägg

Sök