3176
Sök

V70 D5 Skakar/vobblar i framvagn vid gaspådrag!

258 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#1
V70 D5 Skakar/vobblar i framvagn vid gaspådrag! ej vid rullande fart.
känns som om fälgarna vore lösa ungefär. va kan felet vara? blir bara värre och värre.

/// Tråd från 2012. Mod.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (1 december 2016)


* Voff voff *
10 701 Inlägg
15 maj 2012
#2
Drivknutarna som är slitna troligen. Har du möjligtvis nyligen sänkt bilen?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2012
#3
Som sagt tidigare. Drivknutar/axlar.. Möjligt att stödlagret på höger drivaxel är dåligt. Hissa upp och känn efter radiellt glapp. Axialt är det alltid glapp dock så det ska du inte oroa dig över om det är.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

258 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#4
gumsar skrev:
Som sagt tidigare. Drivknutar/axlar.. Möjligt att stödlagret på höger drivaxel är dåligt. Hissa upp och känn efter radiellt glapp. Axialt är det alltid glapp dock så det ska du inte oroa dig över om det är.

har kikat på de nu. och inre damasker på bägge sidor är skrot.. svart olja på drivaxlar bägge sidor. glapp lite upp och ner på nån sida var de nog ja. va kostar de o byta allt va drivknutar heter?

blir så trött på biljävlar nu alltså!


2 266 Inlägg
15 maj 2012
#5
Nya kompletta drivaxlar 3-4,5tusen st på volvo. Annars är de om de finns begangat

svetsdiff !!!

Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2012
#6
Kolla om de finns på mekonomen. Brukar vara betydliga prisskillnader smile

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

258 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#7
gumsar skrev:
Kolla om de finns på mekonomen. Brukar vara betydliga prisskillnader smile

ca 2000:- st på laga.se vore ju bra om man visste vilken och om de räckte o byta den ena tongue


Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2012
#8
Tänk på att du måste ha vxllådsolja också. Är det automat du kör?

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2012
#9
Okej men om damaskerna är trasiga så får du nog byta båda axlarna du. Och om det är grön gegga du menar så är det från knuten men om det är SVART olja så är det från växellådan och då är packningarna i drivaxlarna troligen dåliga

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

2 266 Inlägg
15 maj 2012
#10
Rinner inte ut så mycke olja när man drar ur drivaxeln på v70 modellen
Lättbyta är dom med. Räcker att lossa spindeln så fjäderbenet kan dras ut sen den lilla skruv i mitten på navet och sen ett brytjärn mellan låda och knuten så ploppar man ut den ur lådan(vänster sida). Höger sida har du två skruvar till stödlagret men annars lika som vänstersida.

svetsdiff !!!

258 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#11
gumsar skrev:
Okej men om damaskerna är trasiga så får du nog byta båda axlarna du. Och om det är grön gegga du menar så är det från knuten men om det är SVART olja så är det från växellådan och då är packningarna i drivaxlarna troligen dåliga

Det är svart olja ja. ingen gegga. okej så båda axlarna alltså. rinner oljan ur när man drar ur axlarna eller? och när ja sätter i nya axlar så är de packning på dom då eller? japp ja kör automat.


258 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#12
PMPerformance skrev:
Rinner inte ut så mycke olja när man drar ur drivaxeln på v70 modellen
Lättbyta är dom med. Räcker att lossa spindeln så fjäderbenet kan dras ut sen den lilla skruv i mitten på navet och sen ett brytjärn mellan låda och knuten så ploppar man ut den ur lådan(vänster sida). Höger sida har du två skruvar till stödlagret men annars lika som vänstersida.

okej.. de låter ju inte så komplicerat... bra det är med forum o grabbar som kan hjälpa till smile


2 266 Inlägg
15 maj 2012
#13
Den svarta olja är gammalt drivknutsfett, automat ska ha röd olja. Kommer rinna ur nån dl har själv bytt drivaxlar på fler s/v70 och min vita v70n d5

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
15 maj 2012
#14
kaihaj skrev:
PMPerformance skrev:
Rinner inte ut så mycke olja när man drar ur drivaxeln på v70 modellen
Lättbyta är dom med. Räcker att lossa spindeln så fjäderbenet kan dras ut sen den lilla skruv i mitten på navet och sen ett brytjärn mellan låda och knuten så ploppar man ut den ur lådan(vänster sida). Höger sida har du två skruvar till stödlagret men annars lika som vänstersida.

okej.. de låter ju inte så komplicerat... bra det är med forum o grabbar som kan hjälpa till smile

Nej Volvos framvagn är ganska smidig och lättskruvad med.
Ja de är väl så man lär göra sprida kunskapen
Senast redigerat av PMPerformance (15 maj 2012)

svetsdiff !!!

258 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#15
PMPerformance skrev:
Den svarta olja är gammalt drivknutsfett, automat ska ha röd olja. Kommer rinna ur nån dl har själv bytt drivaxlar på fler s/v70 och min vita v70n d5

okej får väl beställa axlar o byta.. men ni är rätt säkra på att de är detta som e felet nu då. lite dyrt annars för ingen nytta tongue


Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2012
#16
Ja då ska de sluta läcka. Iochmed att det läckt nu och det kommer rinna lite när du plockar ut drivaxlarna så har du ett litet problem. Automatlådor är extremt känsliga för fel oljemängd och du ska alltid ha i korrekt mängd olja i lådan. Men jag hade nog mätt upp hur mycket olja jag får ut och sen slagit i samma mängd ny olja + ca 1 dl om det ser väldigt söligt ut. Du får bedöma lite hur mycket som kan ha läckt ut.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2012
#17
Automatlådan är röd tills den ligger och sölar utanför lådan ja tongue

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

258 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#18
gumsar skrev:
Ja då ska de sluta läcka. Iochmed att det läckt nu och det kommer rinna lite när du plockar ut drivaxlarna så har du ett litet problem. Automatlådor är extremt känsliga för fel oljemängd och du ska alltid ha i korrekt mängd olja i lådan. Men jag hade nog mätt upp hur mycket olja jag får ut och sen slagit i samma mängd ny olja + ca 1 dl om det ser väldigt söligt ut. Du får bedöma lite hur mycket som kan ha läckt ut.

finns de ingen olje sticka då?


Tekniker
552 Inlägg
15 maj 2012
#19
Jag hade inne en bil igår senast som jag bytte en drivaxel på för att den skakade i 80-90 men endast vid gaspådrag.  Knutarna var dåliga på ena axeln + att undre motorfäste slitits av av vibrationerna.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

2 266 Inlägg
15 maj 2012
#20
Ja de kan jag säga till 100procent att dom inre knutarna är slut när bilen hoppar och vibrerar kraftigt när man gasar, hände så på min vita v70n så de vart två nya inre knutar hitta beganagade. Ja du kan beställa nya packboxar om du vill samtidigt som du byter drivaxel

svetsdiff !!!


Sök