Jag tänkte bara svara på ämnet som varit uppe, även om jag förstår att det inte är av intresse för dig trådskaparen. Anledningen till att det tagit lite tid är att jag ville fråga bilprovningen själva om statistiken, men deras kundtjänst har knappast nattjour!
Och med facit i hand, dom i kundtjänsten hade inte någon vidare koll på sin egen statistik heller för den delen. När det står att en modell har exempelvis 33% modellrelaterade fel skall inte det tolkas som att "var tredje bil har fått en anmärkning på grund av modellrelaterade fel", utan att 33% av dom bilarna som
fått en anmärkning har fått så på grund av modellrelaterade fel. Jag tar ett exempel, och anonymiserar bilarna för att inte väcka några diskussioner om specifika bilmärken: Bil A och bil B.
Bil A: 33% modellrelaterade fel, 106 testade bilar med en genomsnittlig mätarställning på 16.700mil.
Bil B: 14% modellrelaterade fel, 405 testade bilar med en genomsnittlig mätarställning på 8.900mil.
I exemplet antar jag också att i exempel A har 30 bilar fått en anmärkning och i exempel B har 200 bilar fått en anmärkning. Resultatet blir alltså:
Bil A: 10 (33% av 30) bilar har fått en modellrelaterad anmärkning, alltså cirka 10% av dom testade bilarna.
Bil B: 28 (14% av 200) bilar har fått en modellrelaterad anmärkning, vilket blir cirka 7% av dom testade bilarna.
Masquerade antog att desto fler modellrelaterade anmärkningar desto oftare behöver bilen besöka verkstaden och desto dyrare blir den i drift. I praktiken är det inte nödvändigtvis så, som exemplet visar är skillnaden mellan modellen "Bil A" och "Bil B" bara 3% i praktiken trots att den är 19% om man tänker som Masquerade gör.
******************************************************************************************
Sedan finns det mer saker att ta hänsyn till, nämligen vad dom anmärker på. Här var det faktiskt kanon att BMW 5-serie 2007 kom upp, för den är ett bra exempel.
Modellen har problem med framvagnen, det är spindel och styrleder som står för i princip alla dessa anmärkningar på den modellen. Det är dock ett relativt billigt fel att åtgärda, 1000-1500:- per sida.
En annan modell kanske har färre modellrelaterade fel, och färre faktiska fel enligt mitt räkneexempel ovan, men dom fel som uppkommer är dyrare att åtgärda. Som till exempel en bil med luftfjädring, krånglar denna är det inget billigt eller enkelt att laga. Det vill säga trots att modellen klarar sig bättre i Bilprovningens statistik kan den bli betydligt dyrare att äga i praktiken.
******************************************************************************************
Det var därför jag reagerade på vad Masquerade skrev, den informationen han påstod sig läsa ut ur Bilprovningens statistik behöver inte betyda att BMW varken är mindre pålitlig eller blir dyrare i drift än någon annan och därmed tycker jag inte man kan dra dom slutsatserna han gjorde. Nu vet vi tyvärr inte hur det faktiskt står till, för vi har inte alla siffror för respektive modell utan i mitt exempel ovan räknade jag med påhittade siffror.
Det var detta jag syftade på tidigare, jag har aldrig påstått att statistiken är vinklad åt något håll utan jag har tvärt om hävdat den raka motsatsen: Att det är rådata som det är upp till läsaren att tolka, och vi var inte överens om hur man gör så.
Nu hoppas jag bara att ovanstående är av intresse för någon.