Tips om B230FT Trim

R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
17 maj 2012 · 334 Inlägg

Hej alla pojkar och flickor har köpt en B230FT Motor som ska renoveras och trimma vidare på men ska regga motorn först i 740 i org utförande men sen ska det trimmas på massor men är lite osäker på vilket sprut man ska köra med och koppling samt kamaxel??? ska ju köra med bmw ZF vxl och är ute efter 400-500hk och vore tacksam för tips vad jag behöver köpa men en Hx40 Turbo finns redan i mina planer big_smile
Har en bakaxel från 945 Turbo "Aut" Diffad som jag tänkte montera på min 740 men är det 1041 bakaxel på automatarna???? Vilken diff reg ni tongue

Tacksam för alla tips och tricks ha det fint Mvh Krille big_smile

phille18
22 maj 2012 · 179 Inlägg

Insprutningsystem, ska du inte mappa själv, så kolla upp vad din mappare föredrar.
Personligen kör jag på VEMS och är mycket nöjd.

Kamaxel kan han som portar toppen till dig, välja.

1041, slungdiffad bakaxel kan du kasta i skogen och köpa en locker diff.

Koppling, först kan du hitta ett bättre svänghjul, se vilken tryckplatta som passar samt klarar av effekten.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
D_Carlsson Bonntrimmare
22 maj 2012 · 620 Inlägg

M90 ska palla den effekten det är oftast skit bakom spakarna som knäcker lådor. jag vet flera som kör
osvetsad m90 med 400+ och det håller.
som phille skrev om bakaxeln skaffa en aussi, torsen eller svetsa skiten men ge dig inte in på volvos orginal diffar för det kommer du ångra...

jo sist men inte minst det kommer kosta dig vansinniga pengar att få en 230ft att hålla mer än ett pull i bänken på mer än 400hk så välj en annan motor! kanske en T6a eller nått

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
zemet
22 maj 2012 · 4 061 Inlägg

Diffen skulle jag rekomendera dig en aussielocker/spartanlocker. Billigast och bäst! Klarar 500 hk.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
kimb0 MOPAR
23 maj 2012 · 44 Inlägg

D_Carlsson skrev:
jo sist men inte minst det kommer kosta dig vansinniga pengar att få en 230ft att hålla mer än ett pull i bänken på mer än 400hk så välj en annan motor! kanske en T6a eller nått

jo lr så köper han h-profilare så kmr de ju hålla bra mycke bättre......

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 maj 2012 · 2 390 Inlägg

D_Carlsson skrev:
M90 ska palla den effekten det är oftast skit bakom spakarna som knäcker lådor.

Kunde inte sagt det bättre själv

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 maj 2012 · 2 390 Inlägg

kimb0 skrev:

D_Carlsson skrev:
jo sist men inte minst det kommer kosta dig vansinniga pengar att få en 230ft att hålla mer än ett pull i bänken på mer än 400hk så välj en annan motor! kanske en T6a eller nått

jo lr så köper han h-profilare så kmr de ju hålla bra mycke bättre......

H-profil kostar ju i runda slängar runt 8k på spm. Plus massa annat som man ska ha till, så 8k är en bra början till att stoppa i nån annan motor. Men vill han ha b230 så visst

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
D_Carlsson Bonntrimmare
23 maj 2012 · 620 Inlägg

kimb0 skrev:

D_Carlsson skrev:
jo sist men inte minst det kommer kosta dig vansinniga pengar att få en 230ft att hålla mer än ett pull i bänken på mer än 400hk så välj en annan motor! kanske en T6a eller nått

jo lr så köper han h-profilare så kmr de ju hålla bra mycke bättre......

Mmmmm jätte mycke typ 50hk innan det är dags att byta kolvar!!
En 500hk 230ft lär kosta runt 100 000kr om man kan göra e del grejor själv!!!

Senast redigerat av D_Carlsson (23 maj 2012)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
kimb0 MOPAR
23 maj 2012 · 44 Inlägg

D_Carlsson skrev:

kimb0 skrev:

D_Carlsson skrev:
jo sist men inte minst det kommer kosta dig vansinniga pengar att få en 230ft att hålla mer än ett pull i bänken på mer än 400hk så välj en annan motor! kanske en T6a eller nått

jo lr så köper han h-profilare så kmr de ju hålla bra mycke bättre......

Mmmmm jätte mycke typ 50hk innan det är dags att byta kolvar!!
En 500hk 230ft lär kosta runt 100 000kr om man kan göra e del grejor själv!!!

de va lustigt att de bara håller för så lite... vet en i usa som kört ca 400 hk+ med lustgas i 4 år med endast svarvade
kolvar. håller man bara koll på soppa blandning håller de bra. men ja kanske har fel men du borde läsa lite på sävarturbo. ja sj gör allt förutom förutom toppdeckning av blocket wink....
sen beror de även på vilken årgång blocket har... org kolvar pallar 400 hk men sen e de dags o byta.

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
23 maj 2012 · 334 Inlägg

kimb0 skrev:

D_Carlsson skrev:
jo sist men inte minst det kommer kosta dig vansinniga pengar att få en 230ft att hålla mer än ett pull i bänken på mer än 400hk så välj en annan motor! kanske en T6a eller nått

jo lr så köper han h-profilare så kmr de ju hålla bra mycke bättre......

Hade tänkt en T5 men har inte den tid och orken så mkt jobb och dessutom så ska jag total renovera B230FT med smidda kolvar och stakar och fixar toppen och det går kränma ur bra med effekt ur dom B230 wink men runt 400hk vore inte fy skam wink

R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
23 maj 2012 · 334 Inlägg

phille18 skrev:
Insprutningsystem, ska du inte mappa själv, så kolla upp vad din mappare föredrar.
Personligen kör jag på VEMS och är mycket nöjd.

Kamaxel kan han som portar toppen till dig, välja.

1041, slungdiffad bakaxel kan du kasta i skogen och köpa en locker diff.

Koppling, först kan du hitta ett bättre svänghjul, se vilken tryckplatta som passar samt klarar av effekten.

Tror det blir VEMS oxså och torsendiff wink

zemet
23 maj 2012 · 4 061 Inlägg

D_Carlsson skrev:

kimb0 skrev:

D_Carlsson skrev:
jo sist men inte minst det kommer kosta dig vansinniga pengar att få en 230ft att hålla mer än ett pull i bänken på mer än 400hk så välj en annan motor! kanske en T6a eller nått

jo lr så köper han h-profilare så kmr de ju hålla bra mycke bättre......

Mmmmm jätte mycke typ 50hk innan det är dags att byta kolvar!!
En 500hk 230ft lär kosta runt 100 000kr om man kan göra e del grejor själv!!!

100K är nog lite extremt.  Här är dalles guide här på garaget, han är inte färdig än men bottendel för 600 hk gick på 21K

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 11&p=7

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
23 maj 2012 · 4 061 Inlägg

Turbo_Krille87 skrev:

phille18 skrev:
Insprutningsystem, ska du inte mappa själv, så kolla upp vad din mappare föredrar.
Personligen kör jag på VEMS och är mycket nöjd.

Kamaxel kan han som portar toppen till dig, välja.

1041, slungdiffad bakaxel kan du kasta i skogen och köpa en locker diff.

Koppling, först kan du hitta ett bättre svänghjul, se vilken tryckplatta som passar samt klarar av effekten.

Tror det blir VEMS oxså och torsendiff wink

Varför torsen iställe för aussie? Kostar ju 3 ggr mer och vad jag har förstått så är dom inte direkt bättre, iaf inte så att det är motiverat att lägga tre gånger pengarna.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
24 maj 2012 · 2 390 Inlägg

zemet skrev:

Turbo_Krille87 skrev:

phille18 skrev:
Insprutningsystem, ska du inte mappa själv, så kolla upp vad din mappare föredrar.
Personligen kör jag på VEMS och är mycket nöjd.

Kamaxel kan han som portar toppen till dig, välja.

1041, slungdiffad bakaxel kan du kasta i skogen och köpa en locker diff.

Koppling, först kan du hitta ett bättre svänghjul, se vilken tryckplatta som passar samt klarar av effekten.

Tror det blir VEMS oxså och torsendiff wink

Varför torsen iställe för aussie? Kostar ju 3 ggr mer och vad jag har förstått så är dom inte direkt bättre, iaf inte så att det är motiverat att lägga tre gånger pengarna.

Inte direkt bättre?, Har du kör en bil med torsen och en med aussie?Torsen diffar funkar skit bra

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
zemet
24 maj 2012 · 4 061 Inlägg

_Performance_ skrev:

zemet skrev:

Turbo_Krille87 skrev:

Tror det blir VEMS oxså och torsendiff wink

Varför torsen iställe för aussie? Kostar ju 3 ggr mer och vad jag har förstått så är dom inte direkt bättre, iaf inte så att det är motiverat att lägga tre gånger pengarna.

Inte direkt bättre?, Har du kör en bil med torsen och en med aussie?Torsen diffar funkar skit bra

Nej har aldrig kört en torsen diff så det är därför jag undrar vad det är med dom som är bättre än lockern?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
24 maj 2012 · 2 390 Inlägg

zemet skrev:

_Performance_ skrev:

zemet skrev:

Varför torsen iställe för aussie? Kostar ju 3 ggr mer och vad jag har förstått så är dom inte direkt bättre, iaf inte så att det är motiverat att lägga tre gånger pengarna.

Inte direkt bättre?, Har du kör en bil med torsen och en med aussie?Torsen diffar funkar skit bra

Nej har aldrig kört en torsen diff så det är därför jag undrar vad det är med dom som är bättre än lockern?

för det första, hållbarheten. Den tål riktigt mycket med vrid. Och för det andra hur kul är det att köra runt med en aussie? blir drygt efter ett tag att höra den kugga över hela tiden

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
D_Carlsson Bonntrimmare
24 maj 2012 · 620 Inlägg

kimb0 skrev:

D_Carlsson skrev:

kimb0 skrev:

jo lr så köper han h-profilare så kmr de ju hålla bra mycke bättre......

Mmmmm jätte mycke typ 50hk innan det är dags att byta kolvar!!
En 500hk 230ft lär kosta runt 100 000kr om man kan göra e del grejor själv!!!

de va lustigt att de bara håller för så lite... vet en i usa som kört ca 400 hk+ med lustgas i 4 år med endast svarvade
kolvar. håller man bara koll på soppa blandning håller de bra. men ja kanske har fel men du borde läsa lite på sävarturbo. ja sj gör allt förutom förutom toppdeckning av blocket wink....
sen beror de även på vilken årgång blocket har... org kolvar pallar 400 hk men sen e de dags o byta.

Ja det var ju det jag skrev 400hk med bytta stakar och sen 50hk till (450) så lever ju kolvarna också bristningsgränsen;)

100K då räknar jag nya grejor och inte omslipade folkrace kammar å skit. Eller någon som mappar gratis 100k är räknat med vita tjänster med kvitton å grejor ifrån butik

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
24 maj 2012 · 334 Inlägg

zemet skrev:

Turbo_Krille87 skrev:

phille18 skrev:
Insprutningsystem, ska du inte mappa själv, så kolla upp vad din mappare föredrar.
Personligen kör jag på VEMS och är mycket nöjd.

Kamaxel kan han som portar toppen till dig, välja.

1041, slungdiffad bakaxel kan du kasta i skogen och köpa en locker diff.

Koppling, först kan du hitta ett bättre svänghjul, se vilken tryckplatta som passar samt klarar av effekten.

Tror det blir VEMS oxså och torsendiff wink

Varför torsen iställe för aussie? Kostar ju 3 ggr mer och vad jag har förstått så är dom inte direkt bättre, iaf inte så att det är motiverat att lägga tre gånger pengarna.

Ok men va äre som är så mkt bättre med aussie då??? Va kostar dom då och vart köper man dom då??? big_smile

Aga_Diff Bärs!
24 maj 2012 · 3 456 Inlägg

D_Carlsson skrev:

kimb0 skrev:

D_Carlsson skrev:
Mmmmm jätte mycke typ 50hk innan det är dags att byta kolvar!!
En 500hk 230ft lär kosta runt 100 000kr om man kan göra e del grejor själv!!!

de va lustigt att de bara håller för så lite... vet en i usa som kört ca 400 hk+ med lustgas i 4 år med endast svarvade
kolvar. håller man bara koll på soppa blandning håller de bra. men ja kanske har fel men du borde läsa lite på sävarturbo. ja sj gör allt förutom förutom toppdeckning av blocket wink....
sen beror de även på vilken årgång blocket har... org kolvar pallar 400 hk men sen e de dags o byta.

Ja det var ju det jag skrev 400hk med bytta stakar och sen 50hk till (450) så lever ju kolvarna också bristningsgränsen;)

100K då räknar jag nya grejor och inte omslipade folkrace kammar å skit. Eller någon som mappar gratis 100k är räknat med vita tjänster med kvitton å grejor ifrån butik

Bromsad effekt, 541WHP/726Wnm| http://www.garaget.org/?car=83440
Bromsad effekt, 440WHP/550Wnm| http://www.garaget.org/?car=211054
På FK kolvar, FT & FK är väl same shit...

Senast redigerat av Aga_Diff (24 maj 2012)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
zemet
24 maj 2012 · 4 061 Inlägg

Turbo_Krille87 skrev:

zemet skrev:

Turbo_Krille87 skrev:
Tror det blir VEMS oxså och torsendiff wink

Varför torsen iställe för aussie? Kostar ju 3 ggr mer och vad jag har förstått så är dom inte direkt bättre, iaf inte så att det är motiverat att lägga tre gånger pengarna.

Ok men va äre som är så mkt bättre med aussie då??? Va kostar dom då och vart köper man dom då??? big_smile

Jag vet inte om det finns några fördelar med aussielockern över torsen diffen mer än prismässigt. aussien kostar 3500:- och torsen går på 10K.

Aussielockern låser när du gasar alltid så man kan behöva vänja sig lite om man gasar i låg hastighet och svänger mycket. Ska klara 500 hk så räcker till dom flesta bilar. 

Jag tror inte det är värt att lägga 3 gånger pengarna på en torsen om du inte ska upp i över 500 hk men har ingen erfarenhet av torsen alls så någon annan kanske kan förklara bättre varför dom är värda 3 ggr mer.

Aussien är väldigt lätt att montera också, kanske eventuellt är en liten fördel över torsen diffen.

Aussien är som att köra aga diffat när du vill ha agadiff och vanligt när du inte vill ha det:) Min bror har en i sin 740 tic och han är extremt nöjd med den och jag ska skaffa en när skatteåterbäringen kommer:)

bakaxel.se köpte min bror ifrån, han var väldigt bra att ha och göra med och snabb leverans så han kan jag rekommendera. Han säljer även torsen och en hel del andra diffsystem så bästa är kanske att ringa och prata med han. Men du får lägga runt 10K om du ska ha någon annan diff än aussie lr aga.

Senast redigerat av zemet (24 maj 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang