3466
Sök

Tips om B230FT Trim

Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#21
zemet skrev:
Turbo_Krille87 skrev:
zemet skrev:

Varför torsen iställe för aussie? Kostar ju 3 ggr mer och vad jag har förstått så är dom inte direkt bättre, iaf inte så att det är motiverat att lägga tre gånger pengarna.

Ok men va äre som är så mkt bättre med aussie då??? Va kostar dom då och vart köper man dom då??? big_smile

Jag vet inte om det finns några fördelar med aussielockern över torsen diffen mer än prismässigt. aussien kostar 3500:- och torsen går på 10K.

Aussielockern låser när du gasar alltid så man kan behöva vänja sig lite om man gasar i låg hastighet och svänger mycket. Ska klara 500 hk så räcker till dom flesta bilar. 

Jag tror inte det är värt att lägga 3 gånger pengarna på en torsen om du inte ska upp i över 500 hk men har ingen erfarenhet av torsen alls så någon annan kanske kan förklara bättre varför dom är värda 3 ggr mer.

Aussien är väldigt lätt att montera också, kanske eventuellt är en liten fördel över torsen diffen.

Aussien är som att köra aga diffat när du vill ha agadiff och vanligt när du inte vill ha det:) Min bror har en i sin 740 tic och han är extremt nöjd med den och jag ska skaffa en när skatteåterbäringen kommer:)

bakaxel.se köpte min bror ifrån, han var väldigt bra att ha och göra med och snabb leverans så han kan jag rekommendera. Han säljer även torsen och en hel del andra diffsystem så bästa är kanske att ringa och prata med han. Men du får lägga runt 10K om du ska ha någon annan diff än aussie lr aga.

Hittade den på bakaxeldelar.se ska beställa Aussien diffen men tack för tipset då tongue bara hinka i turbo motorn sen ut å leka som aldrig för tongue

462 Inlägg
24 maj 2012
#22
_Performance_ skrev:
D_Carlsson skrev:
M90 ska palla den effekten det är oftast skit bakom spakarna som knäcker lådor.

Kunde inte sagt det bättre själv

Varför M90? En zf låda omsvetsad att passa ett b230 block är inte mycket dyrare och vill man karateväxla och inte behöva oroa sig så mycket om lådan så är en zf att föredra!


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 maj 2012
#23
grillchips skrev:
_Performance_ skrev:
D_Carlsson skrev:
M90 ska palla den effekten det är oftast skit bakom spakarna som knäcker lådor.

Kunde inte sagt det bättre själv

Varför M90? En zf låda omsvetsad att passa ett b230 block är inte mycket dyrare och vill man karateväxla och inte behöva oroa sig så mycket om lådan så är en zf att föredra!

Nu utgår ja ifrån att du kört och testat båda lådorna?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 maj 2012
#24
zemet skrev:
Turbo_Krille87 skrev:
zemet skrev:

Varför torsen iställe för aussie? Kostar ju 3 ggr mer och vad jag har förstått så är dom inte direkt bättre, iaf inte så att det är motiverat att lägga tre gånger pengarna.

Ok men va äre som är så mkt bättre med aussie då??? Va kostar dom då och vart köper man dom då??? big_smile

Jag vet inte om det finns några fördelar med aussielockern över torsen diffen mer än prismässigt. aussien kostar 3500:- och torsen går på 10K.

Aussielockern låser när du gasar alltid så man kan behöva vänja sig lite om man gasar i låg hastighet och svänger mycket. Ska klara 500 hk så räcker till dom flesta bilar. 

Jag tror inte det är värt att lägga 3 gånger pengarna på en torsen om du inte ska upp i över 500 hk men har ingen erfarenhet av torsen alls så någon annan kanske kan förklara bättre varför dom är värda 3 ggr mer.

Aussien är väldigt lätt att montera också, kanske eventuellt är en liten fördel över torsen diffen.

Aussien är som att köra aga diffat när du vill ha agadiff och vanligt när du inte vill ha det:) Min bror har en i sin 740 tic och han är extremt nöjd med den och jag ska skaffa en när skatteåterbäringen kommer:)

bakaxel.se köpte min bror ifrån, han var väldigt bra att ha och göra med och snabb leverans så han kan jag rekommendera. Han säljer även torsen och en hel del andra diffsystem så bästa är kanske att ringa och prata med han. Men du får lägga runt 10K om du ska ha någon annan diff än aussie lr aga.

Säger inte att aussie är skit, men att köpa en sån för 3500:- skulle ja inte göra. Då kan man enligt mig lika gärna köra svetsdiff.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

462 Inlägg
24 maj 2012
#25
_Performance_ skrev:
grillchips skrev:
_Performance_ skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv

Varför M90? En zf låda omsvetsad att passa ett b230 block är inte mycket dyrare och vill man karateväxla och inte behöva oroa sig så mycket om lådan så är en zf att föredra!

Nu utgår ja ifrån att du kört och testat båda lådorna?

Nej det har jag ej, men de som rasar zf lådor kör med rätt mycket mos.. vet ingen som har rasat en zf på 300 hk, men en m90 har många rasat med den effekten.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 maj 2012
#26
grillchips skrev:
_Performance_ skrev:
grillchips skrev:

Varför M90? En zf låda omsvetsad att passa ett b230 block är inte mycket dyrare och vill man karateväxla och inte behöva oroa sig så mycket om lådan så är en zf att föredra!

Nu utgår ja ifrån att du kört och testat båda lådorna?

Nej det har jag ej, men de som rasar zf lådor kör med rätt mycket mos.. vet ingen som har rasat en zf på 300 hk, men en m90 har många rasat med den effekten.

Kan börja med att säga att ZF är bra, men att den kostar lika mkt som M90 nu för tiden är lite fel. Dom säljer m90 dyrt är för att dom lever inte i verkligheten. Direkt när ZF kom sjönk priset på M90, idag kan man få en m90 för runt 1½-2 tusen. För det andra när inte ZF var lika populär till volvo körde alla m90 och det höll bra osv, sen helt plötsligt dyker ZF upp och alla säger att M90 är skit. Det är en ond cirkel som går runt på garaget, en kille rasar sin låda och säger det är skit att dom inte håller, nästa kille ser det och skriver det vidare osv.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2012
#27
grillchips skrev:
_Performance_ skrev:
D_Carlsson skrev:
M90 ska palla den effekten det är oftast skit bakom spakarna som knäcker lådor.

Kunde inte sagt det bättre själv

Varför M90? En zf låda omsvetsad att passa ett b230 block är inte mycket dyrare och vill man karateväxla och inte behöva oroa sig så mycket om lådan så är en zf att föredra!

1= vill man kosta på sig 7-8000kr för att byta låda så är zf jättebra investering
2= vill man varva typ 3000rpm i 10-110 så är zf de rätta



därför håller jag mig lite kvar vid m90.
med bra koppling å rätt man vid spakarna tål dom rätt bra med stryck.
å jag vill inte ha en växel mindre som de blir med zf när man kollar utväxlingarna på växlarna, då kan jag lika gärna köra med m90in på 4an.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 maj 2012
#28
Xuri skrev:
grillchips skrev:
_Performance_ skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv

Varför M90? En zf låda omsvetsad att passa ett b230 block är inte mycket dyrare och vill man karateväxla och inte behöva oroa sig så mycket om lådan så är en zf att föredra!

1= vill man kosta på sig 7-8000kr för att byta låda så är zf jättebra investering
2= vill man varva typ 3000rpm i 10-110 så är zf de rätta



därför håller jag mig lite kvar vid m90.
med bra koppling å rätt man vid spakarna tål dom rätt bra med stryck.
å jag vill inte ha en växel mindre som de blir med zf när man kollar utväxlingarna på växlarna, då kan jag lika gärna köra med m90in på 4an.

Tack för lite backup smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2012
#29
grillchips skrev:
_Performance_ skrev:
grillchips skrev:

Varför M90? En zf låda omsvetsad att passa ett b230 block är inte mycket dyrare och vill man karateväxla och inte behöva oroa sig så mycket om lådan så är en zf att föredra!

Nu utgår ja ifrån att du kört och testat båda lådorna?

Nej det har jag ej, men de som rasar zf lådor kör med rätt mycket mos.. vet ingen som har rasat en zf på 300 hk, men en m90 har många rasat med den effekten.

ska vi dra den paralellen vet jag fleratalet med orginal 740isar har kört diverse bakaxelhaverier.

jag har kört med 3++hk nu i 3 år å inte dragit av en ända drivaxel ellle ens bytt bakaxeln på 29000mil....

beror precis vem fan som spakar och kringutrustningen.

en zf + koppling + svänghjul så pratar vi 7-8000kr...


4 146 Inlägg
24 maj 2012
#30
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:
grillchips skrev:

Varför M90? En zf låda omsvetsad att passa ett b230 block är inte mycket dyrare och vill man karateväxla och inte behöva oroa sig så mycket om lådan så är en zf att föredra!

1= vill man kosta på sig 7-8000kr för att byta låda så är zf jättebra investering
2= vill man varva typ 3000rpm i 10-110 så är zf de rätta



därför håller jag mig lite kvar vid m90.
med bra koppling å rätt man vid spakarna tål dom rätt bra med stryck.
å jag vill inte ha en växel mindre som de blir med zf när man kollar utväxlingarna på växlarna, då kan jag lika gärna köra med m90in på 4an.

Tack för lite backup smile

Sitter här och drömmer om vad jag ska göra med min bil när jag pluggat klart och har lite pengar att lägga:) Men jag skulle vilja varva 3000 varv i 150. Finns det någon bra sexväxlad låda som passar b230 eller T6 alt T5?


Bonntrimmare
620 Inlägg
29 maj 2012
#31
zemet skrev:
_Performance_ skrev:
Xuri skrev:
1= vill man kosta på sig 7-8000kr för att byta låda så är zf jättebra investering
2= vill man varva typ 3000rpm i 10-110 så är zf de rätta



därför håller jag mig lite kvar vid m90.
med bra koppling å rätt man vid spakarna tål dom rätt bra med stryck.
å jag vill inte ha en växel mindre som de blir med zf när man kollar utväxlingarna på växlarna, då kan jag lika gärna köra med m90in på 4an.

Tack för lite backup smile

Sitter här och drömmer om vad jag ska göra med min bil när jag pluggat klart och har lite pengar att lägga:) Men jag skulle vilja varva 3000 varv i 150. Finns det någon bra sexväxlad låda som passar b230 eller T6 alt T5?

det är nog lättare att byta bakaxel utväxling! min Bmw 540 har 6 växlad manuell och den har 0,82 på sexan nästan exakt samma som en m90 men den har 1:2,93 i bakaxel utväxling och med det gör den 100@2000rpm 150@3000rpm 200@4000rpm osv du som är ifrån uddevalla kanske har sett den på racen mörkgrönmetallic + rost big_smile

Grillchips: så du menar att folk inte lyckas köra livet ur zf lådor där dom sitter orginal i bmw med 190hk? för du tror väl inte på blodigt allvar att alla lådor det står zf på är ifrån högprestand bilar som M3 osv:lol:
Senast redigerat av D_Carlsson (29 maj 2012)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

462 Inlägg
29 maj 2012
#33
D_Carlsson skrev:
zemet skrev:
_Performance_ skrev:

Tack för lite backup smile

Sitter här och drömmer om vad jag ska göra med min bil när jag pluggat klart och har lite pengar att lägga:) Men jag skulle vilja varva 3000 varv i 150. Finns det någon bra sexväxlad låda som passar b230 eller T6 alt T5?

det är nog lättare att byta bakaxel utväxling! min Bmw 540 har 6 växlad manuell och den har 0,82 på sexan nästan exakt samma som en m90 men den har 1:2,93 i bakaxel utväxling och med det gör den 100@2000rpm 150@3000rpm 200@4000rpm osv du som är ifrån uddevalla kanske har sett den på racen mörkgrönmetallic + rost big_smile

Grillchips: så du menar att folk inte lyckas köra livet ur zf lådor där dom sitter orginal i bmw med 190hk? för du tror väl inte på blodigt allvar att alla lådor det står zf på är ifrån högprestand bilar som M3 osv:lol:

Neeee det menar jag inte. Fast zf lådan sitter på m3 också? Allt jag säger är att dom verkar hålla bättre vid högre effektuttag. Sen finns det ju en annledning att dom som kör volvo och rasar sina m90 köper zf och det verkar hålla bättre.


Bonntrimmare
620 Inlägg
29 maj 2012
#34
Aga_Diff skrev:
D_Carlsson skrev:
kimb0 skrev:

de va lustigt att de bara håller för så lite... vet en i usa som kört ca 400 hk+ med lustgas i 4 år med endast svarvade
kolvar. håller man bara koll på soppa blandning håller de bra. men ja kanske har fel men du borde läsa lite på sävarturbo. ja sj gör allt förutom förutom toppdeckning av blocket wink....
sen beror de även på vilken årgång blocket har... org kolvar pallar 400 hk men sen e de dags o byta.

Ja det var ju det jag skrev 400hk med bytta stakar och sen 50hk till (450) så lever ju kolvarna också bristningsgränsen;)

100K då räknar jag nya grejor och inte omslipade folkrace kammar å skit. Eller någon som mappar gratis 100k är räknat med vita tjänster med kvitton å grejor ifrån butik

Bromsad effekt, 541WHP/726Wnm| http://www.garaget.org/?car=83440
Bromsad effekt, 440WHP/550Wnm| http://www.garaget.org/?car=211054
På FK kolvar, FT & FK är väl same shit...

jo men kör dom konstant på det ladd trycket å den effekten? ligger dom å nöter på banträffar i högt tempo i timtal å det håller? det tror inte jag å då kan man inte räkna det som att det håller i längden för i sånna fall är det inga problem att köra det på en oöppnad motor med ett bamse agregat å ladda tills man skjuter skiten i bitar vadå den lämmnade kanske 600hk vid ett pull och gick sönder sen räknar du att grejorna håller då också?

Jag har knäckt kolvar stakar å topplocks packningar på orginal effekt i volvos rödblock betyder det att dom inte ens klarar 155hk ???

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Bonntrimmare
620 Inlägg
29 maj 2012
#35
grillchips skrev:
D_Carlsson skrev:
zemet skrev:

Sitter här och drömmer om vad jag ska göra med min bil när jag pluggat klart och har lite pengar att lägga:) Men jag skulle vilja varva 3000 varv i 150. Finns det någon bra sexväxlad låda som passar b230 eller T6 alt T5?

det är nog lättare att byta bakaxel utväxling! min Bmw 540 har 6 växlad manuell och den har 0,82 på sexan nästan exakt samma som en m90 men den har 1:2,93 i bakaxel utväxling och med det gör den 100@2000rpm 150@3000rpm 200@4000rpm osv du som är ifrån uddevalla kanske har sett den på racen mörkgrönmetallic + rost big_smile

Grillchips: så du menar att folk inte lyckas köra livet ur zf lådor där dom sitter orginal i bmw med 190hk? för du tror väl inte på blodigt allvar att alla lådor det står zf på är ifrån högprestand bilar som M3 osv:lol:

Neeee det menar jag inte. Fast zf lådan sitter på m3 också? Allt jag säger är att dom verkar hålla bättre vid högre effektuttag. Sen finns det ju en annledning att dom som kör volvo och rasar sina m90 köper zf och det verkar hålla bättre.

ZF är ju ett märke (typ som volvo eller bosch) som till verkar massa olika växelådor styrväxlar å massa andra grejor.

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Bärs!
3 456 Inlägg
29 maj 2012
#36
D_Carlsson skrev:
jo men kör dom konstant på det ladd trycket å den effekten? ligger dom å nöter på banträffar i högt tempo i timtal å det håller? det tror inte jag å då kan man inte räkna det som att det håller i längden för i sånna fall är det inga problem att köra det på en oöppnad motor med ett bamse agregat å ladda tills man skjuter skiten i bitar vadå den lämmnade kanske 600hk vid ett pull och gick sönder sen räknar du att grejorna håller då också?

Jag har knäckt kolvar stakar å topplocks packningar på orginal effekt i volvos rödblock betyder det att dom inte ens klarar 155hk ???

Nja, det är väl inga bruksbilar längre om man säger så... roll Men det dom kör är på den (eller nära den) effekten. Och nu snackade vi väl om FT kolvar inte håller, Inte hur länge det håller? För i det fallet är det precis som du säger.

Garaget.org peakade 2008.

486 Inlägg
29 maj 2012
#37
zemet skrev:
Jag tror inte det är värt att lägga 3 gånger pengarna på en torsen om du inte ska upp i över 500 hk men har ingen erfarenhet av torsen alls så någon annan kanske kan förklara bättre varför dom är värda 3 ggr mer.

Aussien är väldigt lätt att montera också, kanske eventuellt är en liten fördel över torsen diffen.

Aussien är som att köra aga diffat när du vill ha agadiff och vanligt när du inte vill ha det:) Min bror har en i sin 740 tic och han är extremt nöjd med den och jag ska skaffa en när skatteåterbäringen kommer:)

bakaxel.se köpte min bror ifrån, han var väldigt bra att ha och göra med och snabb leverans så han kan jag rekommendera. Han säljer även torsen och en hel del andra diffsystem så bästa är kanske att ringa och prata med han. Men du får lägga runt 10K om du ska ha någon annan diff än aussie lr aga.

Tre gånger så dyr? En aussielocker kostar 3400:- och en Torsen 6500:-. Alltså är den inte ens dubbelt så dyr.
Krävs lite kunskap att montera förvisso. Det är dessutom två helt olika diffar som är svåra att jämföra rättvist p.g.a att dom är byggda för olika ändamål.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

486 Inlägg
29 maj 2012
#38
Aga_Diff skrev:
D_Carlsson skrev:
jo men kör dom konstant på det ladd trycket å den effekten? ligger dom å nöter på banträffar i högt tempo i timtal å det håller? det tror inte jag å då kan man inte räkna det som att det håller i längden för i sånna fall är det inga problem att köra det på en oöppnad motor med ett bamse agregat å ladda tills man skjuter skiten i bitar vadå den lämmnade kanske 600hk vid ett pull och gick sönder sen räknar du att grejorna håller då också?

Jag har knäckt kolvar stakar å topplocks packningar på orginal effekt i volvos rödblock betyder det att dom inte ens klarar 155hk ???

Nja, det är väl inga bruksbilar längre om man säger så... roll Men det dom kör är på den (eller nära den) effekten. Och nu snackade vi väl om FT kolvar inte håller, Inte hur länge det håller? För i det fallet är det precis som du säger.

Ja det är klart att originalkolvarna håller för 500hk. Speciellt om dom bara går 500meter/10-12sekunder på fullgas åt gången. En del har kört en hel säsong med originalkolvar och dessa effekter eller högre.
Men jag har också sett många som skjutit ringlanden när dom kommit över 500hk.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Bonntrimmare
620 Inlägg
29 maj 2012
#39
Aga_Diff skrev:
D_Carlsson skrev:
jo men kör dom konstant på det ladd trycket å den effekten? ligger dom å nöter på banträffar i högt tempo i timtal å det håller? det tror inte jag å då kan man inte räkna det som att det håller i längden för i sånna fall är det inga problem att köra det på en oöppnad motor med ett bamse agregat å ladda tills man skjuter skiten i bitar vadå den lämmnade kanske 600hk vid ett pull och gick sönder sen räknar du att grejorna håller då också?

Jag har knäckt kolvar stakar å topplocks packningar på orginal effekt i volvos rödblock betyder det att dom inte ens klarar 155hk ???

Nja, det är väl inga bruksbilar längre om man säger så... roll Men det dom kör är på den (eller nära den) effekten. Och nu snackade vi väl om FT kolvar inte håller, Inte hur länge det håller? För i det fallet är det precis som du säger.

Jo lite det jag menade det är ju inte ok om den här killen hade litat på att han inte behövde byta kolvarna för att det var safe och köra dom effekterna på en 8v och skrotat andra dyra delar runt omkring för att alla sa att det var tvär lungt att köra dom effekterna orginal grejor

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2012
#40
grillchips skrev:
D_Carlsson skrev:
zemet skrev:

Sitter här och drömmer om vad jag ska göra med min bil när jag pluggat klart och har lite pengar att lägga:) Men jag skulle vilja varva 3000 varv i 150. Finns det någon bra sexväxlad låda som passar b230 eller T6 alt T5?

det är nog lättare att byta bakaxel utväxling! min Bmw 540 har 6 växlad manuell och den har 0,82 på sexan nästan exakt samma som en m90 men den har 1:2,93 i bakaxel utväxling och med det gör den 100@2000rpm 150@3000rpm 200@4000rpm osv du som är ifrån uddevalla kanske har sett den på racen mörkgrönmetallic + rost big_smile

Grillchips: så du menar att folk inte lyckas köra livet ur zf lådor där dom sitter orginal i bmw med 190hk? för du tror väl inte på blodigt allvar att alla lådor det står zf på är ifrån högprestand bilar som M3 osv:lol:

Neeee det menar jag inte. Fast zf lådan sitter på m3 också? Allt jag säger är att dom verkar hålla bättre vid högre effektuttag. Sen finns det ju en annledning att dom som kör volvo och rasar sina m90 köper zf och det verkar hålla bättre.

du får gärna berätta ett exempel som du personligen känner till där de är ett effektrelaterat problem å m90 låda....

du får gärna förklara flera exempel för mig där de är växeltabbar som har havererat lådorna.....

m90in är jävligt robust om den växlas rätt...

en 6 växlad bmw låda skulle jag kunna tänka mig men nu kan jag m90 å mekar hellre 2 timmar me  haverad sådan än att lägga 7-8000kr på att hänga dit en sådan som jag inte kan ha vid besiktning om bessmannen är kritisk...  volvos låda är en getrag låda för övrigt....



Sök