Underbar historia!!! Blir väldigt nyfiken på vilken besiktning i GBG du åkte på. För den ska jag undvika!
Kan ju berätta om min senaste besiktning!
Första besöket fick jag 2or på skitsaker som t.ex blinkers blinkar för fort och att handbromsen tog lite dåligt (växellådan automat), men sen även bromsar som drar snett och för hög CO-Halt. (fick katastrofala 7.6 i CO)
Fixar allt utom CO-Halten, men löser det istället genom att hälla i 30% etanol och ge lite chok.
När jag kommer till ombes så är det kö... bil efter bil åker in.
När det slutligen är min tur så öppnas en ANNAN port än alla åkt in i, och jag blir invinkad av en tjej i ~25-årsåldern. Hon säger att vi ska åka en provtur i bilen.. SHIT tänker jag eftersom 4" raka rör med pyttedämpare låter ganska högt när man kör snabbare än bilprovningsfart. Att bilen gick som en påse nötter med Etanol i tanken gjorde ju inte saken bättre... en tomgång som pendlade mellan 800 och 1500 varv och skenande temperaturmätare när man står stilla.
Efter en instruktion i hur automatlådan fungerar så åker vi. (detta har jag vart tvungen att visa för ALLA besiktningsmän av nån anledning)
I första svängen hon gör ut från besiktningen så ryker säkringen till blinkersen och bromsljuset. Som tur är det bara jag som la märke till det lilla puffet från säkringsdosan.
"Är framlyktorna för högt ställda? frågar hon sekunden efter... "Nej du har inte ens slagit på lyktorna, det gör man manuellt" svarar jag och har blicken på en liten rökpelare som stiger upp från säkringsdosan strax till vänster om bromspedalen. (säkringen var verkligen helbränd).
Efter en runda så verkar hon nöjd, och tänker antagligen inte på att det är helt knäpptyst när hon trycker på blinkers-spaken.
Hon testar handbromsen som blir godkänd, och åker vidare till eldprovet... CO-Halten!
Hon ställer bilen på tomgång och den låter som en korsning mellan en traktor och en råtrimmad V8.
När värderna börjar komma upp så tittar jag på FEL mätare och läser av ett värde på 12. "Oj, har det blivit sämre!?" säger jag.
Hon pekar på mätaren bredvid som visar 0.1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Grattis, du har bättre värden än en bil MED katalysator" säger hon lite lurigt och går in och hämtar mitt blanka papper
Så ett tips till dom som har problem med CO-halt... tanka Etanol
EDIT: Alla fel utom CO-halten är självklart fixade nu... kan ju inte åka runt i GBG utan blinkers och bromsljus! Då blir man ju en Svensson