3189
Sök

En dag på bilprovningen.....

Evolution Garage
394 Inlägg
2 augusti 2007
Underbar historia!!! Blir väldigt nyfiken på vilken besiktning i GBG du åkte på. För den ska jag undvika! wink

Kan ju berätta om min senaste besiktning!

Första besöket fick jag 2or på skitsaker som t.ex blinkers blinkar för fort och att handbromsen tog lite dåligt (växellådan automat), men sen även bromsar som drar snett och för hög CO-Halt. (fick katastrofala 7.6 i CO)

Fixar allt utom CO-Halten, men löser det istället genom att hälla i 30% etanol och ge lite chok.

När jag kommer till ombes så är det kö... bil efter bil åker in.
När det slutligen är min tur så öppnas en ANNAN port än alla åkt in i, och jag blir invinkad av en tjej i ~25-årsåldern. Hon säger att vi ska åka en provtur i bilen.. SHIT tänker jag eftersom 4" raka rör med pyttedämpare låter ganska högt när man kör snabbare än bilprovningsfart. Att bilen gick som en påse nötter med Etanol i tanken gjorde ju inte saken bättre... en tomgång som pendlade mellan 800 och 1500 varv och skenande temperaturmätare när man står stilla.

Efter en instruktion i hur automatlådan fungerar så åker vi. (detta har jag vart tvungen att visa för ALLA besiktningsmän av nån anledning)
I första svängen hon gör ut från besiktningen så ryker säkringen till blinkersen och bromsljuset. Som tur är det bara jag som la märke till det lilla puffet från säkringsdosan.

"Är framlyktorna för högt ställda? frågar hon sekunden efter... "Nej du har inte ens slagit på lyktorna, det gör man manuellt" svarar jag och har blicken på en liten rökpelare som stiger upp från säkringsdosan strax till vänster om bromspedalen. (säkringen var verkligen helbränd).

Efter en runda så verkar hon nöjd, och tänker antagligen inte på att det är helt knäpptyst när hon trycker på blinkers-spaken.
Hon testar handbromsen som blir godkänd, och åker vidare till eldprovet... CO-Halten!
Hon ställer bilen på tomgång och den låter som en korsning mellan en traktor och en råtrimmad V8.

När värderna börjar komma upp så tittar jag på FEL mätare och läser av ett värde på 12. "Oj, har det blivit sämre!?" säger jag.

Hon pekar på mätaren bredvid som visar 0.1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Grattis, du har bättre värden än en bil MED katalysator" säger hon lite lurigt och går in och hämtar mitt blanka papper big_smile

Så ett tips till dom som har problem med CO-halt... tanka Etanol wink

EDIT: Alla fel utom CO-halten är självklart fixade nu... kan ju inte åka runt i GBG utan blinkers och bromsljus! Då blir man ju en Svensson big_smile
Senast redigerat av barrre (2 augusti 2007)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

91 Inlägg
3 oktober 2007
besiktade förra veckan .. 5 min sen var man inte nervös längre ^^

10 sec före dig...
540 Inlägg
3 oktober 2007
hahaha mycket bra skivet! det var precis som om ma skulle vara där! skriv en bok!

inte kul att råka ut för en sån besiktning! prova nästa gång att ta besiktningen på en fredag kl 1530 eller något alla vill gå hem då och hålla helg!

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 oktober 2007
haha.. riktigt bra berättelse... hade fan dött om det avrit jag...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 oktober 2007
Det är inte lätt att åka Saab, när alla ledsna volvo åkare gör vad som helst för att få se och känna på en saab wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

41 Inlägg
10 januari 2008
barrre skrev:
Underbar historia!!! Blir väldigt nyfiken på vilken besiktning i GBG du åkte på. För den ska jag undvika! wink

Kan ju berätta om min senaste besiktning!

Första besöket fick jag 2or på skitsaker som t.ex blinkers blinkar för fort och att handbromsen tog lite dåligt (växellådan automat), men sen även bromsar som drar snett och för hög CO-Halt. (fick katastrofala 7.6 i CO)

Fixar allt utom CO-Halten, men löser det istället genom att hälla i 30% etanol och ge lite chok.

När jag kommer till ombes så är det kö... bil efter bil åker in.
När det slutligen är min tur så öppnas en ANNAN port än alla åkt in i, och jag blir invinkad av en tjej i ~25-årsåldern. Hon säger att vi ska åka en provtur i bilen.. SHIT tänker jag eftersom 4" raka rör med pyttedämpare låter ganska högt när man kör snabbare än bilprovningsfart. Att bilen gick som en påse nötter med Etanol i tanken gjorde ju inte saken bättre... en tomgång som pendlade mellan 800 och 1500 varv och skenande temperaturmätare när man står stilla.

Efter en instruktion i hur automatlådan fungerar så åker vi. (detta har jag vart tvungen att visa för ALLA besiktningsmän av nån anledning)
I första svängen hon gör ut från besiktningen så ryker säkringen till blinkersen och bromsljuset. Som tur är det bara jag som la märke till det lilla puffet från säkringsdosan.

"Är framlyktorna för högt ställda? frågar hon sekunden efter... "Nej du har inte ens slagit på lyktorna, det gör man manuellt" svarar jag och har blicken på en liten rökpelare som stiger upp från säkringsdosan strax till vänster om bromspedalen. (säkringen var verkligen helbränd).

Efter en runda så verkar hon nöjd, och tänker antagligen inte på att det är helt knäpptyst när hon trycker på blinkers-spaken.
Hon testar handbromsen som blir godkänd, och åker vidare till eldprovet... CO-Halten!
Hon ställer bilen på tomgång och den låter som en korsning mellan en traktor och en råtrimmad V8.

När värderna börjar komma upp så tittar jag på FEL mätare och läser av ett värde på 12. "Oj, har det blivit sämre!?" säger jag.

Hon pekar på mätaren bredvid som visar 0.1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Grattis, du har bättre värden än en bil MED katalysator" säger hon lite lurigt och går in och hämtar mitt blanka papper big_smile

Så ett tips till dom som har problem med CO-halt... tanka Etanol wink

EDIT: Alla fel utom CO-halten är självklart fixade nu... kan ju inte åka runt i GBG utan blinkers och bromsljus! Då blir man ju en Svensson big_smile

HAHA ibland får man ha tur. tack för tipset.

ATMTA
10 januari 2008
Fyyy! Va jobbig besiktining!!!  Hade nog sagt till redan när han började rycka i handbromsen!

Jag råkade ut för något jobbigt med förra bilen.. Jag skulle på besiktning och där får jag reda på att lamda värdet är för högt. Så jag tar bilen till en verkstad för att fixa problemet.
Får tillbaks bilen och åket till besiktning dagen efter.  Där tas jag emot av en stressad man, som kollar vad som va felet med min bil, men då visade det sig att det va samma fel en gång till! Så han tar bilen (jag sitter brevid) och kör för att värma upp den, och då gasar han på som tusan!! Varvade något åt skogen! Jag trodde att hela motorn skulle sprängas, han kollar värdet igen och det är 0,01 för högt... så han tar och underkänner bilen. Man kan säga att jag va lite smått förbannad!
Jag åkte till samma verkstad dagen efter, ber dem att kolla värdet, dem kollar och lamdan är bra, så jag åker direkt till besiktningen.
Men då var det samma förbannade fel!! Så jag tog och åkte direkt till verkstan och bad dem att själva besikta den. Då klara den sig konstigt nog...
Senast redigerat av ATMTA (10 januari 2008)

1 311 Inlägg
10 januari 2008
haha, bästa jag läst här inne!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Volvonörd
1 187 Inlägg
31 januari 2008
tack för en rolig stund på slutet av arbetsdagen.... Så skööönt att skratta så gott!!!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

2 021 Inlägg
Neerd
1 596 Inlägg
31 januari 2008
han som körde in min i bromshallen körde så fort på det lilla guppet innan så att hela fronten låg i marken:(

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

saabtok
1 306 Inlägg
31 januari 2008
haha helt otroligt lollollol

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
31 januari 2008
PeppeVectra skrev:
...Ingen som läste om den besmannen som hittade rost på en S60 som skulle reggbesiktigas för första gången?

Vore intressant att läsa, kan du posta en länk tack ? smile

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

281 Inlägg
31 januari 2008
haha så skön..riktigt duktig på att skriva må jag säga...väldigt intressant läsning

/Deki

399 Inlägg
31 januari 2008
HAHHAHA VIlken go Story!!!!!!! tyvärr så kan det va så på besiktningen :S konstigt att det tog över 1 timma tycker jag. när jag skulle besikta min första bil en 850 så gjick dom igenom bilen TOTALT! allt för att sätta dit en ung kille. fick 4 tvåor och när jag åkte på efter besiktningen så fick ja inte bilen godkänd trots att alla punkter var åtgärdade. Tog med mig pappa dagen efter så gjick den igenom hur lätt som hellst big_smile

VOLVO for life

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
Nismo
758 Inlägg
9 april 2008
Gammal tråd, men fan så rolig historia smile

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
9 april 2008
Gammal tråd, men rolig historia och bra skrivet

Stolt far till Freddy 18/12-08

Saaboholic
3 129 Inlägg
9 april 2008
jag har läst denna berättelsen x antal gånger men garvar fortfarande lika mycket, haha smile

hade en annan fått en sån nisse så vet jag inte vad jag hade gjort haha.

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 302 Inlägg
9 april 2008
Hahahaha det var det roligaste idag höll på att trilla om kull lol
Senast redigerat av fegge_89 (9 april 2008)

Sök