2960
Sök

Trim till B230F?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 maj 2012
#21
jonnielahti skrev:
Mack skrev:
jonnielahti skrev:
du kan ju alltid regga bilen med fk/ftmotor, då är den mycket roligare, satsa på det istället, sugtrim är ju näst intill värdelöst smile

Låter ju som att han inte vill ha turbo..

turbo som är så kul sad

En sug trimmad bil med runt 190+ hk är fan så mkt roligare, enligt mig.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Forummoderator
26 361 Inlägg
24 maj 2012
#22
jonnielahti skrev:
_Performance_ skrev:
jonnielahti skrev:

turbo som är så kul sad

En sug trimmad bil med runt 190+ hk är fan så mkt roligare, enligt mig.

tror inte att man får de ur en b230f.........roll

160-170 hästkrafter får de i alla fall ur folkracemotorerna, och med dem är det ju inga jätteprojekt med.
Men håller med. 190 hästar är ganska hög siffra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

51 Inlägg
24 maj 2012
#23
köp ny bil om du ej har kunskap eller pengar!!! thats it


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 maj 2012
#24
Mack skrev:
jonnielahti skrev:
_Performance_ skrev:

En sug trimmad bil med runt 190+ hk är fan så mkt roligare, enligt mig.

tror inte att man får de ur en b230f.........roll

160-170 hästkrafter får de i alla fall ur folkracemotorerna, och med dem är det ju inga jätteprojekt med.
Men håller med. 190 hästar är ganska hög siffra.

Klart det är en hög siffra, men sa vad ja tyckte var roligast wink

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
24 maj 2012
#25
Söööööööööööööööök!!!!!!!!!!!!!!!!!


Thedriftking
24 maj 2012
#26
190hk är inga problem i en b230f.
Ska du över 230hk så lär du behöva mer motorvolym m.m men då kostar de.

170-180hk kommer du lätt till, räkna med ca 4000:- om du kan porta/plana och montera ventilfjädrar m.m själv
Det du behöver då är typ kam, chip (om du kör lh2.4), extraktor, dubbla ventilfjädrar, sen då klart portad och planad topp (kör på Std 530 som stomme)

1 319 Inlägg
25 maj 2012
#27
Thedriftking skrev:
190hk är inga problem i en b230f.
Ska du över 230hk så lär du behöva mer motorvolym m.m men då kostar de.

170-180hk kommer du lätt till, räkna med ca 4000:- om du kan porta/plana och montera ventilfjädrar m.m själv
Det du behöver då är typ kam, chip (om du kör lh2.4), extraktor, dubbla ventilfjädrar, sen då klart portad och planad topp (kör på Std 530 som stomme)

Någonsin mätt effekten på något sådant bygge eller gissar du bara ?

_----------'

Thedriftking
25 maj 2012
#28
sleepyoh skrev:
Thedriftking skrev:
190hk är inga problem i en b230f.
Ska du över 230hk så lär du behöva mer motorvolym m.m men då kostar de.

170-180hk kommer du lätt till, räkna med ca 4000:- om du kan porta/plana och montera ventilfjädrar m.m själv
Det du behöver då är typ kam, chip (om du kör lh2.4), extraktor, dubbla ventilfjädrar, sen då klart portad och planad topp (kör på Std 530 som stomme)

Någonsin mätt effekten på något sådant bygge eller gissar du bara ?

Mätt och pratat med motorbyggare,
Har mycket rallyvänner, då syster är kartläsare till en 240 Grp.H

vilken volvonööörrd man är!
8 Inlägg
25 maj 2012
#29
sleepyoh skrev:
Thedriftking skrev:
190hk är inga problem i en b230f.
Ska du över 230hk så lär du behöva mer motorvolym m.m men då kostar de.

170-180hk kommer du lätt till, räkna med ca 4000:- om du kan porta/plana och montera ventilfjädrar m.m själv
Det du behöver då är typ kam, chip (om du kör lh2.4), extraktor, dubbla ventilfjädrar, sen då klart portad och planad topp (kör på Std 530 som stomme)

Någonsin mätt effekten på något sådant bygge eller gissar du bara ?

Få voc ut runt 170hk i ett sånt block så få ju Grp. H ut mer så de är inget han bara gissar!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
25 maj 2012
#30
redigbil skrev:
sleepyoh skrev:
Thedriftking skrev:
190hk är inga problem i en b230f.
Ska du över 230hk så lär du behöva mer motorvolym m.m men då kostar de.

170-180hk kommer du lätt till, räkna med ca 4000:- om du kan porta/plana och montera ventilfjädrar m.m själv
Det du behöver då är typ kam, chip (om du kör lh2.4), extraktor, dubbla ventilfjädrar, sen då klart portad och planad topp (kör på Std 530 som stomme)

Någonsin mätt effekten på något sådant bygge eller gissar du bara ?

Få voc ut runt 170hk i ett sånt block så få ju Grp. H ut mer så de är inget han bara gissar!

Med tanke på att 98% av alla på garaget gissar så är det alltid bäst att fråga !

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

192 Inlägg
26 maj 2012
#31
VolvoSotarN skrev:
Tjena! tänkte kika om någon har nån bra idé om bra och "billigt" trim till b230F? Och nej jag vill inte bygga turbo!
Tacksam för svar! smile

Bästa sättet du kan göra utan allt för stor kostnad och bästa effekt är att byta kam och plana den.

här har du bra kammar för en billig peng http://folkraceshop.se/kamaxel-b230-med-fordelarspar

har själv köpt kammar och dom är mycket vassare en alla original kammar. men ska du besikta den snart så vänta med att byta kam. för den kommer att gå riktigt dåligt på tomgång och avgas värdena blir höga med trimkammen


vilken volvonööörrd man är!
8 Inlägg
29 maj 2012
#32
_Performance_ skrev:
redigbil skrev:
sleepyoh skrev:

Någonsin mätt effekten på något sådant bygge eller gissar du bara ?

Få voc ut runt 170hk i ett sånt block så få ju Grp. H ut mer så de är inget han bara gissar!

Med tanke på att 98% av alla på garaget gissar så är det alltid bäst att fråga !

Ja jo de ha du rätt i. smile Ha märkt de, många som prata och skriver glädje siffror.

huh?
10 427 Inlägg
29 maj 2012
#33
Kan tilläggas att den som presterade bästa tid när Svenska Volvo 7/900 Klubben körde Bilsport Superstage för några år sen var just en sugtrimmad 740 GL (127hk på bakhjulen - ~160hk i motorn) trots att det fanns diverse +200hk bilar med och körde.
http://www.forumbilder.se/images/IMG_5368_resize.jpg
"Motorkonf vid bänkingen:

530-topp portad med 38mm avgasventiler

Exktraktorgrenrör o 2,5" fullflödessystem.

KG002-kam, omslipad för 106grader nockvinkel istället för 110 grader.

Org spridare och LMM."

Från: http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=51897 (går att läsa om man har konto)

smile


249 Inlägg
2 juni 2012
#34
vx3 kam .extraktor,2mm planad topp, 2,5 tums rör svetsad diff inga fjädrar, rostig som fan, öppet luft filter! sen har du rally setupen:P


Forummoderator
26 361 Inlägg
2 juni 2012
#35
henkemedpuffen skrev:
vx3 kam .extraktor,2mm planad topp, 2,5 tums rör svetsad diff inga fjädrar, rostig som fan, öppet luft filter! sen har du rally setupen:P

Ursäkta men vad har "rostig som fan", med rally att göra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

249 Inlägg
2 juni 2012
#36
haha va ett skämt


45 Inlägg
5 juni 2012
#37
lätta på vikt typ plocka bort baksäte, nån baslåda om du har osv kostar ju inget. sen är de ju inte så jävla praktiskt om du ska va fyllechaffis och sånt men beror på vad du själv tycker är värt wink

45 Inlägg
6 juni 2012
#38
jonnielahti skrev:
du kan ju alltid regga bilen med fk/ftmotor, då är den mycket roligare, satsa på det istället, sugtrim är ju näst intill värdelöst smile

Har du åkt något riktigt ordentligt sugtrimmat?
Isf kommer du aldrig mer vilja åka turbo! smile


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
13 maj 2013
#39
Hoppar in på tråden lite, Jag har en b230fd på min 940se -94 det är 530 topplock på den, jag undrar om jag kan byta topplocket till 531 och en VX3 kam , så jag får 130hk ist för 116hk? Vad bör jag tänka på när jag gör det? Och passar allt direkt på? Hört att man måste shrimsa kammen? Tack på förhand!


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 maj 2013
#40
Ja har haft ett flertal bilar med vx3 och 531, du kommer inte känna någon märkbar skillnad med dom sakerna. Endast att den drar lite mer på högre varv. Men då är den ist segare på låga.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök