3158
Sök

Köpråd! Halvkombi med 200hk+

Skruvad
99 Inlägg
25 maj 2012
#21
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_C … _7&w=3

+ Driftsäker (Toyota + Yamaha-motor)
+ Billig drift

- saknar "personlighet"?

asdf

274 Inlägg
25 maj 2012
#22
CHEEVA skrev:
någon här skrev att kamkedja är ett +, skulle då vilja fråga varför ?

De ska oftast bytas runt 20 000 mil i och med glidskenor mm slits, och detta är ofta ett mer omfattande jobb än att byta en rem

Jo du har nog rätt. de flesta bilar måste man lyfta ur hela motorn för att byta!
vet inte om jag är ute o cyklar nu, men har man kamrem byter man väl den fler ggr än kamkedja?
+  remmen brukar väl ha en tendens och sticka före kedjan? tycker jag hör att tillverkarna byter intervallen när remmen ska bytas stup i kvarten, för dom är  inte riktigt säkra!

själv skulle ja föredra kedja,  för att den är slitstarkare och man riskerar inte lika ¨Ofta¨ att den går av!
men självkart är det upp till var o en smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
25 maj 2012
#23
epic_mazur skrev:
CHEEVA skrev:
någon här skrev att kamkedja är ett +, skulle då vilja fråga varför ?

De ska oftast bytas runt 20 000 mil i och med glidskenor mm slits, och detta är ofta ett mer omfattande jobb än att byta en rem

Jo du har nog rätt. de flesta bilar måste man lyfta ur hela motorn för att byta!
vet inte om jag är ute o cyklar nu, men har man kamrem byter man väl den fler ggr än kamkedja?
+  remmen brukar väl ha en tendens och sticka före kedjan? tycker jag hör att tillverkarna byter intervallen när remmen ska bytas stup i kvarten, för dom är  inte riktigt säkra!

själv skulle ja föredra kedja,  för att den är slitstarkare och man riskerar inte lika ¨Ofta¨ att den går av!
men självkart är det upp till var o en smile

de flesta remmar har intervall på 10 000 mil och många över det också !

problemet med kedja är inte kedjan men allt runt om kring, tex spännare och glidskenor

bytte precis på en saab 9-5 som gått 16 000 mil och de var helt slut


274 Inlägg
25 maj 2012
#24
CHEEVA skrev:
epic_mazur skrev:
CHEEVA skrev:
någon här skrev att kamkedja är ett +, skulle då vilja fråga varför ?

De ska oftast bytas runt 20 000 mil i och med glidskenor mm slits, och detta är ofta ett mer omfattande jobb än att byta en rem

Jo du har nog rätt. de flesta bilar måste man lyfta ur hela motorn för att byta!
vet inte om jag är ute o cyklar nu, men har man kamrem byter man väl den fler ggr än kamkedja?
+  remmen brukar väl ha en tendens och sticka före kedjan? tycker jag hör att tillverkarna byter intervallen när remmen ska bytas stup i kvarten, för dom är  inte riktigt säkra!

själv skulle ja föredra kedja,  för att den är slitstarkare och man riskerar inte lika ¨Ofta¨ att den går av!
men självkart är det upp till var o en smile

de flesta remmar har intervall på 10 000 mil och många över det också !

problemet med kedja är inte kedjan men allt runt om kring, tex spännare och glidskenor

bytte precis på en saab 9-5 som gått 16 000 mil och de var helt slut

aha,  kom o tänka på min PT CRUISER jag sålda förra månaden, där var intervallen 14500 mil, men sen flyttade Chrysler den till 19500 mil. måste jue ha funnits en anledning att ha satt 14500 mil ifrånbörja smile
men om man bara byter rem/kedja när den ska göras så ska det inte vara några problem.


till trådskaparen, tycker du ska satsa på en R32  smile om du inte vill lägga ut 100 tusen till och köpa en Scirocco R big_smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
25 maj 2012
#25
epic_mazur skrev:
CHEEVA skrev:
epic_mazur skrev:

Jo du har nog rätt. de flesta bilar måste man lyfta ur hela motorn för att byta!
vet inte om jag är ute o cyklar nu, men har man kamrem byter man väl den fler ggr än kamkedja?
+  remmen brukar väl ha en tendens och sticka före kedjan? tycker jag hör att tillverkarna byter intervallen när remmen ska bytas stup i kvarten, för dom är  inte riktigt säkra!

själv skulle ja föredra kedja,  för att den är slitstarkare och man riskerar inte lika ¨Ofta¨ att den går av!
men självkart är det upp till var o en smile

de flesta remmar har intervall på 10 000 mil och många över det också !

problemet med kedja är inte kedjan men allt runt om kring, tex spännare och glidskenor

bytte precis på en saab 9-5 som gått 16 000 mil och de var helt slut

aha,  kom o tänka på min PT CRUISER jag sålda förra månaden, där var intervallen 14500 mil, men sen flyttade Chrysler den till 19500 mil. måste jue ha funnits en anledning att ha satt 14500 mil ifrånbörja smile
men om man bara byter rem/kedja när den ska göras så ska det inte vara några problem.


till trådskaparen, tycker du ska satsa på en R32  smile om du inte vill lägga ut 100 tusen till och köpa en Scirocco R big_smile

håller med om r32an smile mest för den grymt härliga maskinen, väldigt mysigt ljud !

även om det är kedja på r32an tongue


10 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#26
En Scirocco R hade varit grymt men dom ligger ju lite högre i värde, det måste nästan vara den snyggaste "hatchbacken". Jag ska fundera lite mer så får vi se vad det blir, men fortsätt gärna spotta ut lite idéer då jag förmodligen inte kommer att skaffa ny bil "imorgon" :p
Mvh !

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2012
#27
Fördelen med kamkedja är självklar, den håller motorns livslängd ut. Att sedan vissa märken har problem är en annan sak, SAAB är ett exempel men det härstammar från att dom har andra motorproblem.

Det finns mängder med exempel på bilar med kamkedja som med rätt skötsel håller 60, 70, 100.000mil eller mer utan några som helst problem med kedjan och aldrig har bytt denna heller. Några sådana miltal kommer man aldrig ens i närheten av med en kamrem.
Förtydligande: Man kommer inte i närheten av de miltalen utan att byta denna rem förstås, motorerna i sig kan hålla lika länge om bara remmen byts.

Kamrem har andra fördelar, dom är mer exakta i längden bland annat på grund av att dom byts ofta (I förhållande till ovanstående). Det är viktigt på en Ferrari-motor med små marginaler, men knappast på normala bilar.

Generellt och på rätt modell är kamkedja ett stort plus, på fel modell (Vissa SAAB, VAG VR6 och några till) kan det däremot innebära ett dyrare byte än om samma bil haft kamrem i teorin.
Senast redigerat av Rquired (26 maj 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Jack of all trades
41 Inlägg
26 maj 2012
#28
Det gör lite ont att säga detta då jag är BMW-fanatiker. MEN, ett bra köp om du vill ha en kärra med mycket effekt, låg förbrukning, billiga reservdelspriser, billig försäkring, mycket hög utrustningsnivå, bra väghållning, komfort och och faktiskt (det bär emot att säga det) vettig kvalite ska du titta lite på saab 9-3 aero.. Du får en nästan ny aero hos en handlare i Tingsryd som köpt på sig en väldans massa saabar för runt 180 tusen.

The only cure for bad handling is more power

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 maj 2012
#29
epic_mazur skrev:
CHEEVA skrev:
någon här skrev att kamkedja är ett +, skulle då vilja fråga varför ?

De ska oftast bytas runt 20 000 mil i och med glidskenor mm slits, och detta är ofta ett mer omfattande jobb än att byta en rem

Jo du har nog rätt. de flesta bilar måste man lyfta ur hela motorn för att byta!
vet inte om jag är ute o cyklar nu, men har man kamrem byter man väl den fler ggr än kamkedja?
+  remmen brukar väl ha en tendens och sticka före kedjan? tycker jag hör att tillverkarna byter intervallen när remmen ska bytas stup i kvarten, för dom är  inte riktigt säkra!

själv skulle ja föredra kedja,  för att den är slitstarkare och man riskerar inte lika ¨Ofta¨ att den går av!
men självkart är det upp till var o en smile

Nja, det vet jag inte. Många nyare bilar har intervall på kamremmen på 12-16-18k mil, och om man har otur kan man råka på att byta kamkedja inom 20k mil. Ett kamremsbyte går väl på någonstans 4-8k beroende på bil gissar jag på? Ett kamkedjebyte går på runt 15k på en Saab på märkesverkstad.



Sök