3792
Sök

Komptestade Nissan 200, vad betyder siffrorna

171 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan allihopa

Jag gjorde ett komptest på min nissan 200sx idag som jag köpte för ca månaden sen.

Jag fick fram följande siffror när jag testade.


1:  7,0   (Psi  70)
2: 15,0  (Psi 150)
3: 15,0  (Psi 150)
4: 14,0  (Psi 140)


Jag vet inte vilka siffror man ska ha men vet tillräckligt att det inte var ett bra resultat. Finns det någon på forumet som vet mer om vilka siffror man skulle ha haft om motorn varit frisk och i vilken skit jag sitter i haha.

4 201 Inlägg
25 maj 2012
#2
Dina kolvringar är nog slut på 1ans cylinder skulle jag tro, eller så kanske topplockspackningen är dålig så det läcker lite där. värdena på dom andra tre cylindrarna verkar normala. Det är nog bara att börja riva isär motorn och leta efter felet....


766 Inlägg
25 maj 2012
#3
bjorn1988 skrev:
Hejsan allihopa

Jag gjorde ett komptest på min nissan 200sx idag som jag köpte för ca månaden sen.

Jag fick fram följande siffror när jag testade.


1:  7,0   (Psi  70)
2: 15,0  (Psi 150)
3: 15,0  (Psi 150)
4: 14,0  (Psi 140)


Jag vet inte vilka siffror man ska ha men vet tillräckligt att det inte var ett bra resultat. Finns det någon på forumet som vet mer om vilka siffror man skulle ha haft om motorn varit frisk och i vilken skit jag sitter i haha.

prova dra en skvätt olja i tändstifthålen och gör om provet så ser du om det är kolvringarna som är skrot på ettan eller om nån ventil inte tätar som den ska

4 201 Inlägg
25 maj 2012
#4
cpu1337 skrev:
bjorn1988 skrev:
Hejsan allihopa

Jag gjorde ett komptest på min nissan 200sx idag som jag köpte för ca månaden sen.

Jag fick fram följande siffror när jag testade.


1:  7,0   (Psi  70)
2: 15,0  (Psi 150)
3: 15,0  (Psi 150)
4: 14,0  (Psi 140)


Jag vet inte vilka siffror man ska ha men vet tillräckligt att det inte var ett bra resultat. Finns det någon på forumet som vet mer om vilka siffror man skulle ha haft om motorn varit frisk och i vilken skit jag sitter i haha.

prova dra en skvätt olja i tändstifthålen och gör om provet så ser du om det är kolvringarna som är skrot på ettan eller om nån ventil inte tätar som den ska

Men oavsätt så åker du nog på att riva isär motorn. Verkar som en stor och komplicerad grej, vilket det iofs är
men är du bara metidisk och dokumenterar väl och märker saker väl så är det inga problem för dig att fixa motorn själv:)


766 Inlägg
25 maj 2012
#5
zemet skrev:
cpu1337 skrev:
bjorn1988 skrev:
Hejsan allihopa

Jag gjorde ett komptest på min nissan 200sx idag som jag köpte för ca månaden sen.

Jag fick fram följande siffror när jag testade.


1:  7,0   (Psi  70)
2: 15,0  (Psi 150)
3: 15,0  (Psi 150)
4: 14,0  (Psi 140)


Jag vet inte vilka siffror man ska ha men vet tillräckligt att det inte var ett bra resultat. Finns det någon på forumet som vet mer om vilka siffror man skulle ha haft om motorn varit frisk och i vilken skit jag sitter i haha.

prova dra en skvätt olja i tändstifthålen och gör om provet så ser du om det är kolvringarna som är skrot på ettan eller om nån ventil inte tätar som den ska

Men oavsätt så åker du nog på att riva isär motorn. Verkar som en stor och komplicerad grej, vilket det iofs är
men är du bara metidisk och dokumenterar väl och märker saker väl så är det inga problem för dig att fixa motorn själv:)

kan ju vara värt att veta lite vad felet kan vara innan man river isär alltihop och få ett hum om hur mycke det kan kosta.. är det en ventil eller topplockspackningen behöver du aldrig lyfta ur motorn som du lär göra om det ska bytas ringar

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
25 maj 2012
#6
ditt komp på 2-3-4ans cylindrar verkar vara högt ! ska väl max ligga på runt 12-12,77kg eller något liknande har jag för mig, det är standard kompen i en orginal motor.
Senast redigerat av hewra (25 maj 2012)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 maj 2012
#7
hewra skrev:
ditt komp på 2-3-4ans cylindrar verkar vara högt ! ska väl max ligga på runt 12-12,77kg eller något liknande har jag för mig, det är standard kompen i en orginal motor.

Tänkte säga det jag oxå att 15kg är rätt mkt. Speciellt för en turbo-bil.
Men jag tror ändå att han stora problem ligger i cylinder 1 wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

309 Inlägg
25 maj 2012
#8
om det är CA18DET motorn (fick upp den på regnumret) så ska kompen ligga mellan 9,81-11,77 när motorn är varm. om du kollade den när den är kall så kan värdena bli skumma

Läser och släcker felkoder. pm för info

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 maj 2012
#9
Mätte du i PSI eller bar? För 150 Psi motsvarar ca 10,5 bar om jag räknat rätt. Lyft toppen och kika vad som hänt i ettans cyl.
Senast redigerat av MantaRobin (25 maj 2012)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 maj 2012
#10
MantaRobin skrev:
Mätte du i PSI eller bar? För 150 Psi motsvarar ca 10,5 bar om jag räknat rätt. Lyft toppen och kika vad som hänt i ettans cyl.

lol, det är sant ju.
Det var det nog ingen som tänkte på!

Utgå ifrån att dom stämmer dårå, isf ligger cyl 1 på ca5bar.
Och det duger ju inte. Bara att lyfta av och titta smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

171 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#11
Tack alla för svaren, ser ju nu också som några märkt att jag komplicerat lite och var lite bakom flötet när jag skrev det imorse. Gjorde testet innan jag skulle åka och jobba och förbannad och bitter skrev jag snabbt på forumet för att få hjälp. gick lite fel där haha lol

Vi mätte som sagt med PSI och jag har omvandlat det till bar så siffrorna ser ut enligt följande.

1:   4,82 bar
2: 10,34 bar
3: 10,34 bar
4:   9,65 bar


Fick pm av en kille på nogs som sa att siffrorna skulle vara enligt följande.

Ska vara 11,77 enligt verkstadshandboken
Minst 9,81
Minsta skillnad mellan cylindrar: 0,96



Min bil startar inte så är svårt att testa när motorn är varm, hur mycket kan detta påverka testet?
Ska försöka komptesta imorgon när jag haft i en skvätt olja och se vad jag får för resultat.

cylinder 2 & 3 verkar ju dock ganska schyssta som sagt det stora felet är väl 1an och 4an börjar bli rasslig.

Om man säger att det är en ventil som gått eller om det är topplockspackningen som är trasig, vad pratar vi för summor då ungefär.

4 201 Inlägg
766 Inlägg
25 maj 2012
#13
bjorn1988 skrev:
Tack alla för svaren, ser ju nu också som några märkt att jag komplicerat lite och var lite bakom flötet när jag skrev det imorse. Gjorde testet innan jag skulle åka och jobba och förbannad och bitter skrev jag snabbt på forumet för att få hjälp. gick lite fel där haha lol

Vi mätte som sagt med PSI och jag har omvandlat det till bar så siffrorna ser ut enligt följande.

1:   4,82 bar
2: 10,34 bar
3: 10,34 bar
4:   9,65 bar


Fick pm av en kille på nogs som sa att siffrorna skulle vara enligt följande.

Ska vara 11,77 enligt verkstadshandboken
Minst 9,81
Minsta skillnad mellan cylindrar: 0,96



Min bil startar inte så är svårt att testa när motorn är varm, hur mycket kan detta påverka testet?
Ska försöka komptesta imorgon när jag haft i en skvätt olja och se vad jag får för resultat.

cylinder 2 & 3 verkar ju dock ganska schyssta som sagt det stora felet är väl 1an och 4an börjar bli rasslig.

Om man säger att det är en ventil som gått eller om det är topplockspackningen som är trasig, vad pratar vi för summor då ungefär.

sätt ett tak på 10.000 så blir du inte missnöjd iaf:) bara packningen blir väll inte så dyrt men om det ska bytas ventiler och slipas säten så drar det iväg. topplocksbult lär bytas vilket som och dom går väll på runt 1000ingen som till dom flesta, en sotsats kostar nog över 1000 oxå sen olja filter och glykol och de är bara förbrukningsmatrialet=)

171 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#14
cpu1337 skrev:
bjorn1988 skrev:
Tack alla för svaren, ser ju nu också som några märkt att jag komplicerat lite och var lite bakom flötet när jag skrev det imorse. Gjorde testet innan jag skulle åka och jobba och förbannad och bitter skrev jag snabbt på forumet för att få hjälp. gick lite fel där haha lol

Vi mätte som sagt med PSI och jag har omvandlat det till bar så siffrorna ser ut enligt följande.

1:   4,82 bar
2: 10,34 bar
3: 10,34 bar
4:   9,65 bar


Fick pm av en kille på nogs som sa att siffrorna skulle vara enligt följande.

Ska vara 11,77 enligt verkstadshandboken
Minst 9,81
Minsta skillnad mellan cylindrar: 0,96



Min bil startar inte så är svårt att testa när motorn är varm, hur mycket kan detta påverka testet?
Ska försöka komptesta imorgon när jag haft i en skvätt olja och se vad jag får för resultat.

cylinder 2 & 3 verkar ju dock ganska schyssta som sagt det stora felet är väl 1an och 4an börjar bli rasslig.

Om man säger att det är en ventil som gått eller om det är topplockspackningen som är trasig, vad pratar vi för summor då ungefär.

sätt ett tak på 10.000 så blir du inte missnöjd iaf:) bara packningen blir väll inte så dyrt men om det ska bytas ventiler och slipas säten så drar det iväg. topplocksbult lär bytas vilket som och dom går väll på runt 1000ingen som till dom flesta, en sotsats kostar nog över 1000 oxå sen olja filter och glykol och de är bara förbrukningsmatrialet=)

Det blir ett par lappar ändå alltså. Vad kostar det att köpa en fungerande motorn beg? Tänkte att då kan man ploppa i den nu och så renoverar man motorn som sitter i nu helt och hållet i vinter sedan.

4 201 Inlägg
25 maj 2012
#15
http://www.blocket.se/uppsala/Komplett_ … amp;last=1

20K för en nyrenoverad motor. Lite dyrt tycker jag det verkar men det var det som fanns på blocket.


171 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#16
jo 20 tuse var lite i det högsta laget, kikar runt på nogs å lite sånna sidor just nu bara för att kolla men de verkar segt med motorer på marknaden just nu, köpa hos bildelsbasen är nästan uteslutet då det är dubbla priset typ.

Men är ledig idag och imorgon så ska göra komptestet igen när jag hällt i olja och därefter kyfta toppen för att se hur det ser ut. Är ju bara att hålla tummarna att det inte är något allt för dyrt så man slipper byta motor.

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
28 maj 2012
#17
zemet skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Komplett_nyrenoverad_SR20DET_blacktop_motor_40199083.htm?ca=15&w=3&last=1

20K för en nyrenoverad motor. Lite dyrt tycker jag det verkar men det var det som fanns på blocket.

dock är ju detta en sr20det, visst ska han ha tag i en ca18det ? eller ? tongue


171 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#18
hewra skrev:
zemet skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Komplett_nyrenoverad_SR20DET_blacktop_motor_40199083.htm?ca=15&w=3&last=1

20K för en nyrenoverad motor. Lite dyrt tycker jag det verkar men det var det som fanns på blocket.

dock är ju detta en sr20det, visst ska han ha tag i en ca18det ? eller ? tongue

Precis är en Ca18det jag är ute efter. Dock så såg jag att det enda motorn som fanns var just s320det, fanns inga ca18det motorer på blocket. Så var nog det han menade:)


Jag gjortde dock komptest idag igen efter att ha haft i en liten skvätt olja, fick då 7,5 bar istället för 4,82 så det blev en liten skillnad mot tidigare. Jag har dock inte kunskap om det är tillräcklig skillnad för att kunna peka ut kolvringarna när det är en bra bit kvar till normala värden. Vad säger experterna:)

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
28 maj 2012
#19
bjorn1988 skrev:
hewra skrev:
zemet skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Komplett_nyrenoverad_SR20DET_blacktop_motor_40199083.htm?ca=15&w=3&last=1

20K för en nyrenoverad motor. Lite dyrt tycker jag det verkar men det var det som fanns på blocket.

dock är ju detta en sr20det, visst ska han ha tag i en ca18det ? eller ? tongue

Precis är en Ca18det jag är ute efter. Dock så såg jag att det enda motorn som fanns var just s320det, fanns inga ca18det motorer på blocket. Så var nog det han menade:)


Jag gjortde dock komptest idag igen efter att ha haft i en liten skvätt olja, fick då 7,5 bar istället för 4,82 så det blev en liten skillnad mot tidigare. Jag har dock inte kunskap om det är tillräcklig skillnad för att kunna peka ut kolvringarna när det är en bra bit kvar till normala värden. Vad säger experterna:)

ja där ser man smile, det vart ju märkvärt bättre ändå, fast nu vet jag igentligen om jag är ute å cyklar men man ska väl köra igentligen på varm motor sen ska väl spjället stå öppet på ca18det har jag för mig, det bästa skulle vara ifall du kunde skrämma igång motorn så den blev varm sen pröva då + med öppetspjäll och se om det blir skillnad smile
Senast redigerat av hewra (28 maj 2012)


171 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#20
hewra skrev:
bjorn1988 skrev:
hewra skrev:

dock är ju detta en sr20det, visst ska han ha tag i en ca18det ? eller ? tongue

Precis är en Ca18det jag är ute efter. Dock så såg jag att det enda motorn som fanns var just s320det, fanns inga ca18det motorer på blocket. Så var nog det han menade:)


Jag gjortde dock komptest idag igen efter att ha haft i en liten skvätt olja, fick då 7,5 bar istället för 4,82 så det blev en liten skillnad mot tidigare. Jag har dock inte kunskap om det är tillräcklig skillnad för att kunna peka ut kolvringarna när det är en bra bit kvar till normala värden. Vad säger experterna:)

ja där ser man smile, det vart ju märkvärt bättre ändå, fast nu vet jag igentligen om jag är ute å cyklar men man ska väl köra igentligen på varm motor sen ska väl spjället stå öppet på ca18det har jag för mig, det bästa skulle vara ifall du kunde skrämma igång motorn så den blev varm sen pröva då + med öppetspjäll och se om det blir skillnad smile

Motorn går inte att starta så kan inte få den varm tyvärr. Hur öppnar jag spjället när bilen inte är igång?
Är lite nybörjar hehe smile


Sök