3985
Sök

Dåligt ljud, ny hu och högtalare! HJÄLP!

16 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Jag har nyligen bytt ut mitt ljud i firmabilen, (caddy 07), Stereon blev en pioneer avh 3200bt och högtalarna är ett par dls reference r6a 6,5" med delningsfilter och skrikare, problemet är den att jag är sjukt missnöjd med ljudet! Jag har gjort i mina ögon enligt konstens alla regler, har byggt bafflar i 19mm mdf, limmat och skruvat i plåten, dock så genade jag lite och använde de ursprungliga högtalarkablarna i dörrarna, samt att efter lite testande så beslutade jag att det lät mer och bättre utan delningsfilter, samt att tanken var att använda skrikarna som redan sitter i instrumentpanelen,

Har suttit i timmar och försökt göra inställningar på hun, men lyckas inte få något resultat! Sorligt men sant så lät det nog bättre innan jag bytte högtalare hmm

Kan även tilläga att jag bytte för att få lite bättre djup i basen samt kunna spela lite högre, har även dämpat dörrar med bitumen, kanske inte tillräckligt, för lite kraft? Slutsteg? Byta kablar?

Mcket tacksam för er hjälp och åsikter! //Calle

16 197 Inlägg
26 maj 2012
börja med att byta diskanterna på brädan å sen koppla in filtret..

å den lilla effekt som en stereo ger kommer du dock inte kunna spela så "högt/bra med"   sen är de även så att du måste spela in dina högtalare i säkert 50 timmar om inte mer innan som låter som dom ska...

jag kör själv med ett UP6i kit i min transporter som jag driver med originalstereon.. men de spelar hyffsat dock lät de inge vidare i början.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
27 maj 2012
Har du valt att sätta in det kittet och enbart driva på hu så är det ditt fel. Dessa midbasar vill gärna ha mera effekt en vad din pioneer kan ge. Samt som EA skriver, koppla in medföljande diskant och filter. Som du delar idag så delar du högt troligen. Och de midbasarna låter inge vidare vid högre delning.

16 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Tacksam för tipsen, har nu gjort som ni rekommenderade och kopplade in filter samt skrikarna, kan väl säga att jag nu är nöjd, dock så kanske det har med inspelningen att göra men skulle vilja ha mer tryck!

Jag hör vad ni säger och jag förstår att jag kanske behöver ett steg för att driva allt, men kan jag kompletera med en sub och vara nöjd med det eller borde jag bara skaffa mig ett steg och det är tillräckligt bra tryck med endast det?

Pinsamt med igår i mörkret så vände jag nog plus minus fel vid all kabeldragning, idag körde jag med batterihaxet och lyckades få till det! tongue

2 401 Inlägg
27 maj 2012
caleebuuh skrev:
Tacksam för tipsen, har nu gjort som ni rekommenderade och kopplade in filter samt skrikarna, kan väl säga att jag nu är nöjd, dock så kanske det har med inspelningen att göra men skulle vilja ha mer tryck!

Jag hör vad ni säger och jag förstår att jag kanske behöver ett steg för att driva allt, men kan jag kompletera med en sub och vara nöjd med det eller borde jag bara skaffa mig ett steg och det är tillräckligt bra tryck med endast det?

Pinsamt med igår i mörkret så vände jag nog plus minus fel vid all kabeldragning, idag körde jag med batterihaxet och lyckades få till det! tongue

Börja med ett steg till högtalarna istället för att hålla på med något epa-ljudbygge. Du kommer märka enorm skillnad efter att ha koppla in steget...

1 727 Inlägg
27 maj 2012
caleebuuh skrev:

Skaffa steg till kitet och låt dom få lite tid på att spela in sig.

Därefter kan du skaffa en sub som passar......fundera på ett bra 4-kanalssteg till allt???

Pierre(rätt gjort i dörrarna med bra kit kan bli riktigt bra) wink

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

16 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Då är frågan, va ska jag ha för krav på steget? Räcker det med båt dls steg runt tusenlappen för att göra någon skillnad? Eller satsa på något högre prisklass? Börjar nog med ett tvåkanals eftersom det är stor chans att jag blir nöjd med bara det om jag tolkar er rätt!

1 727 Inlägg
27 maj 2012
Det kommer att vara liten skillnad på ett 1000:- steg och din CD.
Du kommer inte att utnyttja ditt kit alls. (bara dyrköpt i onödan)
Från 2-2500:- börjar det bli riktigt roligt, det är mitt råd.

Pierre

108 Inlägg
27 maj 2012
DLS CA22 är ett billigt och bra steg. Du bör kunna hitta ett med gamla designen (<2012) för dryga tusenlappen om någon har det kvar.

Det blir stor skillnad med det kontra den inbyggda effekten i HU'n !

Peter smile
Senast redigerat av wolw (27 maj 2012)

6 851 Inlägg
28 maj 2012
Att sätta vettigt steg till detta kitt så tror jag inte du behöver en sub om du inte vill ha den sista djupbasen. Just dessa R6a är gamla och beprövade och klarar enligt mej spela både högt och djupt om det är rätt monterat ;-)

16 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Verkar vara lite delade meningar med steg där. Räcker det med ett ca22 steg för att få lite bättre tryck? big_smile

1 224 Inlägg
28 maj 2012
Om vi säger att han kopplar ett tvåkanals slutsteg till framkittet i bilen..
Är det då möjligt att använda sig av hela utteffekten på HU:n till bakhögtalarna?
Så att 4x50w blir 2x100 tex?

i-vtec Do you?

1 727 Inlägg
28 maj 2012
caleebuuh skrev:
Verkar vara lite delade meningar med steg där. Räcker det med ett ca22 steg för att få lite bättre tryck? big_smile

Inte delade meningar, det är bara olika nivåer det tipsas om.
1000:- slutsteg blir bättre än CD:n
2500:- gör stor skillnad.(mot dom 1000:-)

Det används 2-kanalsteg för både 5 och 6 tusen till 2-vägs kit, ENORM skillnad.

EDIT: Men du bor ju i Stockholm, åk o lyssna i nån demobil så du får lyssna på "2500:- för 2 kanaler".

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (28 maj 2012)

1 727 Inlägg
28 maj 2012
Lowpass skrev:
Är det då möjligt att använda sig av hela utteffekten på HU:n till bakhögtalarna?

Brygga inte kanaler på en CD.

Pierre

1 224 Inlägg
28 maj 2012
Horsyhorse skrev:
Lowpass skrev:

Pierre

Tack för svaret!

i-vtec Do you?

16 197 Inlägg
28 maj 2012
Horsyhorse skrev:
Lowpass skrev:

Pierre

De finns dock vissa Pioneer där man kan brygga bakkanalerna. ;-)

1 224 Inlägg
28 maj 2012
evilaudio skrev:
Horsyhorse skrev:
Lowpass skrev:

Pierre

Ser de annorlunda ut vid Iso-kontakten då?

i-vtec Do you?

1 727 Inlägg
28 maj 2012
evilaudio skrev:
Horsyhorse skrev:
Lowpass skrev:

Pierre

Jag VISSTE att någon kunde komma med det där, men från ett annat håll......

Rör inte till det för den som (måste) fråga! wink

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (28 maj 2012)

16 197 Inlägg
28 maj 2012
Lowpass skrev:
evilaudio skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Ser de annorlunda ut vid Iso-kontakten då?

Nej de gör de inte. MEN de är bara vissa modeller (vet iaf att de fanns för nåt är sen) de står i bruxen isf.

Pioneer har haft anpassade baslådor för just dessa.

16 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Var idag efter jobbet och köpte mig ett ca22 steg och kan säga att jag börjar bli nöjd! Har ett tag kvar på inspelningstiden men känner att det blir bara bättre och bättre!

Kommer nog köpa mig en aktiv bas av något slag i framtiden för att kunna spela hela registret men det vart bra mycket bättre med bara ett steg big_smile

Tack som fan för all hjälp!

Sök