4458
Sök

Val av Bra Budgetdäck?

1 833 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
Får väl testa ett par Nangkang, är de för kass får jag väl byta.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

12 086 Inlägg
2 juni 2012
Köp inte budgetdäck, de är skit! Jag hoppas många av dem försvinner helt med nya reglerna som kommer.

Jag fattar fan inte hur ni resonerar, "de funkar". Vad funkar? Håller de kvar luften? Klart som fan man kan rulla även på skitdäck. Men testa att väja för en älg på blöt väglag.

Bra däck är inte bra för att de är runda och håller kvar luften. De är bra för att de håller måttet även under krisande situationer. Många tester visar hur de flesta budgetdäcken har urkassa egenskaper när det gäller väta och bromssträcka.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
2 juni 2012
Grepp på vått för "Najangrankang" verkar vara skit! Skillnaden kan vara en klarad undanmanöver eller ilfart mot sjukhuset i ambulans! Så köp något bättre! smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

huh?
10 427 Inlägg
2 juni 2012
Bullet--- skrev:
Germax skrev:
Köp inte budgetdäck, de är skit! Jag hoppas många av dem försvinner helt med nya reglerna som kommer.

Jag fattar fan inte hur ni resonerar, "de funkar". Vad funkar? Håller de kvar luften? Klart som fan man kan rulla även på skitdäck. Men testa att väja för en älg på blöt väglag.

Bra däck är inte bra för att de är runda och håller kvar luften. De är bra för att de håller måttet även under krisande situationer. Många tester visar hur de flesta budgetdäcken har urkassa egenskaper när det gäller väta och bromssträcka.

Har bara kört på budgetdäck och dem håller bra, jag kör under mer krävande omständigheter än medelsvensson så däcken får jobba som fan.
Sen beror det nog helt och hållet på vad man prioriterar, har man en 1700kg bil med mycket hästar under huven hade jag lagt pengarna på bättre däck då dem tar mer stryk.
Kör man en tjugo år gammal kompakt bil med runt 100 hk så vill man inte slänga en förmögenhet på däck.

Nej det är ju klart man inte vill ha extra marginaler om det väl händer något på vägen och man måste tvärnita wink

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 juni 2012
Vad är du ute efter?

Slitstarkt, säkert och bränseförbrukning?

Eller vill du ha körkänsla och bra grepp?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 833 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
Jag är ute efter däck, som håller ett tag, samt klarar av normala svensson förhållanden. Gärna tysta också

Ju mer jag läser lutar det åt märkesdäck tex. Continental SC3. Även om jag alltid kör lugnt.
Senast redigerat av Squadron (2 juni 2012)

12 086 Inlägg
2 juni 2012
Kolla på prisjakt.se de har börjat lista däck, så kan du köpa bra däck till schyssta priser.

Du har ju en förhållandevis ny Volvo, typisk familjekärra så du har säkert barn också. Köp däck som du kan va trygg med.

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
2 juni 2012
Fullrun HP199 precis som någon föregånde har skrivit, billiga däck men absolute inte sämre än något annat, kört 2200mil med mina och dom är fortfarande godkända, + 500mils husvagnsdragning
Squadron skrev:
Jag är vill ha däck som håller ett par säsonger, och som inte är såphala vid Normal körning i vått. Gärna tysta också smile

Var helt inne på Continental SportContact först, men för halva pengen får jag Nangkang, som jag i denna tråd läst både bra och dåligt om.

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

1 412 Inlägg
2 juni 2012
Jag har "Accelera" på kapitänen. Dom var väldigt billiga.
Har haft dom på i ca 1500 mil, dom är nog bra hårda för dom har inte slitits nånting alls typ. Visst några mm mindre är det väl men ändå.tongue

Men det duger åt mig. big_smile
Senast redigerat av OpelP1 (2 juni 2012)

1 833 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
Germax skrev:
Kolla på prisjakt.se de har börjat lista däck, så kan du köpa bra däck till schyssta priser.

Du har ju en förhållandevis ny Volvo, typisk familjekärra så du har säkert barn också. Köp däck som du kan va trygg med.

Precis så är det.

Körde med Kumoh Ku31 på min andra, de var kass, ganska hala på vått, och slut efter 2500mil.
Körde med nexen på min S40, de var också hala på vått, men det tyckte man var kul då, hjulspinn i alla rondeller. Tur man aldrig behövde vejja i vått, eller panikbromsa i vått.

Lutar åt märkesdäck nu för min del.
Senast redigerat av Squadron (2 juni 2012)

huh?
10 427 Inlägg
2 juni 2012
Bullet--- skrev:
steifan skrev:
Bullet--- skrev:
Har bara kört på budgetdäck och dem håller bra, jag kör under mer krävande omständigheter än medelsvensson så däcken får jobba som fan.
Sen beror det nog helt och hållet på vad man prioriterar, har man en 1700kg bil med mycket hästar under huven hade jag lagt pengarna på bättre däck då dem tar mer stryk.
Kör man en tjugo år gammal kompakt bil med runt 100 hk så vill man inte slänga en förmögenhet på däck.

Nej det är ju klart man inte vill ha extra marginaler om det väl händer något på vägen och man måste tvärnita wink

Alltid bra med extra marginaler med det var inte så jag menade.
Har som sagt aldrig haft problem med däckgrepp med dem däck jag kört med och i slutändan beror det på vilken bil man kör om däcken pallar belastningen.
Varför ska man köpa dyrare däck bara för dem är "bättre" enligt någon statistik, är man nöjd med ett däckmärke så kan man väl köra med dem och samtidigt spara pengar.

Ja varför ska man titta på däcktest? Det är ju självklart roligare att köra på en älg i 30km/h och ev skada sig själv för livet för att man sparade 1000kr vid däckköpet än att man kanske hade någon meters marginal vid en tvärnit.

huh?
10 427 Inlägg
2 juni 2012
Bullet--- skrev:
steifan skrev:
Bullet--- skrev:
Alltid bra med extra marginaler med det var inte så jag menade.
Har som sagt aldrig haft problem med däckgrepp med dem däck jag kört med och i slutändan beror det på vilken bil man kör om däcken pallar belastningen.
Varför ska man köpa dyrare däck bara för dem är "bättre" enligt någon statistik, är man nöjd med ett däckmärke så kan man väl köra med dem och samtidigt spara pengar.

Ja varför ska man titta på däcktest? Det är ju självklart roligare att köra på en älg i 30km/h och ev skada sig själv för livet för att man sparade 1000kr vid däckköpet än att man kanske hade någon meters marginal vid en tvärnit.

Man kan köra på en älg med bra däck med, beror på omständigheterna och förarens rektionstid,saknar dessutom bilen abs är detmånga som nitar osh bara glider utan att stanna.
Snacka om att göra en höna av en fjäder roll
Låter som du har dåliga erfarenheter med billigare däck?

Haha ja men reaktionstiden är säkert lika oavsett vilket däck du använder.
Och om det ena bevisligen är bättre så kommer du ju förmodligen att stanna fortare.

Kör du utan bälte när du inte tänkt krocka också eller? wink

Nej jag har aldrig köpt några skitdäck.

6 655 Inlägg
2 juni 2012
Om budget däck är så bra borde de användas i F1 också, likså WRC.

Finns ju en anledning till att de kostar lite.

De/Dem

1 412 Inlägg
2 juni 2012
Naturligvis är ju dyra märkesdäck bättre än lågbudgetdäck, det är väl ganska självklart?

Sedan prioriterar folk olika helt enkelt, jag åker bältesbefriade bilar med lågbudgetdäck samtidig som jag brukar renovera motorerna i bilarna för dubbla kostnaden av en omgång nya däck i uddadimension.  big_smile
Senast redigerat av OpelP1 (2 juni 2012)

huh?
10 427 Inlägg
3 juni 2012
Bullet--- skrev:
steifan skrev:
Bullet--- skrev:

Man kan köra på en älg med bra däck med, beror på omständigheterna och förarens rektionstid,saknar dessutom bilen abs är detmånga som nitar osh bara glider utan att stanna.
Snacka om att göra en höna av en fjäder roll
Låter som du har dåliga erfarenheter med billigare däck?

Haha ja men reaktionstiden är säkert lika oavsett vilket däck du använder.
Och om det ena bevisligen är bättre så kommer du ju förmodligen att stanna fortare.

Kör du utan bälte när du inte tänkt krocka också eller? wink

Nej jag har aldrig köpt några skitdäck.

Var har jag skrivit att jag kör utan bälte?
sen att du aldrig kört med billigare däck (eller skitdäck som du kallar det) behöver vi inte ha denna diskussionen eftersom du inte har något att tillägga förutom din egna åsikt om något du inte vet något om. roll
punkt slut.

Haha smile Du har aldrig läst ett däcktest antar jag? Sorgligt wink

1 515 Inlägg
3 juni 2012
Svaret är enkelt, finns inga "bra" budget däck..

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

535 Inlägg
3 juni 2012
Jag har provat nankang bak på amgn och på blöt assfalt kunde jag hålla fullgas i 40 km/h utan att det span något med mina 370 hp.

Det satt michellin fram så hur bromsträckan är kan jag inte utala mig om dock.

Men jag skulle säga att det är helt okej däck! riktigt prisvärda!

huh?
10 427 Inlägg
3 juni 2012
Audi_powah skrev:
Svaret är enkelt, finns inga "bra" budget däck..

Njaeoe, det har väl hänt att billigare däck har presterat bättre än dyrare i tester totalt sett.
Men det är sällan och inte handlat om så stora prisskillnader heller.

arenwik
3 juni 2012
Vad man ska ha för däck beror väl helt på hur man värderar sitt egna och andras liv smile

Vad sparar man på budgetdäck? 2-4k ? Vad är din flickvän, ditt/dina barn eller kompis värd för dig ? roll

Inte ens mina skitbilar tillåter jag budgetdäck på.... Nej har man inte råd med bra däck har man ej råd med bil.
Säkerheten går före allt!

535 Inlägg
3 juni 2012
arenwik skrev:
Vad man ska ha för däck beror väl helt på hur man värderar sitt egna och andras liv smile

Vad sparar man på budgetdäck? 2-4k ? Vad är din flickvän, ditt/dina barn eller kompis värd för dig ? roll

Inte ens mina skitbilar tillåter jag budgetdäck på.... Nej har man inte råd med bra däck har man ej råd med bil.
Säkerheten går före allt!

Men många billiga däck kan vara helt okej endå!

Nankang tex.

Sen beror detväl på hur man tänkt använda däcken.

För mig så går det 2 par bakdäck per sommar ungefär. Jag har provat lite olika sist köpte jag pirelli men dom höll typ 2 månader så det blir det inte igen.

Leker man mycket är det inge roligt att köpa bra däck, åtminstonde inte till bakaxeln tongue

Sök