Jag har då en Volvo 944 fulltrycks turbo -93 med dessa modifieringar: viking ecomax chip bränsle och tändning, 3 tums avgassystem från turbon med racekat, öppetfilter och 0.9 bars laddtryck. Problemet är att motorn började bete sig helkonstigt efter att jag gasade ur bilen på motorvägen lite, märkte att det började vibrera som fan så jag svängde av och kollade läget. Motorn skakar rejält, på alla varvtal, laddtrycket fladdrar även på tomgång men är annars stabilt, och varvtalet är alltid någorlunda stabilt. När man motorbromsar så försvinner vibrationerna helt. Effekt mässigt verkar den gå helt normalt. Startmotorn började krångla lite också, den går i 1 sec, sen går den inte i en 1 sec och sen går den i 1 sec och så vidare när man vrider på tädninglåset.
Jag har kört en bra bit men inte fått en enda felkod. Har försökt lyssna efter pysljud från en slang som hoppat av och dylikt men hör/hittar inget förutom att det pyser lite ur det öppna luftfiltret på tomgång. Det är jag osäker på om det ska göra. Har även testat att koppla ur luftmassemätarn och lambdasonden men den vibrerar fortfarande jävulskt. Lossade på ett tryckrör och luftmassemätaren för att se om turbon var boven i dramat men det verkade den inte vara för motorn vibrera precis lika mycket ändå.
Intercooler tror jag inte att det är för då skulle väll effekten försämras rejält?
Kanske kan va något med turbon som kukat ur? Bilen drar olja sen innan och det är olja i vakumslangen mellan turbo och wg så den är knappast i bästa skicket.
Något med tänd eller bränslesystemet borde ju ge felkod, smatter eller dålig effekt?
Tar imot alla tips och ideer om vad felet kan vara med glädje!