3438
Sök

Xenon konvertera

112 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej! Nu är det såhär att jag tänkt införskaffa mej devileyes till min s40 i slutet av månaden och då dioderna lyser xenonvitt och hel/halvljus lyser vanligt (Halogen) så tänkte jag samtidigt konvertera om till xenon i första hand i halvljuset smile Sitter dubbla H1 lampor i devileyes'n jag tänkt köpa..
Är det någon som har erfarenhet av att Xenonkonvertera H1?
Skulle vart riktigt snällt o få lite hjälp på traven big_smile Bästa hade varit om någon kunde rita el schema eller liknande..
Men som sagt all hjälp behövs smile
Tack på förhand!
//Bjoooorne


Jägermeister
910 Inlägg
3 juni 2012
#2
Du behöver inget elschema för att koppla in xenonet, köper du en xenonsats får du säkerligen instruktioner med i förpackningen som lampan, ballasten och kablarrna ligger i.

Du kopplar ju xenonet till originalkablarna och jordar ballasten, samt skruvar fast ballasterna på lämpligt ställe, det är inte många minuters jobb att koppla in xenon i en bil.
Senast redigerat av gemini78 (3 juni 2012)

En gång är ingen gång...

112 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#3
Det låter väldigt enkelt smile Men får se hur det ser ut då när jag får sakerna! smile


Avstängd
10 388 Inlägg
3 juni 2012
#4
Och så ska vi som vanligt påpeka att det inte är lagligt om inte bilen har xenon original (automatisk nivåreglering, emärkning osv osv)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
26 375 Inlägg
3 juni 2012
#5
it_mutt skrev:
Och så ska vi som vanligt påpeka att det inte är lagligt om inte bilen har xenon original (automatisk nivåreglering, emärkning osv osv)

Väl talat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

112 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#6
Jaja, allt det vet jag redan smile men man brukar inte bli stoppad.. Brukar bara vara problem med besiktningen har jag hört men det är ju bara att byta tbx sen så smile


152 Inlägg
3 juni 2012
#7
Problemen kommer för mötande bilar som blir bländade av felriktade lampor... Ofta brukar xenon-konverterade bilar komplettera halvljuset med dimljus för göra saken värre....


766 Inlägg
3 juni 2012
#8
it_mutt skrev:
Och så ska vi som vanligt påpeka att det inte är lagligt om inte bilen har xenon original (automatisk nivåreglering, emärkning osv osv)

varför grinar du om det i alla trådar om xenon du har det ju själv?

2 041 Inlägg
3 juni 2012
#9
Ja, så är det när det är dyrt att eftermontera xenon. Och till äldre bilar så finns det inte ens att köpa.

Så då är xenonkonvertering ett billigt alternativ till mera ljus. Men dessvärre så finns det mycket nackdelar med det också. Men så blir det när man vill ha ''bättre ljus'', men inte vill köpa en bil med xenon original eller eftermontera för en rejäl summa pengar.

2 041 Inlägg
3 juni 2012
#10
cpu1337 skrev:
it_mutt skrev:
Och så ska vi som vanligt påpeka att det inte är lagligt om inte bilen har xenon original (automatisk nivåreglering, emärkning osv osv)

varför grinar du om det i alla trådar om xenon du har det ju själv?

Har funderat lite det jag också, men inte orkat ta upp det.

Men automatisk nivåreglering vet jag inte om är så viktigt om man kan ställa lamporna inifrån bilen, och gör det när det behövs.

112 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#11
Som sagt, kan ju justera det själv.. smile Sen om man märker att många bländar en får man väl kolla till om dem står rätt eller inte och fixa till det  smile


Avstängd
10 388 Inlägg
3 juni 2012
#12
cpu1337 skrev:
it_mutt skrev:
Och så ska vi som vanligt påpeka att det inte är lagligt om inte bilen har xenon original (automatisk nivåreglering, emärkning osv osv)

varför grinar du om det i alla trådar om xenon du har det ju själv?

Jag har iaf haft vett nog att eftermontera ALS och dessutom ställt ner ljuset.

Men det handlar inte om det, utan snarare om att det är galet många som inte har en susning om att det inte är lagligt.

Så länge det inte bländar mig (och andra givetvis), så bryr jag mig inte personligen om huruvida folk xenonkonverterar. Att påpeka problemet med att eftermontera xenon är ju knappast att grina om det, men, vill du tycka det så får du givetvis det. Sen "alla trådar", ptja, vi låter väl det vara sagt så iaf...
Senast redigerat av it_mutt (3 juni 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 041 Inlägg
4 juni 2012
#13
it_mutt skrev:
cpu1337 skrev:
it_mutt skrev:
Och så ska vi som vanligt påpeka att det inte är lagligt om inte bilen har xenon original (automatisk nivåreglering, emärkning osv osv)

varför grinar du om det i alla trådar om xenon du har det ju själv?

Jag har iaf haft vett nog att eftermontera ALS och dessutom ställt ner ljuset.

Men det handlar inte om det, utan snarare om att det är galet många som inte har en susning om att det inte är lagligt.

Så länge det inte bländar mig (och andra givetvis), så bryr jag mig inte personligen om huruvida folk xenonkonverterar. Att påpeka problemet med att eftermontera xenon är ju knappast att grina om det, men, vill du tycka det så får du givetvis det. Sen "alla trådar", ptja, vi låter väl det vara sagt så iaf...

Fungerar ALS bra?
Och vad är det som känner av om exempelvis bilen lastas eller personer kliver ut?

BASS GLAD
1 381 Inlägg
4 juni 2012
#14
jag har kört med xenonkonvertering i båda min v70 som jag hafft ..
de roligaste är att inna jag byte i dimljusen så blinka masser på mej ..
nu blinkar ingen längre smile

har i halv & helljuset med ..
och ingen har har klagat som jag träffat eller mött .
de gäller ju ställa skiten rätt så de inte bländar smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2012
#15
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:
cpu1337 skrev:
varför grinar du om det i alla trådar om xenon du har det ju själv?

Jag har iaf haft vett nog att eftermontera ALS och dessutom ställt ner ljuset.

Men det handlar inte om det, utan snarare om att det är galet många som inte har en susning om att det inte är lagligt.

Så länge det inte bländar mig (och andra givetvis), så bryr jag mig inte personligen om huruvida folk xenonkonverterar. Att påpeka problemet med att eftermontera xenon är ju knappast att grina om det, men, vill du tycka det så får du givetvis det. Sen "alla trådar", ptja, vi låter väl det vara sagt så iaf...

Fungerar ALS bra?
Och vad är det som känner av om exempelvis bilen lastas eller personer kliver ut?

Ja jag tycker min sköter sitt jobb.

Principen är ju att det sitter någon "balansgivare" (har ju inte haft isär själva enheten så exakt hur den är uppbyggd vågar jag inte säga) i en liten "låda", som du sätter så "nära rakt över bakaxeln du kan" (i mitt fall sitter den dock i reservhjulsbaljan). Sen ställer du ju in ljuset hur det ska när bilen är "rak", och ja, sen sköter det sig själv där.

Och som sagt, så långt sköter den sig, men, hur det blir när det blir kallt eller om låt säga ett år, det vågar jag inte säga något om




birka76 skrev:
jag har kört med xenonkonvertering i båda min v70 som jag hafft ..
de roligaste är att inna jag byte i dimljusen så blinka masser på mej ..
nu blinkar ingen längre smile

har i halv & helljuset med ..
och ingen har har klagat som jag träffat eller mött .
de gäller ju ställa skiten rätt så de inte bländar smile

Visst är det så. Personligen anser jag som sagt att folk kan konvertera bäst de vill, så länge det inte bländar. Värst är väl dock bilar med reflektor (i stil med 240 och 740, men långt ifrån bara dessa) som trycker i 55w H4 bi-xenon och kör runt med
Senast redigerat av it_mutt (4 juni 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 041 Inlägg
4 juni 2012
#16
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:

Jag har iaf haft vett nog att eftermontera ALS och dessutom ställt ner ljuset.

Men det handlar inte om det, utan snarare om att det är galet många som inte har en susning om att det inte är lagligt.

Så länge det inte bländar mig (och andra givetvis), så bryr jag mig inte personligen om huruvida folk xenonkonverterar. Att påpeka problemet med att eftermontera xenon är ju knappast att grina om det, men, vill du tycka det så får du givetvis det. Sen "alla trådar", ptja, vi låter väl det vara sagt så iaf...

Fungerar ALS bra?
Och vad är det som känner av om exempelvis bilen lastas eller personer kliver ut?

Ja jag tycker min sköter sitt jobb.

Principen är ju att det sitter någon "balansgivare" (har ju inte haft isär själva enheten så exakt hur den är uppbyggd vågar jag inte säga) i en liten "låda", som du sätter så "nära rakt över bakaxeln du kan" (i mitt fall sitter den dock i reservhjulsbaljan). Sen ställer du ju in ljuset hur det ska när bilen är "rak", och ja, sen sköter det sig själv där.

Och som sagt, så långt sköter den sig, men, hur det blir när det blir kallt eller om låt säga ett år, det vågar jag inte säga något om

Så när du accelererar eller kör uppför en backe så ställs halvljuset ner?
Hur snabbt ställer den halvljuset då? Inte är det väl lika snabbt som original xenon?

Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2012
#17
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:

Fungerar ALS bra?
Och vad är det som känner av om exempelvis bilen lastas eller personer kliver ut?

Ja jag tycker min sköter sitt jobb.

Principen är ju att det sitter någon "balansgivare" (har ju inte haft isär själva enheten så exakt hur den är uppbyggd vågar jag inte säga) i en liten "låda", som du sätter så "nära rakt över bakaxeln du kan" (i mitt fall sitter den dock i reservhjulsbaljan). Sen ställer du ju in ljuset hur det ska när bilen är "rak", och ja, sen sköter det sig själv där.

Och som sagt, så långt sköter den sig, men, hur det blir när det blir kallt eller om låt säga ett år, det vågar jag inte säga något om

Så när du accelererar eller kör uppför en backe så ställs halvljuset ner?
Hur snabbt ställer den halvljuset då? Inte är det väl lika snabbt som original xenon?

Huruvida den gör det under körning vågar jag inte svara på (relativt nymonterat, och ptja, inte direkt varit tal om någon nattkörning av större mått än så länge), däremot gör ju inte alla bilar med originalxenon det heller ska kanske tilläggas

Ptja, det ligger på samma tempo som på A6:an (enda kärran jag har att jämföra med). Den använder ju samma motorer, möjligt att den är minimalt långsammare dock (inget jag tagit tid på)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

BASS GLAD
1 381 Inlägg
4 juni 2012
#18
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:

Jag har iaf haft vett nog att eftermontera ALS och dessutom ställt ner ljuset.

Men det handlar inte om det, utan snarare om att det är galet många som inte har en susning om att det inte är lagligt.

Så länge det inte bländar mig (och andra givetvis), så bryr jag mig inte personligen om huruvida folk xenonkonverterar. Att påpeka problemet med att eftermontera xenon är ju knappast att grina om det, men, vill du tycka det så får du givetvis det. Sen "alla trådar", ptja, vi låter väl det vara sagt så iaf...

Fungerar ALS bra?
Och vad är det som känner av om exempelvis bilen lastas eller personer kliver ut?

Ja jag tycker min sköter sitt jobb.

Principen är ju att det sitter någon "balansgivare" (har ju inte haft isär själva enheten så exakt hur den är uppbyggd vågar jag inte säga) i en liten "låda", som du sätter så "nära rakt över bakaxeln du kan" (i mitt fall sitter den dock i reservhjulsbaljan). Sen ställer du ju in ljuset hur det ska när bilen är "rak", och ja, sen sköter det sig själv där.

Och som sagt, så långt sköter den sig, men, hur det blir när det blir kallt eller om låt säga ett år, det vågar jag inte säga något om




birka76 skrev:
jag har kört med xenonkonvertering i båda min v70 som jag hafft ..
de roligaste är att inna jag byte i dimljusen så blinka masser på mej ..
nu blinkar ingen längre smile

har i halv & helljuset med ..
och ingen har har klagat som jag träffat eller mött .
de gäller ju ställa skiten rätt så de inte bländar smile

Visst är det så. Personligen anser jag som sagt att folk kan konvertera bäst de vill, så länge det inte bländar. Värst är väl dock bilar med reflektor (i stil med 240 och 740, men långt ifrån bara dessa) som trycker i 55w H4 bi-xenon och kör runt med

Själv kör jag 35W i halvljuset & dimljuset . & 55w i helljuset ,,,

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

2 041 Inlägg
4 juni 2012
#19
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:

Ja jag tycker min sköter sitt jobb.

Principen är ju att det sitter någon "balansgivare" (har ju inte haft isär själva enheten så exakt hur den är uppbyggd vågar jag inte säga) i en liten "låda", som du sätter så "nära rakt över bakaxeln du kan" (i mitt fall sitter den dock i reservhjulsbaljan). Sen ställer du ju in ljuset hur det ska när bilen är "rak", och ja, sen sköter det sig själv där.

Och som sagt, så långt sköter den sig, men, hur det blir när det blir kallt eller om låt säga ett år, det vågar jag inte säga något om

Så när du accelererar eller kör uppför en backe så ställs halvljuset ner?
Hur snabbt ställer den halvljuset då? Inte är det väl lika snabbt som original xenon?

Huruvida den gör det under körning vågar jag inte svara på (relativt nymonterat, och ptja, inte direkt varit tal om någon nattkörning av större mått än så länge), däremot gör ju inte alla bilar med originalxenon det heller ska kanske tilläggas

Ptja, det ligger på samma tempo som på A6:an (enda kärran jag har att jämföra med). Den använder ju samma motorer, möjligt att den är minimalt långsammare dock (inget jag tagit tid på)

Trodde alla bilar med original xenon ställde halvljuset om bilen exempelvis lastas efter att den startats...

Men på de flesta med halogen halvljus där man ställer inifrån bilen så brukar det ju ta några sekunder mellan högsta och lägsta läget.

Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2012
#20
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:

Så när du accelererar eller kör uppför en backe så ställs halvljuset ner?
Hur snabbt ställer den halvljuset då? Inte är det väl lika snabbt som original xenon?

Huruvida den gör det under körning vågar jag inte svara på (relativt nymonterat, och ptja, inte direkt varit tal om någon nattkörning av större mått än så länge), däremot gör ju inte alla bilar med originalxenon det heller ska kanske tilläggas

Ptja, det ligger på samma tempo som på A6:an (enda kärran jag har att jämföra med). Den använder ju samma motorer, möjligt att den är minimalt långsammare dock (inget jag tagit tid på)

Trodde alla bilar med original xenon ställde halvljuset om bilen exempelvis lastas efter att den startats...

Men på de flesta med halogen halvljus där man ställer inifrån bilen så brukar det ju ta några sekunder mellan högsta och lägsta läget.

Ja nej, det finns både statisk (dock betydligt vanligare på "äldre kärror", tveksamt om någon nytillverkad bil har det idag) och då adaptiv, som givetvis är att föredra. Och just därför känner jag att jag måste ut och testa detta någon natt (då man även kopplar in hastighetssignal i dosan)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök