2980
Sök

Köra Scooter-moppe på detta ställ?

12 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 juni 2012
Det går men det blir böter om lampor o reg. nr. syns inte så en sån kan rekommenderas http://www.jula.se/ljusramp-i-stal-603026

* Voff voff *
10 589 Inlägg
5 juni 2012
Alltid undrat hur polisen ställer sig till den överlast som det blir på dragkroken med ett så´nt där ställ. Kultrycket, dvs faktiska vikten nedåt, lär ju bli högre än det tillåtna.

Eller vad väger en normal cross (som väl folk oftast brukar ha på dom)?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 juni 2012
Brådhis skrev:
Alltid undrat hur polisen ställer sig till den överlast som det blir på dragkroken med ett så´nt där ställ. Kultrycket, dvs faktiska vikten nedåt, lär ju bli högre än det tillåtna.

Eller vad väger en normal cross (som väl folk oftast brukar ha på dom)?

//Brådhis

110 Kg kanske i snitt.
Senast redigerat av Busgrabb (16 juni 2012)

Autotech

12 086 Inlägg
6 juni 2012
Frågan är om kultrycket faktisk reglerat med lag, jag tvivlar.

Dessutom tvivlar jag starkt på att ett drag inte skulle klara ca 200kg vertikalt, de är ju inte gjorda av papermache direkt.

* Voff voff *
10 589 Inlägg
6 juni 2012
Germax skrev:
Frågan är om kultrycket faktisk reglerat med lag, jag tvivlar.

Dessutom tvivlar jag starkt på att ett drag inte skulle klara ca 200kg vertikalt, de är ju inte gjorda av papermache direkt.

Bra fråga... Det finns ju i dragkrokens faktablad alltid ett maximalt kultryck. Nu förstår ju jag oxå att kroken förstås sannolikt håller, men vad händer alltså rent lagmässigt om man överskrider det angivna maximala kultrycket? Räknas det som överlast?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 juni 2012
Det är ju inte bara kultryck det blir, det blir ju ett otroligt moment på själva kroken där stället sitter fast när det gungar och rör sig lite.
Det borde vara mer skadligt, har dock själv kört med liknande ställ när jag körde cross och det fungerade rättså bra.
Det tog dock hårt på skruvarna som låser stället vid kulan, dom fick bytas imellanåt.

Autotech

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 juni 2012
En dragkula tål sällan så mycket som folk tror, sedan vildsvinen blev mer talrika häromkring är det vanligt att de som jagar svinen skaffar sig en s.k "Heck-Pack" som enklast beskrivs som en korg som hängs på dragkroken där man lägger en skjuten gris för att slippa lägga in det lortiga stinkande eländet i bilen. Har sett krokar där fästena har gett upp av en 100 kilosgris och hela skiten krökt sig. På dragkroken på min Legacy är det tydligt uppmärkt att 75 kg är max kultryck... Sedan kan ju ett högt kultryck göra bilen svårkörd och instabil...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 juni 2012
TS_quattro skrev:
En dragkula tål sällan så mycket som folk tror, sedan vildsvinen blev mer talrika häromkring är det vanligt att de som jagar svinen skaffar sig en s.k "Heck-Pack" som enklast beskrivs som en korg som hängs på dragkroken där man lägger en skjuten gris för att slippa lägga in det lortiga stinkande eländet i bilen. Har sett krokar där fästena har gett upp av en 100 kilosgris och hela skiten krökt sig. På dragkroken på min Legacy är det tydligt uppmärkt att 75 kg är max kultryck... Sedan kan ju ett högt kultryck göra bilen svårkörd och instabil...

Var nuffen fastspänd i den "korgen"? Tror inte det... Så när 100kg hoppar upp o ner i korgen när bilen kör på ojämnheter så blir det viss tryck under vis tid o då är det mer än 100kg.
Moppen måste man spänna fast! Grisen med!
Men om kroken pallar inte 100kg så kan man inte heller ställa sig själv på den o hoppa för då går den av, eller?  hmm

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 juni 2012
Grabber skrev:
TS_quattro skrev:

Var nuffen fastspänd i den "korgen"? Tror inte det... Så när 100kg hoppar upp o ner i korgen när bilen kör på ojämnheter så blir det viss tryck under vis tid o då är det mer än 100kg.
Moppen måste man spänna fast! Grisen med!
Men om kroken pallar inte 100kg så kan man inte heller ställa sig själv på den o hoppa för då går den av, eller?  hmm

jodå, i just de fallen så har grisen varit fastspänd, om du någonsin sett ett vildsvin på 100 kilo eller större så vet du att det är en ganska bastant klump, den spänner man fast för att den just inte ska dunsa runt i korgen under färd, blir ganska stora påfrestningar på kroken även när grisen är fastspänd om vägen är lite knölig...

edit: sedan är för visso en heck-pack utformad så att vikten ligger bakom kroken och inte ovanpå, korgen bryter således en hel del i kroken vilket de inte heller är gjorda för...
Senast redigerat av TS_quattro (6 juni 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 juni 2012
Känns lite som teoretisk kultryck o verklig belastning blir inte samma....

Självlärd
3 083 Inlägg
7 juni 2012
Tveksam till om du kan köra en scooter på det där. Dom är ju ganska nära bilen och scootern är ju rätt bred. Eller det beror ju vad det är för moppe du ska frakta?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

12 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
Tveksam till om du kan köra en scooter på det där. Dom är ju ganska nära bilen och scootern är ju rätt bred. Eller det beror ju vad det är för moppe du ska frakta?

Skulle precis fråga Grabber om han är säker på att det går med tanke på scooterns bredd som du nämner.
Scootern som är tänkt att köra på detta ställ är en Baotian på runt 80kg.

Ang lagen så kvittar det, kan köra lite olagligt de gångerna man blir tvungen att transportera hem den på bilen.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 juni 2012
extremepeanut skrev:
Volvo142_73a skrev:

Skulle precis fråga Grabber om han är säker på att det går med tanke på scooterns bredd som du nämner.

Ang lagen så kvittar det, kan köra lite olagligt de gångerna man blir tvungen att transportera hem den på bilen.

Väldigt många gånger då eftersom det var en Baotian...
Senast redigerat av Busgrabb (12 juni 2012)

Autotech

12 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Busgrabb skrev:
extremepeanut skrev:
Volvo142_73a skrev:

Jo precis, krångligt att hyra släp när det är så ofta.

Men Ontopic nu gällande om det funkar eller inte.

KHRacing
13 juni 2012
Polisen kör med vanliga vikbara cykelställ som de hänger crossmoppar på . så varför inte testa med scootern ?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 juni 2012
extremepeanut skrev:
Busgrabb skrev:
extremepeanut skrev:

Jo precis, krångligt att hyra släp när det är så ofta.

Men Ontopic nu gällande om det funkar eller inte.

Går gör det nog men som sagt, bredden på skotern gör ju att den kommer nog få lite vinkel ut ifrån bilen.
Det brukar ju alltid gå upp en stolpe rakt upp från stället för att fästa hojen i fråga i.

Autotech

12 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
KHRacing: Låter väldigt otroligt. Alla gånger jag sett dom transportera mopeder så är det på släp.

Busgrabb: Frågan är hur man bäst spänner fast en scooter i denna stolpe? Är ju ingen ram på samma vis som en cross att dra runt.

KHRacing
13 juni 2012
extremepeanut skrev:
KHRacing: Låter väldigt otroligt. Alla gånger jag sett dom transportera mopeder så är det på släp.

Busgrabb: Frågan är hur man bäst spänner fast en scooter i denna stolpe? Är ju ingen ram på samma vis som en cross att dra runt.

Har sett flera ggr. beror ju helt ohållet på om det finns bärgare/släp tillgängligt.

har själv hängt 80kg fiddy massor emd ggr på likadana cykelställ

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 juni 2012
extremepeanut skrev:

Beror ju på hur rädd man är om moppen i fråga men styret till stolpen och pakethållare till stolpen borde funka.

Autotech

Sök