3686
Sök

Regeringen vill fördubbla inblandningen av etanol i vanlig 95-oktanig bensin

Pim_Pim
8 juni 2012
Trådstartare
#1
2014 fördubblas halten etanol i vanlig bensin, enligt ett regeringsförslag. En likadan övergång möttes med stor skepsis i Tyskland och Finland.

Var tionde bil fixar inte nya bensinen


Regeringen vill fördubbla inblandningen av etanol i vanlig 95-oktanig bensin.

Bakgrunden är ett direktiv från EU om att minska bilparkens klimatpåverkan. Mer än var tionde bil klarar dock inte att gå på det nya E10-bränslet utan får fortsätta att tankas med 98 oktan.


Förslaget i vårbudgeten går ut på att det 2014 införs en kvotplikt som ökar inblandningen av etanol i standardbensin, dagens 95 oktan, från fem till tio procent. Samtidigt ökas FAME-inblandningen i diesel till sju procent.

Sverige blir dock inte först med E10.

I Tyskland och Finland möttes övergången till E10 av en kraftig misstro från bilisterna. Anledningen var rädsla för att bilarnas motorer skulle ta stryk. Följden blev att många bilister valde att tanka högoktanigare bensin i stället.

Experter som Aftonbladet Bil varit i kontakt med menar att farhågorna för motorskador är överdrivna.

– Om bilägarna inte drabbas och får riktig information är vi positiva till E10, säger Milos Kosijer, teknisk expert på Motormännen.

”87 procent kan gå över”

Redan i dag finns en lista över vilka bilmodeller som enligt biltillverkarna kan köras på E10.

– De bilar som kan köras på 95 oktan klarar också E10, säger Bertil Moldén på Bil Sweden som sammanställt listan.

– Det innebär att 87 procent av bilparken som i dag rullar på 95 över en natt kan gå över till E10. De som inte kan köra på E10 vet om det, de tankar redan 98 oktan.

Dessa bilägare ska dock vara försiktiga med E10, poängterar Milos Kosijer.

– Packningar och slangar kan skadas. Bränslepumpen kan ta stryk när insprutningstrycket ökar. Att förbränningstemperaturen höjs kan skada cylindrar och kolvar. Någon enstaka feltankning ska dock inte innebära något problem.

Smörjningen försämras

Ett problem är också att den oljefilm som skyddar motorn tunnas ut om motorn inte är anpassad till E10.

– Smörjningen försämras. Egentligen borde man byta olja och oljefilter oftare, säger Milos Kosijer.

Någon risk för att bilen blir underkänd i Bilprovningens avgasprov är det inte heller.

– Nyare bilar är redan certifierade för E10. Och de testerna är mycket tuffare än det enkla avgasprov vi gör, säger Morgan Isacsson på Bilprovningen.


Ulf Laveborg


Källa: http://www.aftonbladet.se/bil/article14948515.ab

Nå vad tror ni ?
Senast redigerat av Pim_Pim (8 juni 2012)

Lowlife
809 Inlägg
8 juni 2012
#2
har även fått höra att bilen kommer dra mer bränsle.. tycker detta är rent idiotiskt..
allt blir ju bara dyrare.. ska man behöva byta olja oftare.. ? och alla som kör äldra bilar kan ju lika bra skrota dem.. kommer ju inte kunnas köra på det nya "bränslet".. ?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

arenwik
8 juni 2012
Trådstartare
#3
Förstår inte problemet i detta? Detta gäller ju bara 95-oktan. Dom som inte vill köra på E10 kan ju tanka 98-oktan.
Motorn mår bättre och bränsleförbrukningen sänks, så rent ekonomiskt är det ju ingen undergång.

Men som vanligt blir folk rädda och förbannade så fort förändringar står på trösklen smile
Allting måste mötas negativt, och får man något positivt så får man inte tillräckligt.

1 412 Inlägg
8 juni 2012
#4
Jag ser inga direkta problem med detta för min del, efter att ha modifierat en veteranbil för e85 så känns ju inte en mindre etanolinblandning speciellt märkvärdigt.

Som mest skifta några förgasarmunstycken + tändinställning kanske.
Senast redigerat av OpelP1 (8 juni 2012)

Lowlife
809 Inlägg
8 juni 2012
#5
98-oktan ska även försvinna så småningom..

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
arenwik
8 juni 2012
Trådstartare
#7
ConXraid skrev:
98-oktan ska även försvinna så småningom..

Det har jag väldigt svårt att tro, källa på det ?

Nog för att dom har tagit bort mååånga 98 pumpar, men det är nog på grund av låg försäljning.

Lowlife
809 Inlägg
8 juni 2012
#8
OpelP1 skrev:
Jag ser inga direkta problem med detta för min del, efter att ha modifierat en veteranbil för e85 så känns ju inte en mindre etanolinblandning speciellt märkvärdigt.

Som mest skifta några förgasarmunstycken + tändinställning kanske.

jo men tänk på lite "nyare" oldschool bilar som verkligen inte kommer klara av e10. läst någon annanstans att detta redan är infört i tyskland och väldigt många fick rasad motor som svar på e10.. smile och om alla ska konvertera till e85 osv så lär detta ju bli fruktansvärt onödigt dyrt.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Lowlife
809 Inlägg
8 juni 2012
#9
arenwik skrev:
ConXraid skrev:
98-oktan ska även försvinna så småningom..

Det har jag väldigt svårt att tro, källa på det ?

Nog för att dom har tagit bort mååånga 98 pumpar, men det är nog på grund av låg försäljning.

hittade ingen källa men du har helt rätt sökte runt lite på google, 98:a pumparna kommer finnas kvar väl utspridda eftersom alla bilar inte kommer kunna gå på e10 bränslet. smile my bad. ! men det finns färre 98:a pumpar !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Lowlife
809 Inlägg
8 juni 2012
#10
Varför E10?

- Ett led i att minska koldioxidutsläppen från biltrafiken.


Varför heter det E10?

- För att det är en etanolinblandning på 10 procent. Tidigare var inblandningen 5 procent.


När kommer E10 till Sverige?

- Omöjligt att svara på idag. Troligtvis under 2012.


Vad händer med 95-oktan och 98-oktan?

- E10 ska ersätta 95-oktan. Alltså försvinner 95. 98-oktan finns kvar, men inte på alla stationer.


Vilka bilmodeller kan tanka E10?

- De allra flesta. Ta en titt på BilSwedens ”I vilka personbilsmodeller kan man tanka E10-bränsle”? Här är listan.


Om man känner sig osäker, vad tankar man då?

- Den osäkre tankar 98-oktan.


Om man har en bil som inte tar E10?

- Tanka 98-oktan.


Om man tankar fel. Tankar E10 fast bilen inte är byggd för det?

- En enstaka feltankning är ingen katastrof.


Har E10-pumparna egen färg på tankslangmunstycket?

- Det kan vi inte tvärsäkert svara på idag. Troligtvis blir det även gröna handtag för E10.


Ökar förbrukningen med E10?

- Med cirka 2 procent.


Hur gör man med gräsklippare, motorsågar och annat som går på 95-oktan?

- Kontrollera med tillverkaren. I övrigt rekommenderar vi att använda 98-oktan och fyll på med rekommenderad oljeinblandning som vanligt.


En ny diesel som heter B7 ska också komma?

- Ja, det är en diesel med inblandning av biobränslet RME med 7 procent.


Källa: http://www.motormannen.se/common/docs/D … m-E10.html

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

arenwik
8 juni 2012
Trådstartare
#11
ConXraid skrev:
arenwik skrev:
ConXraid skrev:
98-oktan ska även försvinna så småningom..

Det har jag väldigt svårt att tro, källa på det ?

Nog för att dom har tagit bort mååånga 98 pumpar, men det är nog på grund av låg försäljning.

hittade ingen källa men du har helt rätt sökte runt lite på google, 98:a pumparna kommer finnas kvar väl utspridda eftersom alla bilar inte kommer kunna gå på e10 bränslet. smile my bad. ! men det finns färre 98:a pumpar !

Ja, jag och en polare åkte runt i en okänd stad och letade efter 98-oktan en gång. Vi hann nästan få soppatorsk i letandet, haha. Kollade över 4-5 mackar utan framgång. Hade 1mil kvar på mätaren när vi till slut hittade en! puh..

Volvo i Kalmar har inte 98-oktan vilket är jobbigt om man har Volvokort roll

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
8 juni 2012
#12
arenwik skrev:
ConXraid skrev:
arenwik skrev:

Det har jag väldigt svårt att tro, källa på det ?

Nog för att dom har tagit bort mååånga 98 pumpar, men det är nog på grund av låg försäljning.

hittade ingen källa men du har helt rätt sökte runt lite på google, 98:a pumparna kommer finnas kvar väl utspridda eftersom alla bilar inte kommer kunna gå på e10 bränslet. smile my bad. ! men det finns färre 98:a pumpar !

Ja, jag och en polare åkte runt i en okänd stad och letade efter 98-oktan en gång. Vi hann nästan få soppatorsk i letandet, haha. Kollade över 4-5 mackar utan framgång. Hade 1mil kvar på mätaren när vi till slut hittade en! puh..

Volvo i Kalmar har inte 98-oktan vilket är jobbigt om man har Volvokort roll

Tyvärr är det lite svårt att hitta 98 pumpar ja. Jag tankar enbart 98 i Urquattron o här i Oskarshamn är Jet dom enda som har 98 så jag tankar alltid på Jet där det finns.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

1 217 Inlägg
8 juni 2012
#13
Har vi inte redan e10?

Det blev väll grönt för det typ första maj eller vad det var.


Voodoo
1 444 Inlägg
9 juni 2012
#14
inga problem för min del i dagensläge kör jag ca 25-30% e85 i tanken ...de enda är ju att e10an kmr ha samma pris som dagens 95... högre etanolblandning men samma höga pris.. de är de som suger

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

114 Inlägg
9 juni 2012
#15
Det går åt mer 95 oktan bensin än 98 oktan på preem & dinx mackarna, nu i juni kommer även preem med ytterligare en ny diesel produkt, jag kör ut mycket acp evolution diesel på preem mackarna fick höra att folk som
tankar den drar 0,3 mindre per mil med sina diesel bilar det tycker jag är helt okej wink men det är bara preem som har acp evo bränslet.


* Voff voff *
10 603 Inlägg
9 juni 2012
#16
Jag testade redan förra året att köra på E10 i Finland. Det hände absolut ingenting... Ingen märkbar skillnad i förbrukning, inget motorras, ingenting... Och jag är inte ett dugg förvånad. Skillnaden mellan E5, som vi har idag, och E10 är marginell.

Bilen var en V70 2,4 -00... Ingen jag känner i Finland har heller beklagat sig över skiftet E5(95) -> E10.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 juni 2012
#17
Jag tror det kommer bli så att när detta går igenom så kommer jag tanka 98 och tjejjen e10.
Då jämnar det ut sej i tanken och blir vanlig 95 igen xD

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 111 Inlägg
9 juni 2012
#18
Akilles skrev:
Det går åt mer 95 oktan bensin än 98 oktan på preem & dinx mackarna, nu i juni kommer även preem med ytterligare en ny diesel produkt, jag kör ut mycket acp evolution diesel på preem mackarna fick höra att folk som
tankar den drar 0,3 mindre per mil med sina diesel bilar det tycker jag är helt okej wink men det är bara preem som har acp evo bränslet.

Då ska jag köpa en Lupo 3L och börja köra ACP evo, då borde man ju köra helt gratis då.... lol


Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2012
#19
Diskussionen påminner mycket om den som var på 30-40talet då man införde bly i bensinen. Tekniskt begåvade unga män rasade då över beslutet då det skulle leda till motorras i parti och minut. Man var speciellt orolig över hur blybeläggningar på ventiler och ventilsäten skulle påverka livslängd och effekt negativt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök