3464
Sök

Svarva egna hjulmuttrar?

280 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
Jag har fått tag i ett set med magnesiumfälgar från 60-70-talet, problemet är att mina konade orginalmuttrar inte går att använda och att gängan är lite special på pinnbultarna (M14x1). Därför tänkte jag svarva till egna hjulmuttrar.

Tar gärna emot tips och råd på vad man behöver tänka på, var får man tex tag i sexkantsstång ca 0,5m lång och 22mm i diameter?

/Fredrik

9 juni 2012
På mitt jobb finns det sexkantsstång i stål. Det första jag tänker på är att det borde vara lite hållfasthet på muttrarna, och stålet i de stängerna vi har är rätt mjukt.

Sexkantsstång är nog inte så svårt att få tag i, men att som privatperson få tag i en restbit kanske är svårt. Jag vet inte exakt var man kan få tag i det, annat än från mig då om det finns 22 mm på jobbet.

950 Inlägg
9 juni 2012

1 758 Inlägg
9 juni 2012
Inte svar på din fråga, men ett tips är att vara väldigt försiktig med gamla magnesiumfälgar. Saknar du detaljerad historik bör du skicka dem på röntgen/ultraljud innan du börjar fundera på hur du ska skruva fast dem.
Magnesiumfälgar är spröda och ska undersökas med jämna mellanrum. Har materialet börjat spricka (mikrosprickor som inte syns med blotta ögat) kan det gå väldigt snabbt tills de ramlar i bitar.

Snyggt smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

280 Inlägg
Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök