2599
Sök

Saab 9000 slirande koppling.

930 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjo! nu är det så att kopplingen på min bil har börjat slira.
Ska försöka beskriva det så bra som möjligt.

När jag ska åka iväg och när det är dags att växla så slirar det inget alls.
Det är när jag åker på 5an t ex och gasar fullt från 80 och uppåt så kan den börja slira helt plötsligt.
och det är bara när man gasar så att motorn går tungt i början och så fort det kommer lite laddtryck så börjar den slira.

Detta händer inte  varje gång utan någon gång ibland bara, men det är sjukt irriterande när det händer.
Vad kan detta bero på.

Kan även tillägga att jag av misstag stressad som jag var skulle fylla på servoolja och råkade tömma i servooljan i bromsoljebehållaren (det är väl samma oljebehållare till bromsarna som till kopplingen?)
Så vi luftade bromsarna och kopplingen tills all röd olja var ute ur systemet och sen dess så har den slirat på det viset ibland.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 798 Inlägg
9 juni 2012
#2
Har du fyllt på vanlig olja i bromsvätske behållaren är alla dina packningar till bromssystemet förstörda även cylindrar till kopplingen.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

930 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#3
fredde85 skrev:
Har du fyllt på vanlig olja i bromsvätske behållaren är alla dina packningar till bromssystemet förstörda även cylindrar till kopplingen.

Jag fyllde på automatväxellådsolja / servoolja i den.

Bromsarna funkar då hur bra som helst gick igenom besiktningen för nån vecka sen och det går att koppla hur bra som helst men det är just de att den slirar när man låter motorn gå tungt.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

131 Inlägg
9 juni 2012
#4
Jag hade samma problem med min 740 turbo . kopplingen slirar ju varmare bilen blir . så va min iaf

Av små grisar blir det stora svin

1 798 Inlägg
9 juni 2012
#5
Märkligt att de ännu funkar då är du säker de va  bromsvätske behållaren. Ok ja men atf är dock lika illa då de också är en olja. Har de klarat sig har du haft en jädra tur helt enkelt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 353 Inlägg
9 juni 2012
#6
gällande vad du hällt i eller inte hällt i har de inte med saken att göra när du väl kör bilen så att säga, om du så kopplar bort hela hydrauliken till kopplingen så är det bara tryckplattan och lamellen som styr om kopplingen greppar eller slirar.. så lamellen och/eller tryckplattan börjar göra sitt..
gällande segdragningar så är det inte bra för det första och för det andra så är de ju just så man gör för att testa så kopplingen inte slirar wink

förstår inte ditt problem,, om kopplingen slirar är den kass, bara och byta..
om man nu inte ska gå den långsökta vägen att packboxen till veven är kass och spottat ut lite olja som hamnat på lamellen som på så sätt orsakar slir..

ungefär lite som
"jag har ingen luft i högerframhjul, bilen drar lite åt höger och det låter väldigt illa och känns som bilen rullar tungt.. kan de va att bromsen ligger på?"
där var din beskrivning av ditt problem big_smile tongue


367 Inlägg
9 juni 2012
#7
har en beg men bra saab 9-5 Aero koppling med tryckplatta som du kan köpa för 500kr


1 353 Inlägg
9 juni 2012
#8
jag vill inte va negativ på nåt sätt, men dels bor ni långt ifrån, dels kan den skilja i storlek(ja skrev KAN skilja)
och viktigast av allt,, INGEN river ner växellåda för att det är roligt och sen montera en beg koppling, när man byter en sån grej byter man till ny tongue


3 466 Inlägg
9 juni 2012
#9
Crille88 skrev:
jag vill inte va negativ på nåt sätt, men dels bor ni långt ifrån, dels kan den skilja i storlek(ja skrev KAN skilja)
och viktigast av allt,, INGEN river ner växellåda för att det är roligt och sen montera en beg koppling, när man byter en sån grej byter man till ny tongue

Sen inte bara KAN skilja, den BÖR skilja om bilen i fråga är den 9000 2,0t som TS har på sin sida. Dessa har 228mm och 9-5 Aero har 240mm.  tongue

Men jag håller med, ska man riva så e de ju alltid värt att lägga pengar på en ny.

Passa på att byta urtrampningslagret med!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 353 Inlägg
9 juni 2012
#10
ja skrev kan för att skydda mig mot eventuella petpojkar som har koll och det eventuellt kan va samma mått wink
urtrampningslager är en självklarhet att byta, ska ingå i kopplingssatsen, man river inte ner och bara byter lamell:P
lamell, tryckplatta och urtrampningslager är självklart, och när man ändå har de nere tar de ytterligare 10minuter att byta packboxen bakom svänghjulet så den är juh att rekomendera i samma veva big_smile


3 466 Inlägg
9 juni 2012
#11
Crille88 skrev:
ja skrev kan för att skydda mig mot eventuella petpojkar som har koll och det eventuellt kan va samma mått wink
urtrampningslager är en självklarhet att byta, ska ingå i kopplingssatsen, man river inte ner och bara byter lamell:P
lamell, tryckplatta och urtrampningslager är självklart, och när man ändå har de nere tar de ytterligare 10minuter att byta packboxen bakom svänghjulet så den är juh att rekomendera i samma veva big_smile

Jo jag fattade de tongue

Ja urtrampningslager är en självklarhet för många, andra vet knappt att de finns så de e aldrig fel att påminna om de smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök