3996
Sök

Servicelampa volvo 965 -91

24 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
tjena! har en 965a från 1991 med en b230ft i, det e en Amerika import också!

när jag startar bilen lyser en servicelampa, aldrig sett det på en sån här gammal volvo förut, så undrar om någon vet hur man släcker denna?

tänkte bara kolla om någon visste innan jag plockar ur den hehe.

* Voff voff *
10 694 Inlägg
12 juni 2012
Om det står "Service engine soon" eller liknande så är det en lampa med mer eller mindre samma funktion som lambda-lampan på dom svensksålda. Dvs att det finns en felkod lagrad på något. Läs ut, fixa felet och radera koden så slocknar lampan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

675 Inlägg
12 juni 2012
Prova nollställa datorn genom att ta bort batteriet en stund smile Funkar när man ska släcka lambda lampan iallafall smile

24 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
Om det står "Service engine soon" eller liknande så är det en lampa med mer eller mindre samma funktion som lambda-lampan på dom svensksålda. Dvs att det finns en felkod lagrad på något. Läs ut, fixa felet och radera koden så slocknar lampan.

//Brådhis

står bara ''service''. men det finns ju bara diagnosuttag?

24 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Linkan_740 skrev:
Prova nollställa datorn genom att ta bort batteriet en stund smile Funkar när man ska släcka lambda lampan iallafall smile

det har jag redan prövat tongue

* Voff voff *
10 694 Inlägg
12 juni 2012
Linkan_740 skrev:

Är ju inte direkt svårt att läsa av koderna, och då vet man dessutom att det är ett återkommande fel ifall den tänds igen och visar samma kod. Underlättar ju felsökningen.

Lyfta batteripolen för att nolla koden är ungefär på samma nivå som att tejpa över lampan för att slippa se den... wink

//Brådhis

* Voff voff *
10 694 Inlägg
12 juni 2012
Robro-volvo skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Okej! Finns det möjligen en gummiplupp i "glaset" till instrumenthuset? Om du pillar bort den, finns det då en knapp där innanför som du kan trycka på med en mejsel eller nå´t? För då är det så man nollställer lampan om det faktiskt är en servicelampa.

Herregud... Nu rotar jag verkligen i en del av hjärnans minne som inte varit använt på säkerligen 12-13 år... smile

//Brådhis

24 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
Linkan_740 skrev:

Är ju inte direkt svårt att läsa av koderna, och då vet man dessutom att det är ett återkommande fel ifall den tänds igen och visar samma kod. Underlättar ju felsökningen.

Lyfta batteripolen för att nolla koden är ungefär på samma nivå som att tejpa över lampan för att slippa se den... wink

//Brådhis

jo tack så långt har jag listat ut med, men det jag undrade över var att det måste ju finnas något annat sett som verkstäderna släckte lampan på, och det vore intressant att veta hur de gjorde smile

24 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
Robro-volvo skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Okej! Finns det möjligen en gummiplupp i "glaset" till instrumenthuset? Om du pillar bort den, finns det då en knapp där innanför som du kan trycka på med en mejsel eller nå´t? För då är det så man nollställer lampan om det faktiskt är en servicelampa.

Herregud... Nu rotar jag verkligen i en del av hjärnans minne som inte varit använt på säkerligen 12-13 år... smile

//Brådhis

det kommer jag inte ihåg, men ser över det imorgon, så tar jag en bild och lägger upp här så ni också kanske förstår lite bättre wink

509 Inlägg
12 juni 2012
Läs alla felkoderna på uttag 2,5,6 det är viktigt att du kollar alla felkoder.
Radera genom att hålla in testknappen 5 sek,släpp,vänta tills dioden tänds,tryck 5 sek,släpp,tryck 1 sek.
Gör så på uttag 2,5,6
Kolla att du får felkod 1-1-1 på uttagen när du är klar.
Uttag 2 bränslesystem.
         6 tändsystem
          5 turbosystem
Skriv gärna vad du får för felkoder.

24 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
ifall någon är intresserad öppnade jag ögonen och hittade en liten knapp på sidan av instrumentbrädan som jag höll in och bromsade samtidigt så slocknade  den smile orkade inte ta någon bild..

Sök