2242
Sök

Bilverkstaden vill ha betalt utan att få igång bilen..

4 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag skall gå vidare mot bilverkstaden som vill ha betalt för en reparation som inte lyckades.

Det började så här:

Jag var ute å körde med släpkärra och motor gick varm. När jag kom hem såg jag att det droppade lite från kylaren. Dagen efter var jag tvungen att köra så jag tog med mig vatten och fyllde på då och då! Motorn gick ej varm men kylaren sprak och allt vatten rann ut och det blev ett stort moln från huven och bilen dog mitt på vägen. Jag får hjälp med bogsering till en stor verkstad i göteborg och på vägen så fyller vi upp kylaren med vatten och testar att starta. motorn snurrar men går inte igång och det sprutar vatten från hålet på kylaren.

Detta förmedlar jag till verkstaden och de säger att de skall göra en felsökning. De Ringer dagen efter och säger att det är kylaren som är felet så de undrar om de ska beställa en ny och installera för 3900kr. Jag säger ok!

Nu veckan senare ringer de och säger att toplockspackningen antagligen har gått för att det läcker in vatten i minst två av cylindrarna och att det inte är värt att laga det på en sådan gammal bil MEN att jag ändå är skyldig dem för montering av nya kylaren.

Detta tycker jag att dem borde hittat innan de satte igång att börja fixa med bilen? Jag hävdar ju att de inte felsökt ordentligt och att jag inte skall behöva betala för deras misstag.

Jag tänkte ringa kosumentrådgivaren på måndag för att få lite mer kött på benen men just nu undrar jag vad ni tror ?

Tack på förband

Mvh Andreas

188 Inlägg
15 juni 2012
#2
verkstan får la för fan göra en riktig fel sökning stå på dig betala inte

5 089 Inlägg
15 juni 2012
#3
Dom måste ju montera det nya kylet för att se så motorn är ok(det är arbetstid och delar). Och sen ser dom att det är mer fel. be dom laga eller hämta bilen men det är väll klart du måste betala för det arbetet dom gjort, tyvärr.. Kostar dom ju bara ännu mer att ta ur delarna.
Sen tycker jag att de tär fel att säga att bilen är för gammal för att lagas. Byter du topppackning och planar toppen kanske den går 20 000 mil till?

Men stå på dig och hör med konsumentnissen. du kanske har tur smile

\Lindgren

4 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#4
Jo jag förstår att de vill ha betalt för arbetstid och delarna men borde de inte kunnat felsökt bättre? Hittade detta fel innan de monterat nya kylaren? Kanske tänkt efter lite att något mer borde ha hänt om kylaren spruckit? Jag har ingen aning!

Det är en 13år gammal bil med ca 17 000 på mätaren så den är ju inte värd många kronor men om man lagar den och slutar dra tunga lass med släpkärran håller den nog en stund till=)



FLindgren skrev:
Dom måste ju montera det nya kylet för att se så motorn är ok(det är arbetstid och delar). Och sen ser dom att det är mer fel. be dom laga eller hämta bilen men det är väll klart du måste betala för det arbetet dom gjort, tyvärr.. Kostar dom ju bara ännu mer att ta ur delarna.
Sen tycker jag att de tär fel att säga att bilen är för gammal för att lagas. Byter du topppackning och planar toppen kanske den går 20 000 mil till?

Men stå på dig och hör med konsumentnissen. du kanske har tur smile

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
15 juni 2012
#5
Det är klart dom ska ha betalt, dom har ju fixat din kylare, att det finns ytterligare 23 andra problem med bilen är ju knappast deras fel. En felsökning innebär inte att dom ska hitta varenda litet fel på bilen, är ju inte direkt jättelätt att märka att topplockspackningen är dålig om det dessutom är hål i kylaren. Då skulle man behöva montera dit en hel kylare och sen kolla om det kommer ut avgaser i vattentanken (om nu inte vattnet läcker in till oljan så den blir vit, det hade varit lätt att märka och det hade man nog märkt på en gång).

Jag lämnade in min bil då det klonkade i framvagnen varje gång jag körde ner i en grop, det är skitsvårt att veta vad det kan vara men både jag och verkstaden tippade på att bussningarna till krängningshämmaren var slut. Men det var inte det, fick ändå pröjsa felsökning och bytet av bussningarna (inte direkt billigt). Dom sa dock att det borde vara ett stag (dom visade vilket) och att dom kunde byta det. Jag fick part-number och beställde själv på ebay och fixade det själv (dock satt det sjukt hårt).
Ibland får man bita i det sura äpplet.

Om du så gärna vill få igång bilen så betala för att dom ska byta topplockspackning eller gör det själv. Min flickvän och jag bytte topplockspackning på hennes kompressormatade Corvette, det är ett jävla jobb men man kan passa på och göra det riktigt snyggt och fint i motorrummet medan man ändå är där och rotar så blir man extra glad efteråt! smile
Har en liten videosnutt med timelapse när vi monterar allt: http://www.garaget.org/video/105164
Senast redigerat av FL3JM (15 juni 2012)


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
901 Inlägg
15 juni 2012
#6
stenbergg skrev:
Jo jag förstår att de vill ha betalt för arbetstid och delarna men borde de inte kunnat felsökt bättre? Hittade detta fel innan de monterat nya kylaren? Kanske tänkt efter lite att något mer borde ha hänt om kylaren spruckit? Jag har ingen aning!

Det är en 13år gammal bil med ca 17 000 på mätaren så den är ju inte värd många kronor men om man lagar den och slutar dra tunga lass med släpkärran håller den nog en stund till=)



FLindgren skrev:
Dom måste ju montera det nya kylet för att se så motorn är ok(det är arbetstid och delar). Och sen ser dom att det är mer fel. be dom laga eller hämta bilen men det är väll klart du måste betala för det arbetet dom gjort, tyvärr.. Kostar dom ju bara ännu mer att ta ur delarna.
Sen tycker jag att de tär fel att säga att bilen är för gammal för att lagas. Byter du topppackning och planar toppen kanske den går 20 000 mil till?

Men stå på dig och hör med konsumentnissen. du kanske har tur smile
har de gjort felsökning ska veta vart ligger fel,(en eller flera) och meddela dig att det kan vara även toppen,bortom kylaren.
INNAN de säger att det är inte lönt mm.
Min vita bil har gått 35,6++ tusen mil o rullar fint!
Fråga vad kostar det att fixa även toppen så att det rullar o efter den affär sök en seriös bilmek.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

130 Inlägg
15 juni 2012
#7
Sa du till dom att bilen gått varm eller sa du bara till om att kylaren va trasig?



annars tycker jag att dom inte har gjort någon större fel. inte det lättaste felet att se och dom måste ha igång bilen för att upptäcka det riktigt. inte så att dom plockar ner toppen bara för en felsökning.

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 juni 2012
#8
Om du talat om att bilen kokat så borde dom provtryckt cylindrarna och märkt packningen var skit.

Känns som dom lagat ett uppenbart fel (hål på kylaren) utan att gjort en riktig felsökning som du bad om.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
901 Inlägg
15 juni 2012
#9
Tott skrev:
Sa du till dom att bilen gått varm eller sa du bara till om att kylaren va trasig?

annars tycker jag att dom inte har gjort någon större fel. inte det lättaste felet att se och dom måste ha igång bilen för att upptäcka det riktigt. inte så att dom plockar ner toppen bara för en felsökning.
Många bilmek anser att kunden är också bilmek,men så är inte det! En seriös bilmek ska tänka o info kunden om div alternativ o sen är upp till kund att fatta beslut!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

130 Inlägg
15 juni 2012
#10
gps18 skrev:
Tott skrev:
Sa du till dom att bilen gått varm eller sa du bara till om att kylaren va trasig?

annars tycker jag att dom inte har gjort någon större fel. inte det lättaste felet att se och dom måste ha igång bilen för att upptäcka det riktigt. inte så att dom plockar ner toppen bara för en felsökning.
Många bilmek anser att kunden är också bilmek,men så är inte det! En seriös bilmek ska tänka o info kunden om div alternativ o sen är upp till kund att fatta beslut!
Även en seriös bilfirma har sina nötter tyvärr..

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
901 Inlägg
15 juni 2012
#11
Tott skrev:
gps18 skrev:
Tott skrev:
Sa du till dom att bilen gått varm eller sa du bara till om att kylaren va trasig?

annars tycker jag att dom inte har gjort någon större fel. inte det lättaste felet att se och dom måste ha igång bilen för att upptäcka det riktigt. inte så att dom plockar ner toppen bara för en felsökning.
Många bilmek anser att kunden är också bilmek,men så är inte det! En seriös bilmek ska tänka o info kunden om div alternativ o sen är upp till kund att fatta beslut!
Även en seriös bilfirma har sina nötter tyvärr..
det stämmer!roll

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
901 Inlägg
15 juni 2012
#12
myran skrev:
Om du talat om att bilen kokat så borde dom provtryckt cylindrarna och märkt packningen var skit.

Känns som dom lagat ett uppenbart fel (hål på kylaren) utan att gjort en riktig felsökning som du bad om.
det verkar så!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 juni 2012
#13
Man behöver inte ha igång bilen för att kunna felsöka och få misstanke om trasig topplockspackning, efter felsöking kan man säga att man misstäkner det men att det måste repareras (i detta fallet bytas kylare) innan man kan fastställa mer säkert o så får kunden avgöra om det ska börja repareras eller inte. En bilmek med bara lite erfarenhet bör kunna lista ut att bilen borde starta även om kylaren är trasig och att det förmodligen även finns nåt mer fel...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
16 juni 2012
#14
Jag som bilmek tycker såhär...

Din kylare var uppenbart trasig.. Verkstaden gjorde en titt och konstaterade detta, o vill byta. DOCK så hade JAG tänkt steget längre och funderat "Hmm, vad kan konsekvenserna av en kokande bil bli?" ... Man måste tänka steget längre ibland. Ja menar, om dom på fullaste allvar tänkte att en läckande kylare var anledningen till att bilen inte startade så undrar jag varför dom jobbar som mekar....

Om detta mot förmodan hade hänt på mitt jobb har jag väldigt svårt o tro att du hade fått stå för detta.. Dom skulle tänka längre.

No dice !

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 juni 2012
#15
Du påstår själv att Motorn INTE gick varm

Klart att bilmekarna inte felsöker toppen då eftersom det egentligen inte finns en anledning till detta eftersom tid är pengar, pengar är nått som kunder ofta börjar bråka om.. right ?
Men eftersom toppen/packningen har gått så har ju motorn gått varm....... oavsett vad din tempmätare har visat så har ju motorn till 99% gått varm pga topp skadan.

Förstår du vart jag vill komma med detta ????   roll


Edit. Har du fått reda på exakt vad som är dåligt med toppen ?
Behövs den endast planas så är det inte dyrt -- 500 kr i partille.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (16 juni 2012)

C H E V R O L E T <3

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 juni 2012
#16
jag som bilmek tycker att det var en jävla dålig felsökning om man tror att bilen inte startar pga kylaren.

efter att en motor gått varm SKA en mekaniker veta att toppen/packningen kan ha gått, samt meddela detta till kunden.

stå på dig!


12 086 Inlägg
16 juni 2012
#17
Jag tycker det är på gränsen, och jag tror definitivt att verkstaden kommer få rätt av konsumentombudsmannen.

Muttley
16 juni 2012
#18
Jobbet tycker jag de kan få betalt för.  Vill du inte ha kylaren så kan de använda de på en annan bil.

Race For Fun!
379 Inlägg
16 juni 2012
#19
Children-Of-Bodom skrev:
Du påstår själv att Motorn INTE gick varm

Klart att bilmekarna inte felsöker toppen då eftersom det egentligen inte finns en anledning till detta eftersom tid är pengar, pengar är nått som kunder ofta börjar bråka om.. right ?
Men eftersom toppen/packningen har gått så har ju motorn gått varm....... oavsett vad din tempmätare har visat så har ju motorn till 99% gått varm pga topp skadan.

Förstår du vart jag vill komma med detta ????   roll


Edit. Har du fått reda på exakt vad som är dåligt med toppen ?
Behövs den endast planas så är det inte dyrt -- 500 kr i partille.
Dummaste jag hört!! Så bara för att en kund säger att den har inte gått varm, eller jag körde aldrig med olje lampan tänd eller jag har inte kört med punkteringen så att fälgen tog skada!
Så ska mekanikern lita blint på kunden??? Ok det var isåfall något nytt jag lärde mig idag.

Mekanikern ska väl ändå göra en felsökning och tänka ett steg längre?
Sedan att kunden kan tro något om någonting och berätta det för firman är ju en helt annan femma!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

4 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#20
Tack för alla svar! 

Jag berättade för verkstaden att bilen hade gått varm dagen innan men vid tillfället då kylaren sprack så gick den inte varm enligt tempmätaren. Sen sade jag även att det började låta konstigt precis innan bilen dog och rök molnet kom från huven. Men personen som tog emot bilen ställde inga ytterligare frågor.

Självklart förstår jag att jag måste betala en avgift för att de felsökt och försökt laga det men vad skall jag med en ny kyl i en bil som verkstaden tycker att jag ska skrota?

Jag pratade med deras chef igår efter jag skrev inlägget som inte vek sig en meter. Han menade på att de felsökt att kylaren läckte och bytt den sen att de hittade andra fel var en annan sak. Dock så visste ju vi alla redan att kylaren läckte så det var ju inte mycket felsökning som behövde göras där....

Ska bli spännande vad konsumentrådgivningen säger på måndag men om de säger att bilverkstaden har rätt är det bara att bita i det sura äpplet och betala!smile

Edit:

De har bara sagt på verkstaden att det fanns vatten i cylinder 2, 3 och även lite lite vatten i cylinder 1. Mekanikern hade skruvat ut tändstiften å kikat för bilen gick väldigt segt så först trodde han att den bara var sur.

Jag har planer på att skruva isär toppen å kika om det räcker med planing för de borde väl verkstaden som planar i partille kunna se direkt? Sen en topppackning kan väl inte kosta mer en ett par hundralappar?
Senast redigerat av stenbergg (16 juni 2012)


Sök