4511
Sök

Ni med låga bilar... ?

Meldem
4 137 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
#1
Tja !

Jag undrar bara, ni som har en låg bil.
Hur gör ni i stan där det finns fartgupp, höga kanter in till parkeringar och dylikt?

Får ni planera eran körning så att ni undviker alla såna hinder?

Vill bara veta för jag är själv sugen på att sänka och fixa.. smile

Tack-


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 juni 2012
#2
TouchOfRed skrev:
Tja !

Jag undrar bara, ni som har en låg bil.
Hur gör ni i stan där det finns fartgupp, höga kanter in till parkeringar och dylikt?

Får ni planera eran körning så att ni undviker alla såna hinder?

Vill bara veta för jag är själv sugen på att sänka och fixa.. smile

Tack-

bara åka och snedda lite över vägbulorna tongue skrapar det i under är det bara avgassystemet eller andra "oviktiga" delar, så på det planet är det lugnt.

Sen om man nu har kjolpaket osv så får man tänka till lite, Råkade köra liite för nära en 1decimeter hög trottoar kant med s40in och pang så sprack kjolen... Skylla mig själv bara tongue

Bara sänka & köra. akta höga kanter & snedda över vägbulor och dylikt så går det smile


131 Inlägg
18 juni 2012
#3
TouchOfRed skrev:
Tja !

Jag undrar bara, ni som har en låg bil.
Hur gör ni i stan där det finns fartgupp, höga kanter in till parkeringar och dylikt?

Får ni planera eran körning så att ni undviker alla såna hinder?

Vill bara veta för jag är själv sugen på att sänka och fixa.. smile

Tack-

Bor du i Norrköping så är det inte roligt att ha för låg bil . fan det är ju bara fartgupp här

Av små grisar blir det stora svin

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
18 juni 2012
#4
det är en konst att köra lågt.. jag har sänkt min mk4 lika lågt som en som har airride max nedsänkt.  ligger  bara 1,5 cm ifrån   _holmgren_ här inne big_smile  visst tråget tar i  med men  jag skulle rekommendera att du bygger en egen hasplåt till din med.  jag har redan spräckt mitt 3 ggr då det är ett alu tråg, tyvärr tål de inte lika mkt som ett plåttråg. men ska du kröa jätte lågt så får du nog planera din körning, även på 110 vägar då min  tar i på 110 vägar. men jag hoppas du inte sänker så pass för det är rena idiotin så som jag kör hahaha big_smile ska man köra lågt så får de kosta big_smile

kullersten  inte bra
höga kärl på mindre vägar inte bra
vägbulor går komma över
fördjupade spår  på landsväg   kör mellan spåren.

kör lugnt så över lever bilen mer big_smile


325 Inlägg
18 juni 2012
#5
mingan77 skrev:
det är en konst att köra lågt.. jag har sänkt min mk4 lika lågt som en som har airride max nedsänkt.  ligger  bara 1,5 cm ifrån   _holmgren_ här inne big_smile  visst tråget tar i  med men  jag skulle rekommendera att du bygger en egen hasplåt till din med.  jag har redan spräckt mitt 3 ggr då det är ett alu tråg, tyvärr tål de inte lika mkt som ett plåttråg. men ska du kröa jätte lågt så får du nog planera din körning, även på 110 vägar då min  tar i på 110 vägar. men jag hoppas du inte sänker så pass för det är rena idiotin så som jag kör hahaha big_smile ska man köra lågt så får de kosta big_smile

kullersten  inte bra
höga kärl på mindre vägar inte bra
vägbulor går komma över
fördjupade spår  på landsväg   kör mellan spåren.

kör lugnt så över lever bilen mer big_smile

En man med en av Skandinaviens lägsta bilar har talat så fler kommentarer är överflödiga wink

OPEL

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
18 juni 2012
#6
C_Nordenstahl skrev:
mingan77 skrev:
det är en konst att köra lågt.. jag har sänkt min mk4 lika lågt som en som har airride max nedsänkt.  ligger  bara 1,5 cm ifrån   _holmgren_ här inne big_smile  visst tråget tar i  med men  jag skulle rekommendera att du bygger en egen hasplåt till din med.  jag har redan spräckt mitt 3 ggr då det är ett alu tråg, tyvärr tål de inte lika mkt som ett plåttråg. men ska du kröa jätte lågt så får du nog planera din körning, även på 110 vägar då min  tar i på 110 vägar. men jag hoppas du inte sänker så pass för det är rena idiotin så som jag kör hahaha big_smile ska man köra lågt så får de kosta big_smile

kullersten  inte bra
höga kärl på mindre vägar inte bra
vägbulor går komma över
fördjupade spår  på landsväg   kör mellan spåren.

kör lugnt så över lever bilen mer big_smile

En man med en av Skandinaviens lägsta bilar har talat så fler kommentarer är överflödiga wink

Static big_smile


325 Inlägg
18 juni 2012
#7
mingan77 skrev:
C_Nordenstahl skrev:
mingan77 skrev:
det är en konst att köra lågt.. jag har sänkt min mk4 lika lågt som en som har airride max nedsänkt.  ligger  bara 1,5 cm ifrån   _holmgren_ här inne big_smile  visst tråget tar i  med men  jag skulle rekommendera att du bygger en egen hasplåt till din med.  jag har redan spräckt mitt 3 ggr då det är ett alu tråg, tyvärr tål de inte lika mkt som ett plåttråg. men ska du kröa jätte lågt så får du nog planera din körning, även på 110 vägar då min  tar i på 110 vägar. men jag hoppas du inte sänker så pass för det är rena idiotin så som jag kör hahaha big_smile ska man köra lågt så får de kosta big_smile

kullersten  inte bra
höga kärl på mindre vägar inte bra
vägbulor går komma över
fördjupade spår  på landsväg   kör mellan spåren.

kör lugnt så över lever bilen mer big_smile

En man med en av Skandinaviens lägsta bilar har talat så fler kommentarer är överflödiga wink

Static big_smile

Självklart big_smile

OPEL

Meldem
4 137 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
#8
Piratstikin skrev:
TouchOfRed skrev:
Tja !

Jag undrar bara, ni som har en låg bil.
Hur gör ni i stan där det finns fartgupp, höga kanter in till parkeringar och dylikt?

Får ni planera eran körning så att ni undviker alla såna hinder?

Vill bara veta för jag är själv sugen på att sänka och fixa.. smile

Tack-

bara åka och snedda lite över vägbulorna tongue skrapar det i under är det bara avgassystemet eller andra "oviktiga" delar, så på det planet är det lugnt.

Sen om man nu har kjolpaket osv så får man tänka till lite, Råkade köra liite för nära en 1decimeter hög trottoar kant med s40in och pang så sprack kjolen... Skylla mig själv bara tongue

Bara sänka & köra. akta höga kanter & snedda över vägbulor och dylikt så går det smile

Är det inte svårare än så alltså? tongue


Meldem
4 137 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
#9
Andreehellstrom skrev:
TouchOfRed skrev:
Tja !

Jag undrar bara, ni som har en låg bil.
Hur gör ni i stan där det finns fartgupp, höga kanter in till parkeringar och dylikt?

Får ni planera eran körning så att ni undviker alla såna hinder?

Vill bara veta för jag är själv sugen på att sänka och fixa.. smile

Tack-

Bor du i Norrköping så är det inte roligt att ha för låg bil . fan det är ju bara fartgupp här

Haha jo fan, det stämmer tyvärr.. tongue


Meldem
4 137 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
#10
mingan77 skrev:
det är en konst att köra lågt.. jag har sänkt min mk4 lika lågt som en som har airride max nedsänkt.  ligger  bara 1,5 cm ifrån   _holmgren_ här inne big_smile  visst tråget tar i  med men  jag skulle rekommendera att du bygger en egen hasplåt till din med.  jag har redan spräckt mitt 3 ggr då det är ett alu tråg, tyvärr tål de inte lika mkt som ett plåttråg. men ska du kröa jätte lågt så får du nog planera din körning, även på 110 vägar då min  tar i på 110 vägar. men jag hoppas du inte sänker så pass för det är rena idiotin så som jag kör hahaha big_smile ska man köra lågt så får de kosta big_smile

kullersten  inte bra
höga kärl på mindre vägar inte bra
vägbulor går komma över
fördjupade spår  på landsväg   kör mellan spåren.

kör lugnt så över lever bilen mer big_smile

Haha, så lågt hade jag nog inte tänkt att sänka isf. big_smile
Kan ju inte vara roligt och köra sådär lågt eller? tongue


1 833 Inlägg
18 juni 2012
#11
Vissa frontkjolar bygger ganska mycket framåt, vilket gör att däcken inte hinner komma upp på guppet innan fronten tar i. Men det beror ju helt på hur låg du är.

vet att vissa kör runt med plankor, om det skulle krisa ordentligt.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
18 juni 2012
#12
Squadron skrev:
Vissa frontkjolar bygger ganska mycket framåt, vilket gör att däcken inte hinner komma upp på guppet innan fronten tar i. Men det beror ju helt på hur låg du är.

vet att vissa kör runt med plankor, om det skulle krisa ordentligt.

*host* har alltid plankor med mig big_smile


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
18 juni 2012
#13
TouchOfRed skrev:
mingan77 skrev:
det är en konst att köra lågt.. jag har sänkt min mk4 lika lågt som en som har airride max nedsänkt.  ligger  bara 1,5 cm ifrån   _holmgren_ här inne big_smile  visst tråget tar i  med men  jag skulle rekommendera att du bygger en egen hasplåt till din med.  jag har redan spräckt mitt 3 ggr då det är ett alu tråg, tyvärr tål de inte lika mkt som ett plåttråg. men ska du kröa jätte lågt så får du nog planera din körning, även på 110 vägar då min  tar i på 110 vägar. men jag hoppas du inte sänker så pass för det är rena idiotin så som jag kör hahaha big_smile ska man köra lågt så får de kosta big_smile

kullersten  inte bra
höga kärl på mindre vägar inte bra
vägbulor går komma över
fördjupade spår  på landsväg   kör mellan spåren.

kör lugnt så över lever bilen mer big_smile

Haha, så lågt hade jag nog inte tänkt att sänka isf. big_smile
Kan ju inte vara roligt och köra sådär lågt eller? tongue

hoho jodå det är roligt o köra så men får anpassa lite  bara.


Japan Quality
670 Inlägg
18 juni 2012
#14
Självklart undviker man att köra där man vet att det finns farthinder i den mån det går.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
#15
Har man tillräckligt låg bil så kan det hända att medtrafikanter tror man har ADHD, tics, spasmer och aids samtidigt när man kör som man gör. Det blir snedda hit och rycka dit, tvärnita, och emellanåt förklara för polisen på ett bra sätt varför man kör som man gör och varför det kommer gnistor underifrån bilen. Knepigt, och det kräver ett visst sinne.

Vi som kör lite längre i Västerås har allt som oftast inga fjädrar, coilovers brukar sällan sänka tillräckligt mycket för våran smak så vi kör coilovers utan fjädrar iallafall fram för det mesta. Min förra 740 hade inga fjädrar och inga genomslagsgummin fram, var fortfarande lite för hög men växellådsbalken låg på backen om man låg mitt i vägen på spårig väg, ett bra sätt att ta reda på vilka vägar som faktiskt är spåriga, nåt man kanske inte märker annars.

Ett tips är att ha kvar minst 5cm markfrigång från lägsta punkten på bilen om du inte är säker på vad du gör,
som sagt kräver det en viss person för att orka/klara av att köra med markkontakt jämt och ständigt.


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
18 juni 2012
#16
kan säga att det var lite drygt på väg upp till sthlm och hem o köra så lågt som jag gör, och köra till strömstad och hem var värre med.. jag har 110 mil till båda hållen fram o tillbaka. vanligtvis  ska de ta 6 tim men det tar 8tim en enkel väg upp eller ner


Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 juni 2012
#17
Jo det kräver lite körteknik och planering/förutseende att köra soplågt. Har inte mätt exakt på 740n men lägsta underredes delen är iaf under 4cm över backen

Jonas

ohshit
1 285 Inlägg
18 juni 2012
#18
Äh! sänk på! bara köra lugnt & slänga på en plåt under! smile

The löwer class.

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
18 juni 2012
#19
Cgee skrev:
Äh! sänk på! bara köra lugnt & slänga på en plåt under! smile

som jag sa innan.. bygg en egen hasplåt big_smile

vems läckte mest tro undter sthlm slow ? big_smile


Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
#20
Cgee skrev:
Äh! sänk på! bara köra lugnt & slänga på en plåt under! smile

Fast det är väl lite si och så med det, visst, kör hårt, men man får tänka på vissa aspekter ibland.
Man vill inte stå med en avbruten drivaxel 87 mil hemifrån direkt.

Nu vet jag inget om bilen han har tänkt sänka (Om det nu inte är VW eller Honda)
Men saker i framvagnen kan bli helt uppåt väggarna fel om man sänker skiten i backen.
På Golf 2 tillexempel kan man behöva notcha rambenen, flippa på infästningen till styrleden uppochner,
skaffa hasplåt (som du nämnde), förlänga drivaxlarna, montera distanser till krängningshämmaren, förlänga kulleden, byta fjäderbenslagringar, alternativt kapa av fjädertornen och höja dem för att få geometrin närmare original. Detta utöver dem vanliga sakerna så som valsa, ta bort innerskärmar osv.

Bilar är inte byggda för att köras 0-1cm från backen, värt att tänka på wink



Sök