3496
Sök

Svettsa på dragkrok på Audi A4 B6

55 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Hejsan!

Snabb fråga, går det att svettsa på dragkrok eller fäste för en dragkrok på ett chassi där dragkrok inte ingår? Kollar på begagnad Audi A4 B6 (04) och har hittat den perfekt bilen, MEN ... den har ingen dragkrok. Jag ska inte dra någon husvagn eller släpvagn utan frakta crossen på ställning där bak. Om det ens går att göra så överlåter jag det till en mekaniker eller firma om vet vad dom sysslar med, tänkte bara kolla med er först om det ens finns någon möjlighet, jag kanske är helt ute och cyklar wink

Hör av er om ni har något svar på frågan!
/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

when ever - were ever
513 Inlägg
18 juni 2012
Enklast måste vara att leta upp en beg komplett dragkrok o montera på bilen. Svetsa sedan dit en mutter eller liknande uppe på kulan så att det inte går att dra ett släp. Borde gå utan att reg bes.

55 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
mickefixare skrev:
Enklast måste vara att leta upp en beg komplett dragkrok o montera på bilen. Svetsa sedan dit en mutter eller liknande uppe på kulan så att det inte går att dra ett släp. Borde gå utan att reg bes.

Hmm, låter intressant! Men det råkar inte vara så att chassit på alla Audi A4 B6 är förberett för dragkrok bara att man inte skickat med det vid köp pga. extra kostnad?

Om man nu svettsar på dragkrok så vette katten om bilen kommer gå igenom besiktningen! Man lär väl bli underkänd där! hmm

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

* Voff voff *
10 589 Inlägg
18 juni 2012
PatteBoy skrev:
mickefixare skrev:

Hmm, låter intressant! Men det råkar inte vara så att chassit på alla Audi A4 B6 är förberett för dragkrok bara att man inte skickat med det vid köp pga. extra kostnad?

Om man nu svettsar på dragkrok så vette katten om bilen kommer gå igenom besiktningen! Man lär väl bli underkänd där! hmm

Hur menar du egentligen? Det är ytterst få (normala) bilar som det inte går att (efter)montera dragkrok på. Bara för att just den här bilen saknar dragkrok innebär det ju inte att det inte går att ha dragkrok på dom. Det handlar ju helt enkelt om ifall tidigare ägare velat ha dragkrok eller inte.

Som skrivits här i tråden: köp en beggad och montera eller köp en ny (krok alltså!) och montera. Sväng förbi besiktningen och betala 380:- och vips får du använda kroken oxå.

Beggad krok finns sannolikt på t.ex.: www.bildelsbasen.se

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (18 juni 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

SQ
1 343 Inlägg
18 juni 2012
Som nämnt tidigare. De flesta bilar går att eftermontera, bara de att de inte va med som "extra utrustning" när bilen såldes. Inga direkta problem att montera dragkrok på en bil. Har monterat på 2 av mina bilar (ford focus 99 samt bmw 328 e46) De som kan skilja mellan vissa modeller är elsatsen. Vissa är förberedda med en enkel plug n play kontakt. Andra får man koppla alla kablar via ett elschema vilket du oftast får med i en "dragkroks sats".

Lika bra att besiktiga när du ändå är igång, pisskostnad för att få allt godkänt.

Ljudnörd!

when ever - were ever
513 Inlägg
18 juni 2012
Finessen med att svetsa på muttern e att det GÅR INTE att rega den. Så gör man ibland om en befintlig dragkrok får underkänt på vanlig bes. Man behöver inte rega om bilen men kroken går att använda till cykelställ eller liknande.

Om Audis bilar e förberedda för krok eller inte kan jag inte svara på. Både min Saab och Dodgen var förberedda för montering. Själva monteringen brukar inte va komplicerat bara man håller huvudet kallt wink

Edit: Du kan montera en krok och reg bes utan att elen är kopplad. Kabelsatsen KAN va dyr och komplicerad men du kan rega utan den o montera senare om du vill.
Senast redigerat av mickefixare (18 juni 2012)

55 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
mickefixare skrev:
Finessen med att svetsa på muttern e att det GÅR INTE att rega den. Så gör man ibland om en befintlig dragkrok får underkänt på vanlig bes. Man behöver inte rega om bilen men kroken går att använda till cykelställ eller liknande.

Om Audis bilar e förberedda för krok eller inte kan jag inte svara på. Både min Saab och Dodgen var förberedda för montering. Själva monteringen brukar inte va komplicerat bara man håller huvudet kallt wink

Edit: Du kan montera en krok och reg bes utan att elen är kopplad. Kabelsatsen KAN va dyr och komplicerad men du kan rega utan den o montera senare om du vill.

Jasså där ser man! Dom där ställningarna för hojarna hakar man väl ändå på "på sidan av dragkroken" om ni förstår vad jag menar! Alltså borde väl en mutter funka! Men kabelsats krävs väl inte om man bara hänger på en hoj där bak? Förvisso täcker den regplåten men tror inte den täcker bromsljusen bak eller blinkers? Isåfall så är det ju bara att fixa en temporär regplåt och hänga bakom hojen så bakomvarande fordon ser ordentligt?

/Mvh Patrik

55 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Jag har nu kollat lite närmare på Audi'n och det enda man ser när man böjer sig ner är bensintanken och den vore sorgligt att svetsa i den sad (Av säkerhetsskäl roll) Mycket möjligt att man måste plocka bort bakgre kofångaren för att komma åt chassit och sen kapa ett utsnitt i kofångaren för att få plats med en dragkrok? smile

/Mvh Patrik

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök