En snabbfråga föresten är inte jätte high-tech på detta med en i bilarna ännu... men hoppas lära mig
Då drar jag en minus kabel från lamporna till flatstiftet som sitter i gångjärnet?
Och sen behövs det väl en från stiftet som sitter i karossen?
Eller det räcker att det går ner i det stiftet i karossen sen leds väl strömmen tillbaka via karossen?
En + kabel direkt från batteriet ska kopplas till + på lamporna.
Minus ska dras från - på batteriet till ett stift som sitter i karossen. Sen ska det andra stiftet kopplas till - på lamporna.
Ett stift ska ju limmas fast på gummi stoppet helst det stiftet som går till lamporna. och ett stift ska fästas i karossen där gummistoppet slår i när luckan är öppen stiftet som går till batteriet.
Du kan ju försöka hitta ständig ström från någon annan källa, om du inte vill dra kablar genom hela bilen.
Senast redigerat av VTEx (19 juni 2012)
Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Har tänkt lägga beställning på ca 8000 när man får lönen, får dock lön på torsdag.. kan ju se hur pass stor den lönen är
För bli nog att beställa ett litet steg till högtalarna i hatthyllan och sen kablar.. för att senare montera ett steg till och sen baslåda.
Hur är det om man kollar på baklysen? Eller något som redan sitter där bak?
Skulle tippa på att de flesta kablarna där går via tändningen elr ljuskontakten. vet dock inte om de bryts med + eller - kan ju vara så att det ligger ständig + till lamporna. Är inte heller så våldsamt high på det där.. :p Men bara du har + så är ju - bara som sagt att dra till en jordpunkt i skuffen.
Har du en multimeter så är det ju inte några bekymmer att testa sig fram lite
Det ända jag vet är att om du ska ta tjuvström så får du inte använda allt för stark lampa till din nya koppling. Då ryker säkringarna m.m. :p
Senast redigerat av VTEx (19 juni 2012)
Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Nej tänkte leta fram multimetern imorgon och se ifall det är "+" till något lyse där bak även när tändningen är av.
Hur kan man annars koppla det på batteriet? vill ej ha så mycket kablar som går till batteriet blir så långt att dra..
Tänkte på lamporna som sitter i dörrsidorna som tänds när man öppnar, bryts dessa med "-" tror du?
För då kanske man kan lyckas dra tjuvström därifrån?
Aa dom bryts med minus.
Men som sagt, då kan du inte ha några större watt antal på den lampan du ska ha i skuffen. För säkringarna håller inte om det blir för mkt. Det gäller ju då ifall du har skuffen öppen och öppnar någon dörr så går det ju mer ström igenom säkringen och då kan den gå sönder.
Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Typ något liknande som du fäster lite snyggt, t.ex. limmar fast, så den bryter lite tjusigt. Känns i mitt tycke bättre än att man ska tillverka nån hemmagjord brytare. Känns lättare också:P
Jo men finns ju liksom typ ingenstans att sätta den Kan inte hitta någonstans iaf... ända sättet är väl att såga hål i plasten där bak och bygga in den så att säga.. men det känns onödigt att göra..
Det är väl "bara" sätta den så du påverkar vipp armen när du stänger bagaget? Eller så gör du tvärtom, så när du öppnar bagaget så påverkar du brytaren åsso tänder du lyset. Nog borde de gå å limma dit den på gångjärnet nånstans?
Ja. Om du kollar på bilden så är det 3st stift. Och om du kollar noga ser man kopplingsbilden, Att en är Common (In) Och sen har du en NC, alltså stängd i opåverkat läge och en NO, öppen i opåverkat läge=)
Jag har dessa i mitt bagage och eftersom de är så tunna så syns inte själva ljusskällan och de lyser förvånansvärt bra Skönt med dubbelhäftande tejp också istället för att behöva skruva fast något.
Jag orkade inte koppla den så att de tänds när luckan öppnas utan de är igång hela tiden tändningen är på, ledlampor drar endå så lite ström och har så löjligt lång livslängd så det gör nog inget