Nu så kommer lite bilder. Det finns mycket mer bilder från alla versioner som bilen varit i men jag tänker bara ta med några nu som är aktuella för det utförande som den kommer ha nu till slut.
Till en början så kände jag mig tvungen att se över bilen ordentligt när planerna började bli seriösa. Lärdomen är att hur fräsch en bil än ser ut så finns det alltid rost, men det löste sig.
Vi byggde en kaross-snurra så det gick att komma åt ordentligt. Sen så kan man få en uppfattning av hur mycket som är kvar från originalbilen.......alltså inte mycket!
Med ögonen satta på att kunna prestera även när det svänger så har väghållningen setts över.
Från början var tanken att bygga 4-länk vilket framgår av de extra stagfästen på bakaxelns ovansida. Men då jag vill få den här bilen laglig att köra på gatan så finns det vissa regler som måste följas. Då jag inte vill byta ut balkarna helt så blev lösningen 3-länk. Då finns det även möjlighet att enklare byta till en modernare Ford Mustang-axel om behövet uppstår. Coilovern som ska användas bak syns även på bilden.
När tankarna om en starkare motor kom så beslutade jag att den M90-låda som jag införskaffat inte skulle hålla måttet och tittade på några alternativ. BMW-lådor har ju blivit vanliga men jag ville få ner varvtalet vid landsvägskörning. Så jag började titta efter 6-växlad låda. Bland olika ZF- och Getragalternativ så dök märket Tremec upp. Så när jag hittade en i princip ny låda från en GT500 så slog jag till.
Den fick inte riktigt plats i samma utrymme som M90-lådan så det fick bli ännu ett hål i golvet. Då tanken är att det ska bli en löstagbar kåpa över hålet så måste golvet förstärkas upp ytterligare med profiler som sedan byggs ihop med buren. I framkant på lådan syns det ombyggda svepet som Brandtab byggt. Detta ska kompletteras med förstärkningar som omsvetsade lådor numera behöver för att klara SFRO-besiktning.
Ny motor nämndes och som så många andra så är det en turbomotor från en Volvo 850 Turbo.
Den här dock rejält påkostad för att vara hållbar. Ytterligare förbättringar med bättre turbo och bättre grenrör håller på att fixas men nu är prio att få igång den i registreringsskick.
Så sista bilden för den här gången. Bilen får ett helt nytt elsystem, byggt av mig. Det enda som är kvar från originalbilen är några kablar till tändningslåset som i sig egentligen bara är kvar som en stöldskyddsdetalj.
Svårt att få en bra bild av det, men detta är kabelhärvan till styrsystemet och nya säkrings-och relädosan.
Så, nog för denna gång.