Kvällens uppdatering.
Jag håller på och plockar ihop allt runt motorn. Smågrejer som fästen till kylare, kylarslangar och sådana grejer tar mer tid än man kan tro. Nu är ju det här inte slutversionen av motorn utan uppstartsversionen eller rättare sagt den version jag har råd med just nu.
Den här intercoolern kommer användas vid reggningen så därför har jag fixat rör till den också. Men med nya grenröret, insuget, turbon osv så ska det byggas nya rör.
En liten bild på hur bagaget blir. Det är långt ifrån klart men man ser upphöjningen för ljuddämparen. Jag hade lite problem med svetsen och svetsskärmen så jag är inte nöjd med svetsarna, men de ska ju slipas ner och det kommer kittas så det kommer inte synas så mycket sen när det blir klart.
Jättekul att ni följer och är intresserade!
Jag tänkte avsluta med att skriva ihop vad som ska bytas ut och köpas in nu i sommar när skolan är klar.
Kamaxlarna ska bytas; GLT-kammar brukar räcka långt men det finns ju andra alternativ.
Turbon är tänkt att bli en TB60 från Turbobanditen, det verkar vara bra kvalité för pengarna.
Intercoolern blir en vanlig aluminiumIC modell större. Den är redan inköpt och väntar på montering.
Insuget blir ett nytt med trattar och hela balletten.
Spridarna blir Bosch 2200cc, lite dyra men det är lättare att få bilen att gå bra med dom trots storleken.
Wastegaten blir nog en Tial 44mm. Många som är nöjda.
Kopplingen har jag inte bestämt mig för vilken typ. Men just nu så lutar det åt en ACT med en sinterlamell.
Sen så behövs kardanen byggas om för att funka med nya växellådan.
Sen är det säkert nåt jag har glömt bort.
Det är inte billigt att bygga bil, men det får man unna sig ibland!