3935
Sök

Motorproblem Volvo 740 turbo

169 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
Hejsan. har stött på ett fel med motor/elektroniken i bilen då jag kör helt vanligt kan bilen börja gå snålt helt plötsligt, Detta händer i helt olika tillfällen och jag ser inget sammanband med väder osv.
Innan så började den gå snålt när man accelerade eller låg på motorväg i jämt hastighet(ca 120km/h) och så steg man lite i hastighet då började den gå snålt och slutade inte tills man motorbromsa i ca 200-400 meter.

Nu har den börjat gå snålt väldigt ofta, Det är ingenting med att bilen får för lite bränsle pga att jag har för små spridare eller liknande utan kan tänka mig att knacksensor eller lambda jävlas med mig.

Någon som har en idé om vad felet kan vara?
Har ni inget vettigt svar så behöver ni inte svara på detta inlägg.

Tack i förväg, Mvh Jexpert

Black Shadow Racing @ FaceBook
---------------------

TBM NINJA
917 Inlägg
25 juni 2012
så som du förklarar det så låter de som dåligt soppa tryck tycker jag...eller läckage i soppa systemet, kolla över slangarna, lätt hänt att där är en torrspricka som ger av sig en liten liten dimma (b-pump/förpump/btr)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

169 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
henke_92 skrev:
så som du förklarar det så låter de som dåligt soppa tryck tycker jag...eller läckage i soppa systemet, kolla över slangarna, lätt hänt att där är en torrspricka som ger av sig en liten liten dimma (b-pump/förpump/btr)

tack för svaret, Skulle inte den gå snålt hela tiden om den läckte bränsle? med tanke på att den går perfekt ibland osv?

---------------------

490 Inlägg
25 juni 2012
skulle det vara ett bränsleläkage skulle den snarare gå snålt vid halv kraftig acceleration från stilla stående alt låg hastighet snarare än jämn gas i 120.. iaf enligt mig.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 juni 2012
som jag sa tidigare jag tror dina spridare är för små eller trycket för lågt.
du sa till mig att du har ca 3 bar i bränsle tryck
du kör med antingen dom bruna 2,4t spridarna eller dom orange 850 turbospridarna

original 740\940 spridare flödar 337cc vid 3bar

men om vi räknar på att du har bruna 2,4t spridarna som flödar dom 334cc vid 3,8 bar

334*(3,0\3,8)^0,5 = 299,2  då flödar dina spridare 35cc för lite mot original
och har du dom orange spridarna så flödar dom ännu mindre

så då är det ju klart att den går snålt på högre varv

så mät bränsletrycket och ställ upp trycket till 3,8 bar och se om det bli bättre

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

169 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
turboforssen skrev:
som jag sa tidigare jag tror dina spridare är för små eller trycket för lågt.
du sa till mig att du har ca 3 bar i bränsle tryck
du kör med antingen dom bruna 2,4t spridarna eller dom orange 850 turbospridarna

original 740\940 spridare flödar 337cc vid 3bar

men om vi räknar på att du har bruna 2,4t spridarna som flödar dom 334cc vid 3,8 bar

334*(3,0\3,8)^0,5 = 299,2  då flödar dina spridare 35cc för lite mot original
och har du dom orange spridarna så flödar dom ännu mindre

så då är det ju klart att den går snålt på högre varv

så mät bränsletrycket och ställ upp trycket till 3,8 bar och se om det bli bättre

Har testat höja bränsletrycket.

Såhär är det, ibland går den inte snålt på höga varv, ibland gör den det, ibland ligger jag på 2000 varv på 5ans växel och den börjar gå snålt. Hänger du med? det beror inte på det höga varvet, den går snålt lite när den känner för och det spelar ingen roll om jag laddar något eller liknande tongue Den har fungerat förut utan spikningar på höga varv förut med, Så att spridarna helt plötsligt skulle vara för små låter inte troligt:)
Senast redigerat av Jexpert (25 juni 2012)

---------------------

TBM NINJA
917 Inlägg
4 juli 2012
låter klurigt, har du original sprut osv antar jag?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Sök