Pro_fxr skrev:
M_icke_ skrev:
Pro_fxr skrev:
tänk bara när du köper ett steg... nästan bättre att du handlar ett 2kanals och kör en bas per kanal.. har haft lite 2ohms lådor med monoblock som klarat 2ohm.. dock när man mätt basarna när dom blivit varma så har det kunna ligga under 2ohm vilket resulterat till bränt slutsteg..
då inhandlade jag 2kanals steg och de funkade kanoners.. dock lirar du på 4ohm då,, man får har lite mer kräm på steget för att få samma ljudnivå.. men då fungerar det iaf, plus att du kan få ett tajtare basljud med 4ohm:)
Är du helt ute och cyklar på jordgubbsfältet eller?
För det första:
Ett 2-kanalssteg bryggas normalt sätt i 4 ohm. Har lådan 2st 4ohms element så kan du köra den i 2 eller 8 ohm vilket inte blir optimalt på något sätt!
För det andra:
En bas bör inte bli mer än ljummen. Då har du spelat den för hårt.
För det tredje:
Jag misstänker att du har mätt basens resistans med en mulitmeter? Basens impedans kan inte mätas så lätt då den är ett medelvärde av basens motstånd när den belastas med växelström. Dessutom brukar man vid musikspelning ligga en bra bit över basens impedans. Den är ofta mångdubblad.
För de fjärde:
Basljudet blir inte tajtare för att man kör de i 4ohm. Detta har med stegets dämpningsfaktor att göra. Ett monoblock har ofta en sjuhelvetes dämpningsfaktor vid 4 ohm om det är 1 ohm stabilt medan ett 2-kanalssteg kan ha riktigt dålig dämpningsfaktor vid 4ohm bryggat.
Jag kan med stor säkerhet säga att om du bränt dina monoblock så har de berott på andra faktorer.
något ljudsnille här i stan har beskrivit detta för mig....
att basarna kan gå under 2ohm vid lägre frekvens..
och med säkerheten kan du ge mig några exempel på att dom brunnit upp??
Har vid FULL volym som jag tkr de låter bra och aldrig spelar över, så har jag aldrig haft en spänningsdipp som gått ner mer än kanske 0.2V DVS laddar bilen 14v så har den gått ner till 13.8V
Signalkablarna och allt där till kan de inte heller vara då jag körde med ett steg sen som klara 1ohm, funkade klockrent.
sen så var de inget ihopplock utan de var BRL själva som plockat ihop dessa grejer, dem tog tebax alla grejer efter ett erkännande att slutsteget var 2ohm stabilt, men basarna verkar kunna sjunka under detta trots sin Spec. på 4ohm per element, och dessa var paralellkopplade. DVS. 2ohm
men jag vet inte.. kanske hade otur med 4st steg På raaad.. och sedan många andra tydligen
Till att börja med så tror jag inte ett dugg på att du inte har haft mer än 0,2V spänningsfall på full volym om du inte har haft ett minimalt steg o en sjuhelvetes generator. Kupéfläkten brukar dra ner laddspänningen mer....
Med andra ord så menar du att man inte kan köra 1ohm stabila steg i 1ohm heller?
Haha!
Impedanssänkningen inträffar när man är långt nere under avstämningen och härjar. Detta är inget man normalt gör då basarna inte klarar att bygga upp något tryck när nere och mer eller mindre fladdrar fritt utan att göra särskilt mycke ljud ifrån sig. För att inte både basa och steg ska gå sönder av detta finns ett sk. subsonic-filter på steget (ja man måste faktiskt kunna ställa in steget rätt).
Anledningen till att dina steg har gått sönder är antagligen främst för att du har spelat under avstämningen, spänningen har fallit och du har fått strömrusning genom steget som har bränt de.
Att ditt steg som var stabilt i 1ohm klarade sig skulle jag förklara såhär:
Om du lastar ner steget från 2ohm till 1ohm så drar det dubbelt så mycke ström samtidigt som effektiviteten på steget sjunker. Detta innebär att steget inte lämnar dubbla effekten av vad det gör i 2ohm utan att mer går förlorat till värme.
Med andra ord har ett 1ohm stabilt steg en nätdel som är anpassad för dubbelt så mycke ström som du drar i 2ohm. Det tål då både en hel del spelande under avstämningar och även spänningsfall. Med andra ord så har det helt enkelt hanterat din misshandel bättre.
Märkligt nog så har de som bränner sina steg aldrig gjort något fel. Oftast har dom inte haft några spänningsdippar alls och gjort allt rätt. Att du har brännt 4 steg på rad är ju bara ett bevis på att du inte lär dig av dina misstag. Kan tänka mig att dom på BRL va bra trötta på dig o kanske enbart därför tog tillbaka grejerna..
Men ska man lyssna på dig så måste jag säga att de e ren tur att mina steg håller då jag kör både Monoblocket och 2-kanalarn i 1 ohm!