4384
Sök

Fullt laddtryck kommer alldeles för sent?

62 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#1
Hejsanhoppsan!

Har lite problem med min 900t det är så nu att jag chippade bilen till steg 3 ifrån nordic och ökade laddet till 1,2bar med originalturbon, nu är det så att den börjar ladda vid ca 2700-3000 varv men inte fullt förens 6000varv?? snälla hjälp,
jag har kollat turbon på oljeläcka i insuget men det va fint och det är inte så mycket glapp i den heller (kör med orignialturbo) sad

76 Inlägg
27 juni 2012
#2
Kolla även vaccum slangarna.. Alt dumpen kanske?
Eller så vart de någe fel i programmet dom la in.. Ring i mårn å kika smile
Hade ptoblem me laddet på en gammal saab ja ägde å de va en slang som de va spricka i.. Å en polares dump läckte som ett soll.. Billigt skiit

Lycka till smile

Dahlgren
450 Inlägg
27 juni 2012
#3
1,2Bar var lite saftigt. Men det låter som att den är helt fel "chippad" Mappad...
är det en jämn ökning till 1.2 bar?
En dålig dumpventil som inte håller tätt kan också orsaka liknande problem, samt läcka till tryckrör eller  någon vakum slang.


62 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#4
aha okej tack! jag har kollat me startgas å tittat så de sitter åt å sprickor men det ser fint ut sad men kan undersöka mer big_smile

62 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#5
A-Dahlgren skrev:
1,2Bar var lite saftigt. Men det låter som att den är helt fel "chippad" Mappad...
är det en jämn ökning till 1.2 bar?
En dålig dumpventil som inte håller tätt kan också orsaka liknande problem, samt läcka till tryckrör eller  någon vakum slang.

Aa jag provade med en polare box ifrån maptun som är steg 3 med och den gjorde samma sak, snackade men en saabtrimmare men han tror det är turbon som det är något vajsing med! men få kika på detta morrn! (:

Dahlgren
450 Inlägg
27 juni 2012
#6
Ankman93 skrev:
aha okej tack! jag har kollat me startgas å tittat så de sitter åt å sprickor men det ser fint ut sad men kan undersöka mer big_smile

Har du en dumpventil så kan du ju prova att ta bort eller byta den mot en bättre för att se skillnaden..


62 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#7
A-Dahlgren skrev:
Ankman93 skrev:
aha okej tack! jag har kollat me startgas å tittat så de sitter åt å sprickor men det ser fint ut sad men kan undersöka mer big_smile

Har du en dumpventil så kan du ju prova att ta bort eller byta den mot en bättre för att se skillnaden..

okej javisst, kan det vara fjädern i den som ska lättas ökas också?

Dahlgren
450 Inlägg
27 juni 2012
#8
Ankman93 skrev:
A-Dahlgren skrev:
1,2Bar var lite saftigt. Men det låter som att den är helt fel "chippad" Mappad...
är det en jämn ökning till 1.2 bar?
En dålig dumpventil som inte håller tätt kan också orsaka liknande problem, samt läcka till tryckrör eller  någon vakum slang.

Aa jag provade med en polare box ifrån maptun som är steg 3 med och den gjorde samma sak, snackade men en saabtrimmare men han tror det är turbon som det är något vajsing med! men få kika på detta morrn! (:

Jag tycker 1,2Bar på original turbon är saftigt. Men jag tror inte att problemet är just Turbon! Hur ser dina avgaser ut?
Vita avgaser = tecken på att turbon är slut/rasat
Senast redigerat av A-Dahlgren (27 juni 2012)


62 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#9
A-Dahlgren skrev:
Ankman93 skrev:
A-Dahlgren skrev:
1,2Bar var lite saftigt. Men det låter som att den är helt fel "chippad" Mappad...
är det en jämn ökning till 1.2 bar?
En dålig dumpventil som inte håller tätt kan också orsaka liknande problem, samt läcka till tryckrör eller  någon vakum slang.

Aa jag provade med en polare box ifrån maptun som är steg 3 med och den gjorde samma sak, snackade men en saabtrimmare men han tror det är turbon som det är något vajsing med! men få kika på detta morrn! (:

Jag tycker 1,2Bar på original turbon är saftigt. Men jag tror inte att problemet är just Turbon! Hur ser dina avgaser ut?
Vita avgaser = täcken på att turbon är slut/rasat

ja den ryker ju lite vitt men inte mer än vad den ska göra utan katt, hade katt på den innan å då rök den inget.. känns lite skumt

Dahlgren
450 Inlägg
27 juni 2012
#10
Ankman93 skrev:
A-Dahlgren skrev:
Ankman93 skrev:
aha okej tack! jag har kollat me startgas å tittat så de sitter åt å sprickor men det ser fint ut sad men kan undersöka mer big_smile

Har du en dumpventil så kan du ju prova att ta bort eller byta den mot en bättre för att se skillnaden..

okej javisst, kan det vara fjädern i den som ska lättas ökas också?

När min dump var slut så tappade jag laddtryck eller fick inte det ladd jag skulle haft,
Bytte då till en helt återcirkulerande dump med MKT hårdare fjäder som skall hålla för minst 1,6bars tryck.
Då blev mitt ladd stabilt..


62 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#11
A-Dahlgren skrev:
Ankman93 skrev:
A-Dahlgren skrev:

Har du en dumpventil så kan du ju prova att ta bort eller byta den mot en bättre för att se skillnaden..

okej javisst, kan det vara fjädern i den som ska lättas ökas också?

När min dump var slut så tappade jag laddtryck eller fick inte det ladd jag skulle haft,
Bytte då till en helt återcirkulerande dump med MKT hårdare fjäder som skall hålla för minst 1,6bars tryck.
Då blev mitt ladd stabilt..

Jag få prova detta imorrn tack så mycket! återkommer hur det gick då smile

62 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#12
Nu har jag fixat det! provade att byta till en original som sitter på 95 aero och den laddar fullt 1,2bar vid 4500varv!

Dahlgren
450 Inlägg
1 juli 2012
#13
Ankman93 skrev:
Nu har jag fixat det! provade att byta till en original som sitter på 95 aero och den laddar fullt 1,2bar vid 4500varv!

Tur att de bara var dumpen smile


62 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#14
japp men bli att skaffa ny ialf då denna låter ganska fult smile


Sök